Avatar billede Moune999 Nybegynder
10. september 2013 - 13:28 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

PC lukker ned efter 30 minutter

Jeg har en 13 måneder gammel HP bærbar (Windows 7 64-bit), som har fået et irriterende problem. Den lukker simpelthen ned efter præcis 30 minutter - altså ikke på den 'pæne' måde, som når man selv lukker den. Nej, den dør bare - sådan puf!

Jeg tror ikke, det er fordi den bliver varm, for det sker også, når jeg ikke har andet end måske Word eller stifinderen kørende. Det sker også i fejlsikret tilstand.

Den eneste måde, jeg kan undgå det på, er ved at lukke den ned i dvale-tilstand inden de 30 minutter og så tænde den igen. Så får jeg 30 minutter mere, inden den dør igen.

Det betyndte før sommerferien med, at den et par gange ikke rigtig kunne komme i gang igen, hvis den var gået på standby (med slukket skærm efter ca. 20 minutter). Så måtte jeg slukke den helt på off-knappen og så tænde den igen. Bagefter lukkede den ned hver 30 minutter resten af aftenen. Efter at have stået slukket natten over var den fin igen og havde ingen problemer.

Jeg har gået og passet på, at den ikke gik på standby, så problemet kom igen, men forleden kom der en opdatering af BIOS'en, og siden da har den haft problemet konstant.

Ingen af strømstyringsegenskaberne (standby, dvale osv.) står på 30 minutter. Til gengæld skifter skrivebordsbaggrunden hvert 30. minut. Det har jeg ændret til 2 timer, men det har ikke gjort nogen forskel. Jeg har også forsøgt at tage både batteri og strømforsyning ud og lade den stå et par minutter, men det hjalp heller ikke.

Nogen ideer til, hvad der er galt, og hvordan jeg kan løse problemet?
Avatar billede Moune999 Nybegynder
10. september 2013 - 13:34 #1
Årh nej, nu glemte jeg at sætte point på, og jeg kan ikke finde nogen steder, hvor jeg kan redigere tråden - eller for den sags skyld lukke eller slette den.

Hvordan gør jeg det?

Under alle omstændigheder er der 60 point til løsningen.
Avatar billede Moune999 Nybegynder
10. september 2013 - 13:40 #2
Så vidt jeg kan læse ud af FAQ'en er det vist bedst, at jeg selv svarer og så opretter en ny tråd. Det prøver jeg.

Beklager rodet.
Avatar billede brasso Forsker
10. september 2013 - 14:01 #3
Du tager bare og accepterer dette svar, så burde du kunne lukke tråden. Underligt at du overhovedet har kunnet oprette tråden uden at sætte point på. Hvad din PC angår har jeg ingen ide: Du skriver den lukker ned, altså slukker, uden at genstarte? Prøv i indstillinger at fjerne fluebenet i genstart automatisk ved systemfejl, så burde der komme en fejlbesked i stedet for at den lukker ned.
Windows 7:
Højreklik på 'Computer'
Vælg 'Egenskaber'
Vælg 'Avancerede system indstillinger'
Fanen 'Avanceret'
Klik på knappen 'Indstillinger' under punktet ' Start og genoprettelse'
Sæt flueben i 'Skriv en hendelses til systemlogfilen'
Fjern flueben i 'Genstart automatisk'
Klik 'OK'
Læs evt logfilen på adressen der stod i feltet 'Gem filen', default er "%SystemRoot%\MEMORY.DMP", svarer til roden af C:
Avatar billede Moune999 Nybegynder
12. september 2013 - 22:56 #4
Brasso: Tak for tippet.

Ja, den slukke bare uden at genstarte. Jeg prøvede dit forslag, men det gjorde ingen forskel. Desværre.
Avatar billede stbr Nybegynder
02. november 2015 - 15:58 #5
Hvad blev der af dette problem, nu har jeg det samme med en Sony Vaio
Nu er den HELT død, dvs windows starter slet ikke op.
Alt hvad jeg prøver mislykkes dat det tager mere tid end de 30 min som jeg får.
Selv i BIOS tilstand lukker den ned.
Avatar billede Moune999 Nybegynder
02. november 2015 - 23:08 #6
Den blev sendt til service. Så vidt jeg husker, skiftede de både bundkortet og harddisken.

Håber, at du får klaret dit problem.
Avatar billede stbr Nybegynder
03. november 2015 - 11:09 #7
Tak, det var det jeg frygtede.  :-(