Avatar billede knagen7100 Novice
08. august 2013 - 18:55 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Teste netværksinstallation

Jeg har lavet en netværksinstallation hjemme hos min selv. Jeg syntes dog at det køre rigtigt dårligt. Når jeg tilslutter går der utrolig langt tid før jeg får en IP-adresse fra min router og jeg kan se at hastigheden kun er på 10Mbps. Når jeg tislutter direkte til routeren med kabel er hastigheden 1000Mbps.
Jeg ved at man kan få professionelt udstyr til at teste installationen med fra fx fluke, men sådan udstyr har jeg ikke til rådighed. Kan man downloade noget software som man kan teste forbindelsen med? Fx noget der skal installeres på to computere som så skal være i hver sin ende af installationen også kan komme med nogle test resultater?
Avatar billede sadolin1978 Novice
08. august 2013 - 19:22 #1
denne er måske lidt billigere en den fra fluke

http://www.ebay.co.uk/itm/Network-LAN-Cable-Tester-Wire-Tracker-RJ45-RJ11-Line-Finder-Scanning-Device-/261255395443?pt=UK_BOI_Electrical_Test_Measurement_Equipment_ET&hash=item3cd408f873

her har du mulighed for at følge kablet i vægen også det kan evt være et der er knækket en leder i
Avatar billede knagen7100 Novice
08. august 2013 - 19:52 #2
Det var selvfølgelig en mulighed, men jeg vil stadig gerne have noget software.
Avatar billede sadolin1978 Novice
08. august 2013 - 21:55 #3
nu er der mange ting der kan spille ind her. Køre du på kabel så chek:

1. alle dine enheder skal stå til full duplex, står de til auto kan de til tider fejle og derfor kun half duplex som = 10 Mbps

2. kabel fejl er en mulighed prøv evt. med helt nye cat5e som min.

3. udstyr som switch hvilken hastighjed kan denne arbejde med, hvis du har en hub i dit netværk drop den da den kun arbejder med half dulpex som igen = 10Mbps

Den måde då forslår med en computer i hver ende kan kun bruges til at teste dit netkort med et crossover kabel eller til test af coaix kabel, da du med stor sansynlighed har enten en switch på eller hub på det kablede netværk, denne eller disse enheder virker som et fordelingspunkt og ikke som en lige vej mellem 2 enheder.

Udstyret jeg forslog i #1 kan også bruges til at se efter evt. knækkede ledere i et kabel hvis dette skulle befinde sig i en skjult indstallation.
Avatar billede knagen7100 Novice
09. august 2013 - 14:00 #4
Jeg har testet at mit udstyr (router) køre 1000Mbps ved at sætte et netværkskabel direkte i routeren.

Det jeg gerne vil er præcis at teste den lige vej i kablet uden router, switch eller hub i mellem. Helt simpelt bare at teste hver enkelt leder i mit kabel og se om de er knækkede, krydsede eller måske bare dårlige forbindelser.
Jeg forestiller mig at den ene computer sender signalet og den anden modtager.
Avatar billede sadolin1978 Novice
09. august 2013 - 15:16 #5
jeg ved godt at netkort nu har den mulighed der kan autodetekte hvilke ledere der kan sende og modtage men jeg ville ikke stole på dem. derfor ville jeg stadig anbefale en af disse, og hvis det kun er kablet du vil teste er det ikke noget problem, du ville få større opgaver ved at sætte det op mellem 2 computere. Så denne lavteknologiske kan klart anbefales for at spare tid og penge til software

http://www.avxperten.dk/pc-tilbehoer/netvaerkstester/netvaerkstester.asp?gclid=CIvu_bO48LgCFZPItAod21sAgg
Avatar billede m_soender Nybegynder
09. august 2013 - 22:27 #6
Hvordan har du samlet dine kabler? Afslutter du i et RJ45 stik monteret i vægen eller har du monteret stik direkte på dine netværks kabler. Hvilken type kabel bruger du? Har du fulgt tia/eia-568b standarden med hensyn til hvordan dine ledere er placeret i rj45 stikket.

du vil ikke kunne finde noget software til en pc som vil kunne fortælle dig om der er fejl på kablet eller ej. Netkort i en computer har ikke den mulighed hvor den kan måle reflektioner i et kabel, der er det nødvendigt med et stykke udstyr som f.eks. Fluke's netværks tester.
Avatar billede knagen7100 Novice
13. august 2013 - 22:00 #7
m_soender-> Du giver mig svaret når du skriver jeg ikke kan måle reflektioner i kablet med min computer.

Jeg overvejer at købe testeren som sadolin1978 foreslår. Jeg overvejer også muligheden for at bytte rundt på de ledere der rent faktisk bliver brugt i et netværkskabel, orange og blå par.

Hvis I begge ligget et svar deler I point.
Avatar billede sadolin1978 Novice
14. august 2013 - 06:14 #8
svar og hvilken tester overvejer du så at købe ?
Avatar billede knagen7100 Novice
23. august 2013 - 12:59 #9
Der svare får point.

Jeg overvejer den tester sadolin1978 henviser til fra AV experten