11. august 2013 - 21:56Der er
8 kommentarer og 1 løsning
Erstatningspligt over for arbejdsgiverbetalt mobiltelefon
Min arbejdsgiver har fået den fikse ide, at medarbejderne selv skal betale for alle reparationer som fx smadret glas i de udleverede firmamobiler. Det synes jeg ærligt talt er lidt af en svinestreg. Det er jo ikke min telefon, så jeg kan ikke selv forsikre den.
Hvordan fungerer den slags rundt omkring på arbejdspladserne?
Vi har haft firma mobiler en del år efterhånden, og vi har ikke skullet betale for de reparationer/udskiftninger der har været. Havde min chef krævet dette, havde jeg ikke modtaget telefonen. Og da jeg er tømrer så kan uheld ske. Den risiko mener jeg arbejdsgiveren selv bør tage, eller selv forsikre telefonerne mod disse uheld.
Kan desværre ikke finde nogle regler der kan af- eller bekræfte om arbejdsgiveren må dette.
Uden at kende til det juridiske der ligger til baggrund for jeres aftale med telefonerne, er den vel egentlig meget simpel.
enten er det en telefon firmaet har foræret jer, som gave naturligvis med henblik på at den skal bruges på arbejde, og så er det egentlig din egen telefon og en du selv skal betale reparationen.
Eller også er det en telefon som firmaet stiller til rådighed for sine medarbejdere - betaler telefonregningen for telefonen, eller giver tilskud til den - forventer at medarbejderen afleverer telefonen igen hvis medarbejderen stopper i firmaet - og så er det firmaet der betaler reperationen.
Vil ikke mene at firmaet kan tage en beslutning om hvilken telefon det skal være - give den til medarbejderen og derefter forvente medarbejderen betaler for reparationer.
#4 Jeg har ikke noget imod at firmaet bestemmer hvilken telefon det skal være. I nogle firmaer er iphones måske det bedste valg, i andre tilfælde er der andre modeller der er at foretrække. Bruges telefonen i lidt barske miljøer bør man overveje at få en mere håndværker præget model.
hvis arbejdsgiver giver dig en telefon som du mener er for skrøbelig til dit fag, så kan du jo evt bare lade den ligge i bilen eller på værkstedet, eller i din skuffe eller lign - og når så chefen spørger hvorfor du aldrig tager telefonen så kan du jo bare sige du sørger for at den ikke går i stykker, for du har ikke råd til at betale for reparationen .. Så den ligger sikre steder..
Så går der jo nok ik så lang tid før tingene ændrer sig.
Hvis arbejdsgiver forsøger at kradse penge ind for reparation, så nægt at betal.
Medmindre arbejdsgiver kan påvise grov uagtsomhed eller fortsæt, så vil han blive grinet ud af retten, hvis han forsøget at kradse pengene ind den vej.
Synes godt om
Slettet bruger
14. august 2013 - 07:04#8
Mange tak for jeres input. Jeg kan se, at vi er "on the same page". Læg en svar, hvis I vil have points.
Synes godt om
Slettet bruger
06. januar 2016 - 11:27#9
lukker
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.