Avatar billede freeman Nybegynder
15. august 2001 - 09:45 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Kan man bruge Linux som Router - hvad kræver det ?

Jeg har hørt at man kan bruge en computer med Linux som Router?..

Jeg har idag TDC-Båndbrede u. router, som går til en server m. proxy, og så videre til en switch hvor de øvrige computere bliver opkoblet til Internet.

Det er temmelig ustabilt, og jeg tror ikke det er vildt sikkert.

Så hørte jeg at man kunne sætte en gammel PC op og bruge den. Jeg har en gammel 4/86 - 66Mhz, 24Ram som jeg kunne bruge... er den stor nok til at fungere som router

Og er det svært at sætte op, samt er det nemt at konfiguere hele netværket når de andre computere køre win2k, win98 og win95 ?
Avatar billede freeman Nybegynder
15. august 2001 - 09:46 #1
hvilken type Linux skal jeg forresten benytte ?
Avatar billede phrozia Juniormester
15. august 2001 - 09:48 #2
Det kan man skam også! :)
Avatar billede mandrake666 Nybegynder
15. august 2001 - 10:04 #3
jeg er med på en lytter
Avatar billede vladimirr Nybegynder
15. august 2001 - 11:22 #4
Ja, den computer kan fint bruges som router, men jeg vil anbefale at du finder dig en lidt ældre linuxudgave evt redhat 6.2

Du skal nok også bruge 2 netkort til formålet (hvis dit ADSL kan sættes til et netkort...).

//Anders
Avatar billede freeman Nybegynder
15. august 2001 - 11:26 #5
vladimiir -->
Det kan det.. pt. har jeg som sagt en server kørende til proxy.. der stidder 2 netkort i..
Er det svært at sætte op ?
Avatar billede handmade Nybegynder
15. august 2001 - 11:26 #6
==>vladimirr,
Hvorfor egentlig 6.2? Hvilke fordele har den fremfor de nyere distributioner: 7.0+7.1 ?
Avatar billede proguy Nybegynder
15. august 2001 - 11:35 #7
Jeg ville nok ikke begynde at smide mandrake eller en anden stor distribution på en maskine der alligevel *kun* skal bruges som router. Der findes en mindre distribution der hedder \"Linux Router Project\" (kan findes på http://www.linuxrouter.org), den kan være på en diskette og jeg har hørt godt om den - desværre ikke brugt den så meget selv.
Avatar billede freeman Nybegynder
15. august 2001 - 11:42 #8
en operativsystem som fylder en diskette :-)

forreesten, når den så fungere som rounter, er der så firewall i den ?.. Jeg tænkte at når det nu var linux=sikkerhed, så var firewall, antivirus osv vel gratis...?
Avatar billede proguy Nybegynder
15. august 2001 - 12:00 #9
En firewall er ganske gratis, og jeg mener også du kan lave firewall regler i Linux Router Project (LRP).
Hvad der angår antivirus, så er det lidt mere kompliceret.
For det første scanner en firewall ikke IP pakker for virus. For det andet er der ikke så mange kende viruser til Linux. Derfor scanner man kun filer for at sikre sig at ens client systemer ikke er inficeret.
Der er nogle antivirussystemer til Linux, men så vidt jeg ved skal man have et tredjeparts backend (dvs. selve Virus database). Jeg er ikke lige helt klar over om man kan hente det gratis hos antivirus producenterne, men man kan vel chekke..

(Så skal jeg måske for en god ordens skyld tilføje at linux ikke er lig sikkerhed, det er bare sikrer en et -her- unavngivet OS, der er bare systemer der er meget sikrer en Linux - OpenBSD bla.)
Avatar billede freeman Nybegynder
15. august 2001 - 12:06 #10
ok... er der ikke nogle som har prøvet det Router Project ?.. Skal man bare formatere harddisken og smække disken i eller ?

\"Grunden til at jeg spørger er, at jeg HAR prøvet at installere RED HAT 6.2, på min egen for lang tid siden, og der gik der total ged i computeren :-(\"
Avatar billede proguy Nybegynder
15. august 2001 - 12:13 #11
Du behøver ikke formatere harddisken for at bruge LRP.
Du kan finde en howto-setup her:
http://lrp.c0wz.com/dox/sf/
Avatar billede freeman Nybegynder
15. august 2001 - 12:17 #12
det vil jeg nu alligevel gøre.. på den harddisk ligger WinMÈ.. og på en 4/86.. det skal nok blive sjovt :-)

Men er Router Project en OS i sig selv.. ?
Avatar billede proguy Nybegynder
15. august 2001 - 12:21 #13
LRP er et OS, ja. Det er en Linux hvor man har fjernet unødvendige ting for at gøre den så lille som muligt.
Men vil du mere end bare route, så bør du nok kigge på noget lidt større, dog skal du være opmærksom på at et minimum af software giver dig større sikkerhed.
Avatar billede freeman Nybegynder
15. august 2001 - 12:25 #14
det jeg gerne vil have er:

Router-funktion
Log - så jeg kan se hvad der hentes og af hvem
Firewall

Forresten, når så computeren står som router, mellem Internet og resten af mine Win2k computere, så er de vel også bedre sikret mod fx. hacker-angreb osv ?
Avatar billede freeman Nybegynder
15. august 2001 - 12:34 #15
jeg har lige været inde på linuxrouter.org, men jeg synes at det var temmelig uklart hvilke filer man skal have med fra de FTP\'er .. er det kun mig som er så uvinden :-)
Avatar billede proguy Nybegynder
15. august 2001 - 13:17 #16
Det er så vidt jeg ved lidt svært at logge hvem der henter hvad på en router, man kan ganske sikkert få den til at vise trafikken, men den kan Du vel ikke bruge til så meget.
Vil du have en log over hvem der ser hvilke sider og henter hvilke filer, er du næsten nødt til at sætte en proxy server op - og så går vi udover hvad LRP kan (så vidt jeg kan se).
Avatar billede freeman Nybegynder
15. august 2001 - 13:24 #17
hmm.. nå, jamen så bare glem det :-).. Men vil du ikke lige hjælpe med at finde de filer som skal bruge.. Der er en masse filer under FTP\'en, men hvilke ?
ftp://ftp.linuxrouter.org/linux-router/
Avatar billede freeman Nybegynder
15. august 2001 - 14:11 #18
hmm.. GLEM DET (tror jeg) :-)

Nu har jeg lige fået en comp bygget som skal bruges til formålet.. og nu er det altså en Intel PII 400Mhz, 56Ram..

Hvilket Linux operativsystem skal jeg bruge der ?
Avatar billede vladimirr Nybegynder
15. august 2001 - 14:28 #19
Redhat 7.1 vil jeg så anbefale der !

//Anders
Avatar billede freeman Nybegynder
15. august 2001 - 14:33 #20
har du en grund :-)
Avatar billede vladimirr Nybegynder
15. august 2001 - 14:35 #21
Jeg kører selv med det på min server, og det kører uden problemer, og så er det den nyeste udgave af redhat.
Avatar billede freeman Nybegynder
15. august 2001 - 15:07 #22
hvilke type af RedHat.. Der er både alm. Workstation og server udgaven.. jeg skal vel have server udgaven når det skal være router+server ?
Avatar billede freeman Nybegynder
15. august 2001 - 15:15 #23
plejer det ikke at være gratis ?
Avatar billede darkside Nybegynder
15. august 2001 - 20:59 #24
Linux er gratis, men Redhat 6.2 er mere sikker en 7.1