Avatar billede Tobber16 Nybegynder
01. august 2013 - 15:37 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Grafisk eq, kun en kanal virker

Hej

Når jeg tilslutter min grafiske eq til mit anlæg (amp - eq - mixer) så kommer der kun lyd ud fra den ene højtaler, det skratter bare lidt fra den anden og nogle gang kommer der lyd igennem hvis jeg banker hårdt på min mic, men forsvinder igen. Jeg har prøvet at bytte rundt på ledningerne for at se om det er dem, men så kommer der bare lyd i den anden højtaler.

Altså jeg har lagt mærke til at det kun er den ene side af eq'en som "virker" også selv om man bytter rundt på ledningerne, så som sagt er det den side i eq'en som "virker" som også er der hvor der er lyd i den højtaler. Jeg fårstår det bare ikke. Er der noget galt med min eq, den er kun 1 måned gammel.

På forhånd tak! :)
Kom endelig med forslag og spørg hvis der er noget af det jeg skriver i ikke forstår eller skal have mere specificeret :)
Avatar billede t-bee Novice
01. august 2013 - 15:52 #1
Prøv én kanal ad gangen med det samme ydstyr, hvis du kan sende signal ind på den ene kanal, og få noget fornuftigt ud på samme kanal og bagefter flytter input og output til den næste kanal, og det derefter ikke fungerer, så har du et problem med equalizeren. Du skal lige sikre dig at indstillingerne for begge kanaler er de samme, og der ikke kam mutes eller lignende.
Avatar billede Tobber16 Nybegynder
01. august 2013 - 16:16 #2
OK

Det er altså utrolig mystisk det her.
t-bee din test virkede 100% som den skulle, jeg afprøvede hver kanal separat og de spiller begge nu??
Altså det er måske noget med kablerne fordi jeg prøvede at rygge lidt i det og det knitrede en gang, men kun den ene gang, kan ikke få den til det igen.

Nu håber jeg ikke at problemet vender tilbage fordi, lige pludselig kunne den ene monitor holde op med at spille og det er normalt den venstre side af eq'en.

Har du et forslag til hvad der kan være årsagen, fordi hvis eq'en virker nu, er det vel ikke den der er problemet? :)
Avatar billede 220661 Ekspert
01. august 2013 - 17:03 #3
Er det minijack stik du bruger?
Nogle gange kan der komme snavs ind i hun stikket, der gør at der ikke kommer ordentlig forbindelse.
De fleste gange kan man dog få has på det, ved at putte stikket ind og ud nogle gange.
Tror det er svært at rense med trykluft på dåse, da snavset ikke kan komme ud gennem hullet igen.
Avatar billede Tobber16 Nybegynder
01. august 2013 - 17:04 #4
Det virker lidt som om når jeg bytter rundt på kablerne virker det nogle gange, men kun for en kort stund :S
Avatar billede Tobber16 Nybegynder
01. august 2013 - 17:05 #5
Jeg bruger 3,5mm jack stik fra eq til mixer og rca til mixeren.
Avatar billede Tobber16 Nybegynder
01. august 2013 - 17:10 #6
Du har måske fat i noget med snavs, det hjælper at tage stikket ud og putte det ind igen men måske kun for en kort stund. Og der kommer stadig mere output til den ene højtaler, og så er det den som får mindst output som fader ud, (samme side af eq hver gang)
Avatar billede milter Ekspert
01. august 2013 - 18:07 #7
Har du samme problem uden EQ'eren koblet til?

Hvis ja, så kan fejlen ligge i et "beskidt" potentiometer på forstærkeren. Med forstærkeren slukket drejer du hurtigt volumenknappen på forstærkeren mange gange mellem de to yderpunkter. Prøv derefter, om det gør nogen forskel.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. august 2013 - 18:25 #8
Milner kan sagtes have ret i det med at "potmetrene" er beskidte.
Jeg har en tudsegammel Nad forstærker fra 1981 som virker upåklageligt. Den vil dog gerne have man tænder den en halv time før den skal bruges, så det snavs der sidder i den bliver tørret, så det ikke giver knitre lyde. Jeg har på et tidspunkt for 20 år siden købt noget "potmeter" rens, som blæser skidtet væk.
Det holdt da i nogle år. Man skal dog passe på med hvad man køber.
Mener der skal være en smule smørelse i potmeteret, da det ellers vil korrodere. Så jeg mener der skal være lidt smøremiddel i det man renser med.
Avatar billede Tobber16 Nybegynder
01. august 2013 - 18:26 #9
Uden eq'en koblet (amp - mixer) til er der ingen problemer, begge højtalere får lige meget output og spiller som de skal.
Det er kun når jeg har koblet eq'en til at problemet opstår (der er forresten også mere støj når eq'en er koblet til ift. hvis den ikke er. Men det er som sagt kun den ene kanal på eq'en som skaber problemer, så jeg kunne godt begynde at mistænke en defekthed  i eq'en måske, men jeg er ikke sikker. Måske en slags løs forbindelse?
Avatar billede milter Ekspert
01. august 2013 - 19:54 #10
#9.

Så ligger fejlen med næsten 100% sikkerhed i enten kablerne mellem EQ og AMP eller i EQ'eren.

EQ'eren har formentlig også nogle potmetre (måske skydepotmetre). Motioner dem på samme måde, som jeg beskrev i #7, selv om en ny EQ ikke burde have det problem. Hvis det ikke hjælper, så prøv nogle nye kabler.

Hvilken slags anlæg er dit setup? Er det kun til afspilning af musik, optager du selv musik fra instrumenter, eller hvad?

Niveauforskelle i lydstyrke og knas og knitren, som du beskriver det, skyldes næsten altid løse/dårlige forbindelser eller beskidte potmetre.
Avatar billede Tobber16 Nybegynder
01. august 2013 - 20:08 #11
Jeg har gjort mig en ny observation!
Hvis jeg tapper/klapper på eq'en i den side hvor "den ikke virker" kommer lyden nogle gange tilbage.

Det er et PA anlæg med to gulvhøjtalere, en slaveforstærker og en mixer (og så eq'en som formentlig er defekt) som jeg bruger når jeg skal bruge mine instrumenter og min mikrofon til bl.a. at optage eller bare spille gennem højtalerne.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. august 2013 - 20:20 #12
Det kan så måske være en kold lodning der ikke har rigtig forbindelse. Det er man nødt til at have det skidt ad for ar undersøge. Ligger det på svagstrøms siden som her, kan det være svært at finde. Fandt en på en transformer  engang, men da det var på 220 volt siden, gav det en lille gnist når den fik forbindelse.
Har man mistanke til et område, kan man med en almindelig skruetrækker klemme over lodningerne, hvor komponenterne er forbundet med printkortene. Du vil så opdage du får lyd når du "kortslutter" den kolde lodning. En kold lodning kan typisk se mat ud. En lodning bør være blank i overfladen.
Avatar billede milter Ekspert
01. august 2013 - 20:34 #13
Jeg er enig med 220661 i #12.

Og så ville jeg starte med at undersøge ind-udgange i EQ'eren, hvor den forbindes med resten af anlægget.
Avatar billede Tobber16 Nybegynder
01. august 2013 - 20:56 #14
Ja.
Der må stadig være garanti på EQ'en siden det kun er lidt over en måned siden jeg fik den, så der må stadig være reklamation på den. Så jeg tror næsten at jeg vil prøve at gå ned i butikken med den og se om de kan lave den for mig, så risikere jeg ikke at ødelægge noget, selvom jeg ofte har succes med sådanne reparationer, lodning er stadig et nyt område for mig :)

Men hellere lade de professionelle prøve første nu hvor jeg har muligheden :)

I har været til stor hjælp begge to, Tusind tak! Jeg vil gerne dele pointene mellem jer :)
Avatar billede 220661 Ekspert
01. august 2013 - 21:05 #15
Tak for det. Lægger et svar her.
Avatar billede milter Ekspert
01. august 2013 - 21:32 #16
Velbekom, og et svar fra mig :-)