Avatar billede contagious Nybegynder
15. august 2001 - 01:19 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

IDE controller ?

Jeg bruger WIN98SE og har problemer med min harddisk controller. LED\'en lyser 1 gang ca hver andet sekund og pilen skifter til timeglas momentært selv om jeg ikke anvender computeren overhovedet. Problemet giver sig til udtryk i spil osv hvor jeg oplever et kortvarigt \"lag\".

Ved at slå den sekundære IDE kanal fra har jeg fjernet problemet, men har samtidig fjernet muligheden for at anvende mine to cd drev der sidder på denne. Det er jeg utilfreds med.

IRQ fordelingen til controlleren er således :

14 : Primary IDE controller (dual fifo)
14 : VIA Bus Master PCI IDE Controller
15 : Secondary IDE controller (dual fifo) <--- deaktiveret
15 : VIA Bus Master PCI IDE Controller <--- deaktiveret

Altså er der ikke noget der anvender IRQ 15 udover controlleren. De to drev der sidder på den sekundære kanal er : Samsung DVD-ROM SD-608 og TEAC CD-W54E (brænder).

Er der nogen der kan hjælpe mig med at få mine cd-drev til at virke igen uden at jeg får det irriterende problem tilbage ?

Kan en IRQ gå i stykker ? (dumt spørgsmål, ved det)
Avatar billede jasber Nybegynder
15. august 2001 - 01:29 #1
Har du installeret senest 4-in-1 driver fra VIA?
Avatar billede contagious Nybegynder
15. august 2001 - 01:36 #2
ja
Avatar billede retaxes Nybegynder
15. august 2001 - 02:09 #3
Nej, IRQ er ikke en fysisk ting der kan gå i stykker.

Du har vel ikke en watchdog kørende f.eks. Norton Antivirus eller lignende?
Avatar billede makse Nybegynder
15. august 2001 - 02:11 #4
Contagious > Fik du afprøvet det her program http://www.sysinternals.com/files/procexp9x.zip ?
Avatar billede contagious Nybegynder
15. august 2001 - 08:40 #5
nej ingen watchdog... Det skyldes den sekundære IDE kanal det er 100% sikkert, nu skal den bare virke igen

ja jeg prøvede programmet men som sagt er det ikke en skjult proces der skyldes blinkeriet
Avatar billede intel4004 Novice
15. august 2001 - 09:56 #6
Jeg har ligeledes kommenteret med denne i dit tidligere spørgsmål:
http://www.eksperten.dk/spm/97441
-----------------------------------------------------------------------------------------------

Du skal have tusind tak for pointene...

Jeg er kommet på en anden idé. Du kunne prøve at købe en ekstra pci-ata100 kort, som du så istedet monterer dine harddiske på, da kontrolleren på bundkortet måske er defekt...

Har du forsøgt at skifte kabel??!! Det kan være at du lige skal tjecke fladkablerne på begge kanaler da det godt kan være de er blevet møre ved stikkene.
Endnu engang tak for point.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Hvis de er møre(en ledning er gået løs i båndet) skal du selvfølgelig skifte dem(den) - da det sikkert er årsagen til den mystiske opførsel.

INTEL4004
Avatar billede makse Nybegynder
15. august 2001 - 11:35 #7
Hent og installer denne IDE driver.
http://www.soltek.de/downloads/drivers/IDE.zip
Avatar billede contagious Nybegynder
15. august 2001 - 13:30 #8
det lyder lidt skummelt at jeg pludselig skal til at hente IDE driver fra soltek men ok jeg prøver
Avatar billede makse Nybegynder
15. august 2001 - 13:31 #9
Det er en standard VIA IDE driver.
Jeg kunne umiddlebart kun finde den hos Soltek.
Avatar billede contagious Nybegynder
16. august 2001 - 01:50 #10
det virkede desværre heller ikke... så må det jo næsten være min controller der er fejl på, hvilket betyder en udskiftning af bundkortet, right ?
Avatar billede intel4004 Novice
16. august 2001 - 10:45 #11
Fik du tjecket fladkablerne??

INTEL4004
Avatar billede contagious Nybegynder
16. august 2001 - 17:39 #12
jep det var heller ikke kablerne
Avatar billede contagious Nybegynder
16. august 2001 - 17:39 #13
jep det var heller ikke kablerne
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. august 2001 - 18:34 #14
contagius> Var det et dobbelt check ;o)
Avatar billede movingrok Nybegynder
21. august 2001 - 02:33 #15
Har du prøvet at bytte din master hardisk på primær controller til secondær controller??
Sæt den ene cd som slave på primær ctrl og den anden cd på secondær crtl som slave. Det er ikke en god ide at have begge cd\'er på samme ctrl hvis du brænder fra CD/DVD til brænder, da du ikke kan læse og skrive på samme ctrl på samme tid...
Avatar billede contagious Nybegynder
05. februar 2002 - 02:52 #16
collect :P