Avatar billede proguy Nybegynder
14. august 2001 - 20:35 Der er 19 kommentarer og
3 løsninger

Dårlig køling?

Jeg har anskaffet mig en T-Bird 1,4GHz, med en GlobalWin WBK38 køler... (på et Soltek SL-75DRV bundkort). Lader jeg BIOS\'en stå, ser jeg at temperaturen går op på de ca. 58 grader celsius - sikkert mere hvis jeg lader den stå.
Maskinen er ikke overclocket og har ikke kabitnetkøler (MaxiTower Codegen kabinet).

Er det normalt?? 58 grader uden at lave noget?? WBK38 køleren lyder ellers ekstremt effektiv (larmer så\'n cirka lige så meget som 5 maskiner :/). Hvordan ser en evt. løsning ud?
Avatar billede zyberwizard Nybegynder
14. august 2001 - 20:38 #1
AMD processorer springer ved ca 87 Grader...Såee JEg vil råde dig til at skaffe et par kabinet kølere og evt en Thermaltake Suprrorb Eller Dragon Orb køler oven i hatten !!
Avatar billede zyberwizard Nybegynder
14. august 2001 - 20:39 #2
..Det er faktisk ligemeget hvor meget en køler larmer... Den kan larme som et tærskeværk og stadig kun præstere det samme somom hvis din mormor stod og pustede med hendes lodne tænder ind på CPUén =)
Avatar billede teknik Juniormester
14. august 2001 - 20:47 #3
lyder ikke helt unormalt...1,4G processorerne opererer normalt et sted mellem 50 & 60 grader.
Når man lader BIOS stå, så stiger CPU temperaturen - uvist af hvilken årsag - til en temperatur som ligner den der fås ved max. belastning.

Den hyppigste årsag til for høj CPU temp er dårlig kontakt med CPU-overfladen.
Typisk 5-10 grafder eller mere, bare køleren sidder bare en anelse skævt.

Hvis du overvejer en kraftigere kølere, så er et kig her tiden værd.
http://www6.tomshardware.com/cpu/01q2/010521/

mvh :-)
Teknik

Avatar billede zyberwizard Nybegynder
14. august 2001 - 20:49 #4
Eller køb en www.thermaltake.com/superorb.htm i din nærmeste PC forretning !!! Kan KUN anbefale den
Avatar billede teknik Juniormester
14. august 2001 - 20:57 #5
Efter at have set hvor din køler ligger i testen, http://www6.tomshardware.com/cpu/01q2/010521/cooler-29.html
så er jeg enig i at 58° dog for meget.
Selv om en 1400Mhz i sagens natur leverer 40% mere varme ved samme Vcore, så burde det alligevel give et lavere tal...
Med lidt simpel forholdsregning omkring de 47° , hvis °C/W ydelsen er støt.
SÅ check din kølerplacering, og skrot den \"tyggegummiagtige\" kølemasse, som mange kølere sælges med, og brug noget godt kølepasta, som fx. Arctic Silver.

Avatar billede proguy Nybegynder
14. august 2001 - 21:04 #6
Okays, jeg kigger på noget kølepasta i morgen, og dobbeltchekker derved vel også at processoren sidder rigtigt på.
Men det er altså ikke underligt at den ude i BIOS\'en når op på et \"peak\" niveau?
Avatar billede bottos Nybegynder
14. august 2001 - 21:23 #7
har selv en 1.2 amd, og den ligger omkring 54-57 idle og 60-61 når den knokler og den funger altså uden probs, og det er altså over 4 måneder nu, jeg har en coolermaster til at køle svinriet ned med.
Avatar billede proguy Nybegynder
14. august 2001 - 21:25 #8
Hmm... Lyder somom processoren bare er varm, fair nok, så længe det ikke er mit system der er underligt ;)
(prøver dog lige kølepastaen alligevel, et par grader den rigtige retning er da ikke for galt)..

Og, måske en ny køler som jeg kan tåle at være i stue med ;)
Avatar billede bottos Nybegynder
14. august 2001 - 21:26 #9
hvad menes der for i øvrigt med at de springer ved 87 grader, skulle kunne klare 95, går de i stykker eller stopper de bare med at arbejde.
Avatar billede bbs Nybegynder
14. august 2001 - 21:31 #10
Kig køler-guiden igennem på www.Tweakup.dk og se hvad han anbefaler.
Køb også det dyre kølepasta på edbproser (koster 75,00,-). Kølepastaen alene kan få temp. ned med 3-4 grader.
Det er det du betaler extra for.
Avatar billede makse Nybegynder
14. august 2001 - 22:13 #11
Teknik > \"Når man lader BIOS stå, så stiger CPU temperaturen - uvist af hvilken årsag\"
Det er fordi at Bios og f.eks. Dos, ikke gør brug af de \"strømspare\" kommandoer, der er indbygget i processoeren.

Avatar billede proguy Nybegynder
16. august 2001 - 18:01 #12
Ak ja... nu gjorde jeg jo det dummeste man kunne gøre: Gik ind i en tilfældig edb-butik og spurgte efter en køler til min AMD 1,4Ghz, han stikker mig en Titan Majesty V TTC-M5AB, og jeg spørger igen om han nu virkelig er sikker på at den kan klare min 1,4\'er... \"jojo\" det kan den sæ\'fø\'li godt.

Desværre må jeg jo nok sige at 71 grader celsius i BIOS\'en ser liige lovligt varmt ud for mig... nå, i morgen må jeg jo finde en butik der sælger superorb af en art (forudsat den kan være i mit kabinet)...

Nu kan jeg huske hvorfor det er jeg hader EDB-sælgere som pesten!
Avatar billede bbs Nybegynder
16. august 2001 - 18:05 #13
proguy->
Læs så den test på tweakup :)

Så ved du hvilken køler du skal købe.
Avatar billede proguy Nybegynder
16. august 2001 - 18:07 #14
bbs: joe, har jeg gjort. Men jeg er nu så gammeldags at jeg tror på at en butik der sælger en vare også kan vejlede mig i køb af denne... men ak nej... Godt den ikke kostede mere end 175,- ;))
Avatar billede bbs Nybegynder
16. august 2001 - 18:09 #15
hehe ..
Køb en over internettet istedet for butik, det plejer at være billigere ..
Avatar billede proguy Nybegynder
16. august 2001 - 18:28 #16
Well, tjoe... hvorfor ikke, hos shg sender de i dag hvis jeg bestiller ind 19:00... det kan sq nås ;)
Avatar billede bbs Nybegynder
16. august 2001 - 18:29 #17
:)
Avatar billede proguy Nybegynder
16. august 2001 - 18:35 #18
Thermaltake VOLCANO 6Cu ser fin ud - faktisk en køler hvor producenten skriver den kan køre over 1.3GHz ;)
31dBA er vel også til at holde ud?
Avatar billede proguy Nybegynder
16. august 2001 - 18:38 #19
Hmm... tror faktisk ikke det kan betale sig at købe en enkelt køler på nettet... koster 40,- kr i forsendelse... tror nu alligevel jeg kigger ind i et par butikker i morgen, men går efter en bestemt vare...
Avatar billede teknik Juniormester
17. august 2001 - 22:25 #20
>>Makse - OK! - er \"skrevet bag øret\"...altid rart at få et \"gratis\" svar af og til :-)
Avatar billede makse Nybegynder
17. august 2001 - 22:28 #21
Teknik > Np. You are wellcome. :)
Avatar billede proguy Nybegynder
19. august 2001 - 13:52 #22
Har købt mig en ThermalTake Volcano 6cu (lownoise udgaven). Nu kommer den ikke over 55 grader i BIOS\'en, jeg har pillet den ene side af kabinettet indtil jeg finder en bedre måde at få varmen væk fra kabinettet (uden alt for mange larmende kabinetblæsere.