Avatar billede Slettet bruger
15. september 2013 - 19:48 Der er 9 kommentarer

1000 Mbit/s internet?

Hej Eksperterne :).
Jeg har ikke rigtig kunne finde nogle specifikke svar på nettet, men fandt trods alt denne side og besluttet mig for at skrive et indlæg, i håb om at i kan hjælpe mig med at blive lidt klogere på dette område :)..

Så her er mine spørgsmål:

1) Jeg har gået og tænkt på hvordan man kan få en 1000 Mbit forbindelse i Danmark og hvad det så kræver at kunne bruge denne forbindelse? (f.eks. nogle specifikke routere, netværkskort eller lan stik?).

2) Derudover om en 1000 Mbit forbindelse vil kunne modstå de fleste DdoS Attacks frem for en lavere forbindelse?

Håber nogle kan hjælpe mig på dette område :), og skriv også gerne hvis i vil have mig til at uddybe nogle af spørgsmålene.

M.v.h
Troels.
Avatar billede Blueeyez Mester
15. september 2013 - 19:58 #1
Tror en 1000 Mbit forbindelse bliver lidt for dyr? 100 mbit koster vidst 500 - 1000 kr pr mdr hvis jeg ikke tager helt fejl... Mener du ikke 100 Mbit?
Avatar billede chalde Seniormester
15. september 2013 - 20:00 #2
1) En leverandør og en modtagerenhed med mulighed for gbit.
Ofte leveres det som fiber.
Udover dette, skal du også tænke over hvad trafikken bruges til. Hermed kan der komme krav til dit netværksudstyr og infrastruktur.

2) Ja og nej. I princippet kræver det flere kilder at overbelaste desto større hastigheden er, men den slags er desværre ret nemt at opnå i form af botnets m.m (de koster ikke alverden, ca. 100kr, så hvis nogen er bitre nok eller har sin sag, så er gbit ikke et problem). Men som nævnt i første punkt, så kan dit udstyr nemt blive problemet. Smider man f.eks. en elendig firewall eller router op, så kan den hurtigt blive flaskehalsen.
Det er nok mere IDS/IPS du skal kigge på i den forbindelse end hastigheden, men DDOS er ikke nemt at afværge.
Avatar billede HKW Nybegynder
15. september 2013 - 20:04 #3
Det er som regel ikke selve båndbredden, man bliver angrebet på, men den eller de services, man har kørende. Så hvis din server bliver træt før din båndbredde, så hjælper mere båndbredde ikke noget.
Avatar billede Slettet bruger
15. september 2013 - 20:23 #4
Tak for svarende indtil videre :), kan lige uddybe mig lidt.

Ville evt. have en stationær computer kørende med en hjemmeside hvor folk bl.a. kan download og upload støre mængder af filer. Derudover skulle den også kunne køre  et par game servere. Så der skal være plads til meget traffik. Dette tænkte jeg så måtte kræve en høj forbindelse til den mængde traffik der går igennem, og at det også må kræve specifikke routere, netværkskort eller lan stik for at kunne holde trafikken oppe. Men ved at DdoS Attacks kan opstå, og har været udsat for DdoS Attack førhen på en 100mbit forbindelse fra en dedikeret server hostet i tyskland, hvor jeg måtte lukke den ned, pga. manglende hjælp fra firmaets side.

Så tænkte lidt på idéen om selv at have noget kørende for en 5000kr (dvs. indkøb af router, osv.), og med en månedlig udgift af 1000kr (forbindelsen).

Så mine spørgsmål er mere hvad det kræver at kunne holde sådan en traffik oppe? Og om det overhoved kan betale sig med en 1000 Mbit/s forbindelse eller er der andre ting man hellere skal købe for at holde trafikken oppe og evt. blokering af DdoS Attacks :)?
Avatar billede Slettet bruger
15. september 2013 - 20:29 #5
(Ups, ikke lan stik, med selve lan portene. Men det må være netværkskortet og routeren der er tale om.)
Avatar billede Slettet bruger
15. september 2013 - 21:25 #6
Det med DDoS Attacksene var noget jeg oplevede for godt et par år siden på en dedikeret server i Tyskland, så regner ikke med det vil ske i den kommende tid hvis jeg startede min egen server op. Men for at være forberet på det, ville jeg gerne høre hvad det kræver for at holde meget traffik kørende. Ved at man kan blokere nogle af Ddos Attacksene med en god router og firewall, men noget vil altid komme igennem. Så hvordan kan man udover security holde en stabil traffik? Her tænkte jeg jo umiddelbart på en høj forbindelse som så kan tage maget af det skrammeldata der kommer igennem, der gør der er noget mbit til at holde resten oppe.

Angående dine spørgsmål regner jeg med du mener til den månedlige udgift, her er det bare lige forbindelsen jeg tænker på.

Men vil virkelig gerne høre mere om hvad en server med høj traffik kræver? Har en 1000mbit forbindelse noget at sige i den sammenhæng og eventuelt router/netværkskort eller er der andre faktorer som spiller en rolle i dette?

@chalde Er foresten ny på dette forum, så hvis du også læser denne besked, hvordan kan jeg så give dig point for dine foreløbelig svar :)? Kan nemlig ikke lige se nogle knap på kommentarene der står "giv point". Og tak for hjælpen indtil videre.
Avatar billede chalde Seniormester
15. september 2013 - 20:48 #7
Hvis du har været mål for DDoS førhen med dine services, så vil du blive mål for det igen.
Så jeg ville nok nærmere gå i krig med at læse på, hvordan du kan imødekomme DDOS og mindske impact og nedetid når du bliver ramt, for du du kan ikke bare blokere for DDOS.

Se evt:
http://www.informationweek.com/security/vulnerabilities/10-strategies-to-fight-anonymous-ddos-at/232600411
http://www.esecurityplanet.com/network-security/5-tips-for-fighting-ddos-attacks.html

Ud over dette: Hvordan med sikring af det resterende? Strøm, brand, backup osv.?
Avatar billede chalde Seniormester
16. september 2013 - 15:09 #8
#7 Normalt gives der først point når hele tråden opfattes som afsluttet. Der vil den enkelte deltager skulle afgive et svar, hvormed du får mulighed for at tildele point.
Men flere brugere, herunder mig selv, er ikke tilhænger af pointsystemet, og vælger derfor ikke at afgive svar. Når du har fået  det du skal bruge af info, kan du efterspørge svar fra de øvrige deltagere i tråden og tildele point til dem istedet :)
Er der ingen der ønsker point, så kan du selv afgive et svar og acceptere det, hvormed tråden lukkes.
Avatar billede Slettet bruger
16. september 2013 - 23:34 #9
Tak for svarende. Har let lidt videre med ny information :).