Avatar billede Slettet bruger
11. august 2013 - 21:56 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Erstatningspligt over for arbejdsgiverbetalt mobiltelefon

Min arbejdsgiver har fået den fikse ide, at medarbejderne selv skal betale for alle reparationer som fx smadret glas i de udleverede firmamobiler. Det synes jeg ærligt talt er lidt af en svinestreg. Det er jo ikke min telefon, så jeg kan ikke selv forsikre den.

Hvordan fungerer den slags rundt omkring på arbejdspladserne?

Tak for input.
Avatar billede juleulven Nybegynder
11. august 2013 - 23:46 #1
jeg "lytter" lige med her
Avatar billede 220661 Ekspert
11. august 2013 - 23:48 #2
Vi har haft firma mobiler en del år efterhånden, og vi har ikke skullet betale for de reparationer/udskiftninger der har været.
Havde min chef krævet dette, havde jeg ikke modtaget telefonen.
Og da jeg er tømrer så kan uheld ske. Den risiko mener jeg arbejdsgiveren selv bør tage, eller selv forsikre telefonerne mod disse uheld.

Kan desværre ikke finde nogle regler der kan af- eller bekræfte om arbejdsgiveren må dette.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. august 2013 - 23:52 #3
Firmaet burde jo have en aftale der svarer til dette:
http://1fix.dk/firma-aftale
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
12. august 2013 - 09:22 #4
Uden at kende til det juridiske der ligger til baggrund for jeres aftale med telefonerne, er den vel egentlig meget simpel.

enten er det en telefon firmaet har foræret jer, som gave naturligvis med henblik på at den skal bruges på arbejde, og så er det egentlig din egen telefon og en du selv skal betale reparationen.

Eller også er det en telefon som firmaet stiller til rådighed for sine medarbejdere - betaler telefonregningen for telefonen, eller giver tilskud til den - forventer at medarbejderen afleverer telefonen igen hvis medarbejderen stopper i firmaet - og så er det firmaet der betaler reperationen.

Vil ikke mene at firmaet kan tage en beslutning om hvilken telefon det skal være - give den til medarbejderen og derefter forvente medarbejderen betaler for reparationer.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. august 2013 - 11:11 #5
#4 Jeg har ikke noget imod at firmaet bestemmer hvilken telefon det skal være. I nogle firmaer er iphones måske det bedste valg, i andre tilfælde er der andre modeller der er at foretrække.
Bruges telefonen i lidt barske miljøer bør man overveje at få en mere håndværker præget model.
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
12. august 2013 - 11:39 #6
lige en ekstra kommentar..

hvis arbejdsgiver giver dig en telefon som du mener er for skrøbelig til dit fag, så kan du jo evt bare lade den ligge i bilen eller på værkstedet, eller i din skuffe eller lign - og når så chefen spørger hvorfor du aldrig tager telefonen så kan du jo bare sige du sørger for at den ikke går i stykker, for du har ikke råd til at betale for reparationen .. Så den ligger sikre steder..

Så går der jo nok ik så lang tid før tingene ændrer sig.
Avatar billede arne_v Ekspert
13. august 2013 - 03:30 #7
Hvis arbejdsgiver forsøger at kradse penge ind for reparation, så nægt at betal.

Medmindre arbejdsgiver kan påvise grov uagtsomhed eller fortsæt, så vil han blive grinet ud af retten, hvis han forsøget at kradse pengene ind den vej.
Avatar billede Slettet bruger
14. august 2013 - 07:04 #8
Mange tak for jeres input. Jeg kan se, at vi er "on the same page". Læg en svar, hvis I vil have points.
Avatar billede Slettet bruger
06. januar 2016 - 11:27 #9
lukker
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
Computerworld tilbyder specialiserede kurser i database-management

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester