Avatar billede EmilMeldgaard Nybegynder
24. juli 2013 - 20:34 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Hvilket grafikkort?

Hej, jeg vil gene gøre dette simpelt og hurtigt.
Jeg har på nuværende tidspunkt et Gtx 660, og vil gerne opgradere men skal jeg købe et ekstra, og sætte dem i SLI? Eller skal jeg prøve at sælge det, og så købe et 760/770?
Avatar billede Tobi97 Novice
24. juli 2013 - 21:18 #1
et sli gtx 660 er så vidt jeg husker kraftigere end 760/770 (ik helt sikker)
Avatar billede Tobi97 Novice
24. juli 2013 - 21:26 #2
hentet fra geforce forum

This is not a win-or-lose situation. Rather, it is a win-win situation. Either choice is not a bad choice.

Performance wise, GTX660Ti SLI should edge out a single GTX780 most of the time, even at 2560x1600.
This is, of course, overall speaking and considering SLI scaling in different games.

Heat, power consumption and noise wise, GTX780 wins out.

Personally, I think it is a matter of $. If you have $ to spend, get a GTX780. If you wish to save the money for something else, get a 2nd GTX660Ti.

If you have never used SLI before, perhaps this is a good time to test out this technology and gain first hand personal experience.

This strategy of 'Get best affordable single card now and get 2nd card later' is often not put to full use. I mean, if this strategy is applied in your current situation, you should get a 2nd GTX660Ti now.

In other words, if you get a single GTX780 now and plan to buy a 2nd one later, but when that future time comes, GTX880 would have arrived and then you will be tempted to get that best single card (GTX880) instead of getting a 2nd GTX780.
So, this cycle will just continue without actually buying a 2nd card to SLI.

Personally I prefer a 2nd GTX660Ti. This SLI setup will sustain for quite awhile, at least well after the launch of the GTX880/870. You should keep this SLI setup until its performance does not satisfy you. At that time, get the best single affordable card and keep one GTX660Ti as a backup card/Physx card.

For the money saved, perhaps spend it on a better monitor? (eg going from 24" to 27"? going from 60Hz to 120Hz?)
Avatar billede Blueeyez Mester
24. juli 2013 - 21:38 #3
#2 spørger har ikke et ti kort...

Har søgt lidt og her er den viden jeg fik..

Single kort 770
Lavere strøm end 2 x 660, men koster en del.
Problemet med 2 grafikkort som single ikke har er hvis spillet har gpu begrænsning på.. Derved bruges kun 1 gpu.
Dernæst fylder 2 x 660 mere, de vil nok os få det varmere... Og fylde mere og dette gør det mere varmt!
Fordelen ved 2 x 660 hvis spillene understøtter flere gpuer er nok de vil yde mere på nogle områder og på andre tvivler jeg ud fra de specs jeg ser... Men det er billigere...
Avatar billede EmilMeldgaard Nybegynder
24. juli 2013 - 21:48 #4
Strøm burde ikke være et problem, desuden scaler de nye spil vel bedre og bedre :)
Avatar billede EmilMeldgaard Nybegynder
24. juli 2013 - 23:13 #5
Men ellers nogle foreslag, eller andre tip?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
25. juli 2013 - 01:06 #6
Det afhænger af flere ting.

Har du eller skal du først købe et SLI bundkort.
Hvor mange penge du har til rådighed, har du nok af dem, så køber du bare et HD 7990, alternativt det langsommere GTX 690.

Hvilke spil du spiller/forventer at spille, her tænker jeg på ydelse og ikke mindst micro stuttering.
Du kan vedrørende ydelse (i nærmest alle spil) glemme GTX 760 fuldstændig, GTX 770 bliver slået, du vil ligge omkring GTX 780 (+- 15 %).

Hvor højt du går op i strømforbrug, SLI vil koste, også idle, samt om du skal ud og købe ny PSU.
Dit kabinet, hvor godt er det til at håndtere varme, er der mulighed for at montere ekstra blæsere.

Det kommer også an på din model af GTX 660, altså om den er standard OC.
GTX 660 TI er 0-15% hurtigere end GTX 660, her kan du se hvor GTX 660 TI placere sig i 2 spil.
http://static.techspot.com/articles-info/675/bench/Crysis_01.png
http://static.techspot.com/articles-info/675/bench/BF3_01.png
Avatar billede NielsErikK Juniormester
25. juli 2013 - 01:09 #7
**Du kan vedrørende ydelse (i nærmest alle spil) glemme GTX 760 fuldstændig, GTX 770 bliver slået, du vil typisk ligge omkring GTX 780 (+ op til 15 %).
Avatar billede NielsErikK Juniormester
25. juli 2013 - 01:12 #8
Glemte at skrive at din brug af AA, AF samt opløsning også vil spille ind på ydelsen.
Du kan nemlig godt lave situationer hvor et GTX 780 vil vinde.
Avatar billede EmilMeldgaard Nybegynder
25. juli 2013 - 01:13 #9
Tak for svaret, nej jeg mangler ikke noget plads, kabinet, PSU alt burde være godt. Min plan var også at købe en extra GPU med det samme, havde bare læst om sluttering, og andre ulemper ved SLI

dette er kortet jeg har: http://www.edbpriser.dk/grafikkort/msi-n660-tf-2gd5-oc-2-gb-id-7240532.aspx?q=grafikkort
Avatar billede EmilMeldgaard Nybegynder
25. juli 2013 - 01:15 #10
Og min plan var at spille spil som Crysis 3, msaa high, 1080, ultra :D og så ligge omkring 45-50 FPS
Avatar billede EmilMeldgaard Nybegynder
25. juli 2013 - 01:17 #11
Haha "sluttering" mente "stuttering" det var altså ikke en dårlig joke :D
Avatar billede NielsErikK Juniormester
25. juli 2013 - 02:38 #12
Dit kort er en lettere OC model som ligger tættere på TI modellen end standard GTX 660.

For de fleste er micro stuttering ikke et voldsomt problem, mange opdager det slet ikke (men det kan også der måles).

Du vil være bedst tjent med 2 helt identiske grafikkort (selvom forskellige mærker godt kan køre sammen, så øges risikoen for micro stuttering).

Min sekundære pc kører med GTX 660 TI sat i SLI og jeg er yderst tilfreds.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
25. juli 2013 - 02:45 #13
Du vil i BF3 opnå langt flere FPS.

45-50 (gennemsnit) FPS vil nok passe meget godt i Crysis 3, msaa settings vil spille noget ind.
Det forudsætter en fornuftig CPU.
Avatar billede EmilMeldgaard Nybegynder
25. juli 2013 - 13:40 #14
Mange tak for hjælpen, husk at ligge et svar!
Avatar billede Tobi97 Novice
25. juli 2013 - 16:12 #15
hvem af de 3-4 personer der har skrevet? :)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
03. august 2013 - 08:19 #16
Jeg afmelder overvågning af spørgsmålet.

Hvis point var tiltænkt mig, så læg selv et svar og godkend det derefter.
(Jeg samler ikke på point)
Avatar billede EmilMeldgaard Nybegynder
07. juli 2014 - 19:37 #17
Lukker.