Avatar billede Batmani Nybegynder
11. august 2013 - 20:40 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Defekt lydudgang

Hej der er virkelig kommet løs forbindelse på min Altec Lansing MX5021 og mini jack-stikket i sub'en er super følsomt for vibrationer og den slags.

Først troede jeg det var lyd-kablet, men har nu prøvet med 2 splinternye kabler og det løste ikke problemet. Computerens udgang fungerer fint.

Jeg har prøvet at åbne sub'en (ignorerede advarslerne) og kunne se at stikket er monteret på en printplade og her rækker min viden ikke længere..

Nogen bud om det kan lade sig gøre?

Mvh fattig studerende, som gerne vil undgå at købe nye!
Avatar billede 220661 Ekspert
11. august 2013 - 23:13 #1
Hej og velkommen til.
Når du får åbnet den, kan du så se hvor stikket er loddet på dette print?
Kan du finde det, kan man prøve med en lige kærv skruetrækker at klemme forsigtigt på lodningerne en ad gangen, for at se om der skulle være det man kalder en "kold lodning" på printet.
Man må jo under ingen omstændigheder kortslutte mellem flere lodninger, da det så kan udelægger forstærkeren og måske også lydudgang på pc. Så det skal gøres med forsigtighed. Er der en kold lodning skal denne så loddes om, og så burde det fungere fint igen.
Avatar billede Batmani Nybegynder
11. august 2013 - 23:23 #2
Mange tak, meget brugbar hjemmeside!

alene på baggrund af dit svar tror jeg godt jeg kan glemme at fixe det selv. Det bliver nok en tand for avanceret for mit vedkomende - højtalerne er trods alt næsten også 10 år gamle.

Har allerede brugt alt for meget tid på at finde den nemme løsning :)
Avatar billede 220661 Ekspert
11. august 2013 - 23:30 #3
Det er klart, at hvis du skal købe en loddekolbe og tin, og du ikke har prøvet det før, så kan det måske være svært at gøre første gang.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. august 2013 - 00:06 #4
hvis du presser stikket til en af siderne når det er monteret, har du så en god forbindelse og lyd på?
Avatar billede Batmani Nybegynder
12. august 2013 - 01:05 #5
Ja, det er desværre tilfældet - og har, udover fysiktimerne i folkeskolen, ikke den store erfaring med lodning.

Metoden med at presse stikket til en af siderne havde jeg stor succes med, dog kun i en midlertidig periode da det kun forårsagede at indgangen blev "dårligere". Kan desuden se at indgangen er flækket i en af siderne.

Må nok sande at dens tid er forbi. Det ærger mig bare at det er jack indgangen der går i stykker, da det ellers spillede helt perfekt.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. august 2013 - 07:55 #6
Ok.
Du kender så ikke en der kunne hjælpe dig med det?
Det er jo lidt ærgerligt man skal kassere noget der er godt pga. sådan en lille ting. Et nyt hun stik koster typisk under en 10'er, hvis man ved hvordan den ser ud:
http://www.conradelektronik.dk/Jackstikforbindelse.htm?websale7=conrad-dk&ci=SHOP_AREA_17367_0223611
Avatar billede Batmani Nybegynder
12. august 2013 - 20:27 #7
Nej, desværre ikke. Men det var da tiden værd at poste det her på sitet.

Du skal have tak for hjælpen ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
12. august 2013 - 20:31 #8
Det er i orden :-)