Avatar billede mortenhansson Nybegynder
26. september 2013 - 20:18 Der er 9 kommentarer

Ny plæneklipper uden olie - horror story

Købte på nettet en benzindreven elstartende plæneklipper til levering hos min far som er blevet pensionist. Han modtager den (leveret lodret!), hiver oliepinden og ser at den er våd af olie og starter den og kører fint i 30-40 minutter hvorefter den stopper abrubt. Kan ikke startes herefter da stemplet (m.m.) øjensynligt har sat sig.

Afleverer plæneklipper hos leverandøren som siger : der er jo næsten ingen olie nu. Det må jeg give ham ret i, men påpeger at jeg forudsætter når man køber en ting, så er den vel leveret med det der skal til. Og hvis der mangler en del, så skal der meget tydeligt i faktura, korrespondance, indpakning og på selve maskinen fremgå at man evt skal huske udover at starte. Og dette er ikke tilfældet - intet steds fremgår advarsler om at maskinen er leveret uden ret meget olie (noget må der have været).

Nuvel, ekspedienten fremfører at det ifølge hans overbevisning er indlysende at apparatet leveres UDEN fuld olie - en forhåndsviden han mener alle M/K i verden naturligt har kendskab til. Men modtager plæneklipperen til videre reklamationsbehandling.

Der melder sig 2 spørgsmål:
1) Hvad er det sandsynlige udfald af reklamationen?
2) Er det sandsynligt at det ville kunne betale sig at reparere denne kr 3.500 ting. Hvad er de sandsynlige skader?

Eller skal jeg sige pva pensionisten: Shit happens.

mvh

Morten
Avatar billede chalde Seniormester
26. september 2013 - 20:34 #1
ekspedienten fremfører at det ifølge hans overbevisning er indlysende at apparatet leveres UDEN fuld olie - en forhåndsviden han mener alle M/K i verden naturligt har kendskab til
Hvis det ikke står i den medfølgende brugsforvirring (eller hvis der ikke var nogen med), så er det sælgers ansvar at vejlede i brugen af produktet. Han kan ikke forvente at den almene borger har dybere kendskab til en forbrændingsmotors indretning, funktion og vedligehold.

Og ingen eller mangelfuld brugsanvisning, eller ingen vejledning fra sælger, anses som en mangel.
http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/brugsanvisninger?tc=DC90BAA3AF084B6EA523B75BE7F36B8A

Så hvis udfaldet bliver, at sælger nægter at stå for reparationen, så henviser du til ovenstående, samt fortæller at du hellere end gerne smider 150kr til forbrugerklagenævnet for at tage sagen.
Avatar billede rebecca Novice
26. september 2013 - 20:46 #2
Nu skriver du du købte den på nettet...

Jeg har selv set efter plæneklipper på nettet og de steder jeg har kigget har der stået at de leveres uden olie hvis de skal sendes med fragtmand...
Mvh.Rebecca
Avatar billede arne_v Ekspert
26. september 2013 - 22:04 #3
Jeg har efterhaanden koebt en del plaeneklippere.

Alle kom uden olie.

Og instruktionsbogen forklarede tydeligt at der skulle haeldes olie paa.

Og der ikke nogen som saleger en plaeneklipper uden instruktionsnog.
Avatar billede jokkejensen Novice
26. september 2013 - 22:29 #4
En af mine kammerater købte en ældre amerikansk muskelbil, dog med ny motor direkte fra US, 80km ud fra århus havn skete det samme :)

http://www.forbrug.dk/Afgoerelser/husholdningsapparater-og-isenkraem/plaeneklipper?tc=B48700EB1567499A905149D6A2C8408C

Der er intet at hente, men jeg er ikke jurist.
Avatar billede mortenhansson Nybegynder
27. september 2013 - 08:51 #5
Tak for indlæg.

Jeg er især glad for linket til forbrug.dk's afgørelse i en ret identisk sag.

Til Arne_v: Det er muligt at det er således, men det er mit første plæneklipper-køb og jeg var syg den dag i skolen hvor der blev undervist i "sådan bliver plæneklippere typisk leveret" :=)

Til gengæld har jeg købt flere biler og de er alle - naturligvis (!) - blevet leveret med olie.

I brugsanvisningen står der intet om at maskinen er leveret uden olie, men at man selv skal skifte olie efter 5 timers brug.

Er der nogen der har et bud på på hvilke skader/ reperationsomkostninger der opstår på baggrund af olien løber tør?

mvh

Morten
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. september 2013 - 09:55 #6
En overbelastning som følge af manglende olie, vil på en bil kunne medføre:
Udboring af cylindre, udskiftning til større stempelringe
evt. Ny krumtap
Evt. ny stempler
Typisk ny toppakning og planing af topstykke.
(og sikkert mere til)

Nu er det ikke alle disse ting der (nødvendigvis) findes i en plæneklippermotor, men i store træk skal du regne med at der skal en helt ny motor til. Jeg kender ikke nogen der kaster sig ud i renovering af sammenbrændte plæneklippermotorer.
Avatar billede arne_v Ekspert
28. september 2013 - 20:06 #7
Jeg er ret sikker paa at du aldrig har bestilt en bil over nettet, faaet den leveret i en papkasse og selv samlet det sidste, hvor der har vaeret olie paa.

At der har vaeret olie paa en bil som du har koebt hos en forhandler efter at have proevekort den og selv koert fra forhandleren er ret selvindlysende og ikke sammenligneligt.
Avatar billede mortenhansson Nybegynder
30. september 2013 - 08:44 #8
Hej Arne_v

Nu skriver du om hvad du opfatter som selvindlysende men det gælder jo ikke nødvendigvis resten af verdens befolkning med et dankort. Jeg er af den opfattelse, at hvis man køber en vare (bil, plæneklipper, tv, computer ...) der - out-of-the-box-  selvdestuerer sig efter en halv time hvis man tænder for den, så har leverandøren et ansvar til *tydeligt* at advare mod dette.

I brugsanvisningen er der alskens (ifølge mine begreber overflødige) advarsler mod kvælning af den placticspose som opladeren er levet i, advarsler mod at sætte foden ind under maskinen mens den kører, advarsler mod benzindampe og 10 andre ting. Men ingen advarsel om at maskinen selvdestruerer efter 30 minutters brug fordi den er leveret med for lidt olie.

Og den opfattelse deler Forbrug.dk tilsyneladende også.
Avatar billede mortenhansson Nybegynder
25. marts 2014 - 11:26 #9
Enden på sagen blev at Forbrug.dk overbevidste Bilka om at de skulle give min mor en ny plæneklipper. Hvilket Bilka så gjorde - med en undskyldning.

Således opmuntret.