Avatar billede Kokusplante Nybegynder
03. oktober 2013 - 16:44 Der er 14 kommentarer

Skal jeg lade min Mac repareres?

Jeg har fået min MacBook Pro 13 indleveret til reparation hos humac, da der pludselig under en opstart kom et blinkende mappe ikon med et spørgsmålstegn i . Hvorefter den ikke ville starte.  Efterfølgende prøvede jeg at gen installere hele lortet men det mislykkedes da den ikke kunne "finde" harddisken som man skal vælge til at installere snow leopard på. Reparationen koster 3200kr. Og jeg er nu i tvivl om det er for mange penge at kaste efter en MacBook Pro fra januar 2010. Jeg ved godt det er umuligt at give et konkret svar, men jeg ville sætte pris på jeres vurdering og hvad i ville gøre. Jeg har ikke før haft alvorlige problemer med computeren, kun en drilsk cd-ROM og lyden af noget som sidder i klemme når man vipper bærbaren. Jeg tror ikke disse ting har noget at gøre med harddisk problemet,  men hvad vedjeg er også kun en noob;)
Hvad tænker i ?
Avatar billede Madsgadeberg Nybegynder
03. oktober 2013 - 17:31 #1
Hvis harddisken er død der i så skift den selv.. Det er meget nemmere end du tror. Der er også utallige guides til hvordan man gør.

En ssd koster ca. 750kr for en 120gb og almindelige harddisk er meget billigere.

Mvh. Mads G. Jensen
Avatar billede Madsgadeberg Nybegynder
03. oktober 2013 - 17:35 #2
Her er en meget udførlig guide til hvordan du gør. hvis du selv kaster dig ud i det.

Alle slags 2.5" harddisks passer i computeren. Harddiske som:
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=791617
Eller almindelig billige som disse:
http://www.komplett.dk/search?bn=10088&category=10088_Harddisk%2FSSD&q=*%3A*&sort=Price%3AASCENDING&subcategory=10614_Intern+2.5%22
Avatar billede 220661 Ekspert
03. oktober 2013 - 18:05 #3
Jeg er enig i #1.
Lykkedes det ikke, kan du altid bruge disken som et eksternt drev ved at købe et kabinet til disken bagefter.

PS Til 3200 kr må det være mere end disken de vil udskífte??
Det ser jo ud til at de både vil skifte bundkort og disk til denne pris.
Avatar billede Kokusplante Nybegynder
03. oktober 2013 - 19:06 #4
Det tragter jeg et kig på1# , tak for svar.                                                                                                                    Til  3# har lige fået en mail, de vil i alt skifte følgende:                                                                                  Battery, Lithium Ion, 63.5 Wh, Multilingual International Fan
Optical Drive, Super, 9.5mm, Slot, SATA
Bracket, Front Hard Drive, with IR / Sleep / HD Cable.                                                                                              Er den til at redde min Mac ?
Avatar billede Kokusplante Nybegynder
03. oktober 2013 - 19:09 #5
Beklager det rodede indlæg, det er mega svært på en iPhone;)
Avatar billede thill Nybegynder
03. oktober 2013 - 19:29 #6
Udskiftningen af Bracket, Front Hard Drive, with IR / Sleep / HD Cable vil give dig adgang til din harddisk igen.

Du kan købet et eksternt optisk drev (Samsung) til 4-500 kr.

Batteriet skal du kun lade dem skifte hvis du ikke er tilfreds med hvor lag tid den holder strøm nu kontra da den var ny.
Avatar billede thill Nybegynder
03. oktober 2013 - 19:36 #7
Men prisen på de 3200,- inkl moms for udskiftning af drevet, batteriet og kablet er en fair pris når der er tale om originale Apple dele.
Avatar billede Kokusplante Nybegynder
03. oktober 2013 - 19:48 #8
Tusind tak for support:)

Har jeg forstået det korrekt at du mener At udskiftningen af front hard drive er det eneste jeg skal lade dem gøre? Også selv købe en ny optisk drev og harddisk? Er en noob i den her verden....
Avatar billede Madsgadeberg Nybegynder
03. oktober 2013 - 20:19 #9
Det optiske drev kan du sagtens finde originalt på dba eller ebay til billige penge. Har selv et til at ligge god til en 15" men går ud fra det passer.

Jeg synes ikke du skal få skiftet alt det andet, hvis ikke du har haft problemer med det før. kablet til harddisken går ikke i stykker med mindre de selv har revet det i stykker.

Det tyder lidt på de skifter delene for sjov da de også vil til at skifte batteri og så videre. Hvis duikke har haft problemer med batteriet tidligere er der ikke nogen grund til at skifte det.

Jeg havde smidt en anden harddisk i selv og den vil virke igen.
Avatar billede thill Nybegynder
03. oktober 2013 - 20:39 #10
Bracket, Front Hard Drive, with IR / Sleep / HD Cable går desværre tit i stykker.
Også selv om der ikke er blevet revet i det.
Avatar billede hjolsen Ekspert
03. oktober 2013 - 20:43 #11
thill  har "desværre" ret harddisken fejler sandsynligvis ikke noget - det er kun kablet. Har selv været med til at udskifte det flere gange på sammme MAC (bestil  feks fra ebay til et par hundrede )
Avatar billede Jackielarsen Nybegynder
10. oktober 2013 - 10:10 #12
Hej min datter har også en mac med nøjagtigt samme proplem. Pludselig ville den slet ikke noget og skærmen viste kun en mappe ikon på midten af skærmen med et spørgsmålsteg i. Vi er helt lost og aner ikke hvad vi skal gøre. Har ikke råd til at sende til rep. Nogen der ved hvorfor dette problem er opstået og kan der gøres noget ved det?
Avatar billede thill Nybegynder
11. oktober 2013 - 06:50 #13
Hvis du ikke har råd til, at sende den tip rep (Har du undersøgt hvad det vil koste..???) Så kan du jo selv købe reservedelen på nettet.. eBay, The Bookyard osv osv.
Den reservedel du skal bruge hedder "Bracket, Front Hard Drive, with IR / Sleep / HD Cable"
Avatar billede Jackielarsen Nybegynder
11. oktober 2013 - 10:57 #14
Tak for svaret, thill. Det vil vi arbejde videre på :-)