Avatar billede duaf Nybegynder
03. oktober 2013 - 10:14 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Udsøgning med 2 kriterier (index+match ?) men hvordan bruger jeg det ?

Jeg har  kundenummer+sagsnummer som skal slås bruges til opslag .

kolonne A kunde nummer (tal mellem 1 og 99999)
Kolonne B Sags nummer ( 3 bogstaver efterfulgt af 5 tal)

kolonne AA har jeg en liste over alle kunde numre, men hvert nummer står mellem 1 og 10 gange.
kolonne AB Sags typer ( 3 bogstaver som er de typer sagerne i kolonne B starter med
Kolonne AC priser for den kunde til den sags type.

Kunde     Vare    Pris
1    XXX    130
1    ZZZ    150
1    YYY    160
5    AAA    100
5    BBB    200
5    XXX    155
5    ZZZ    165
5    YYY    180

Jeg vil gerne i kolonne D lave en udsøgning hvor den ser kunde nummer i A, Sagstype (første 3 bogstaver) fra kolonne B og matcher dem mod kolonne AA og AB og retunere svaret fra kolonne AC i Kolonne D

Jeg er nået så langt at jeg ikke kan bruge Lopslag, og at jeg nok skal bruge Indeks+sammenlign (har dansk excel) og har forsøgt med en del løsninger fra nettet men kan ikke få dem til at virke (ja har brugte ctrl+shift+enter)

Gode forslag modtages gerne

www.duaf.dk/pic/duaf.dk-excel.JPG - Link til jpg af problemet
Avatar billede sdh Mester
03. oktober 2013 - 10:32 #1
jeg ville anvende sumprodukt:

=SUMPRODUKT(($AA$2:$AA$100=A2)*($AB$2:$AB$100=VENSTRE(B2;3))*($AC$2:$AC$100))
Avatar billede duaf Nybegynder
03. oktober 2013 - 12:12 #2
tak... kender ikke sumprodukt, men det virker... det må jeg lige lege videre med :) mange tak :)
Avatar billede sdh Mester
03. oktober 2013 - 12:23 #3
selv tak

Hvis kombinationen af data i AA,AB og AC er unik vil du også kunne benytte dig af f.eks sum.hviser:

=SUM.HVISER($AC$2:$AC$100;$AA$2:$AA$100;A2;$AB$2:$AB$100;VENSTRE(B2;3))

og der er sikkert flere formler der også kan benyttes.