Avatar billede lpnielsen01 Nybegynder
23. juli 2013 - 19:34 Der er 19 kommentarer

Computer genstarter

Hej

Min søns PC er begyndt at genstarte tilfældigt når han spiller, og det ser kun ud til at ske, når han spiller. Han spiller såvidt jeg ved udelukkende over Steam, og som oftest taler han i Skype samtidig.

Jeg har umiddelbart tjekket drivers, og de ser ud til at fungere fint og være up to date.

Jeg har iøvrigt taget siden af PCen i dag, og støvsuget den lidt, og ligeledes ladet siden være taget af, da jeg tænkte det kunne være varmen. Det har dog ikke hjulpet.

Her er nogle specifkationer af PCen:
OS-navn    Microsoft Windows 7 Home Premium
Version    6.1.7601 Service Pack 1 Build 7601
Anden OS-beskrivelse     Ikke tilgængelig
OS-producent    Microsoft Corporation
Systemnavn    Sebastian-Pc
Systemproducent    Acer
Systemmodel    Aspire X3995
Systemtype    x64-based PC
Processor    Intel(R) Core(TM) i3-2120 CPU @ 3.30GHz, 3300 Mhz, 2 Kerne(r), 4 Logisk(e) processor(er)
BIOS-version/dato    American Megatrends Inc. P01-A2, 19-04-2012
SMBIOS-version    2.7
Windows-mappe    C:\Windows
System-mappe    C:\Windows\system32
Startenhed    \Device\HarddiskVolume2
Landestandard    Danmark
Abstraktionslag for hardware    Version = "6.1.7601.17514"
Brugernavn    Sebastian-Pc\Sebastian
Tidszone    Rom, sommertid
Installeret fysisk hukommelse (RAM)    8,00 GB
Fysisk hukommelse i alt    7,95 GB
Tilgængelig fysisk hukommelse    5,49 GB
Virtuel hukommelse i alt    15,9 GB
Tilgængelig virtuel hukommelse    12,9 GB
Plads til sidefil    7,95 GB
Sidefil    C:\pagefile.sys

Hvad skal jeg gøre herfra for at løse problemet? Min søn er ved at gå ud af sit gode skind.

Mvh

Lars Peter Nielsen
Avatar billede 220661 Ekspert
23. juli 2013 - 19:53 #1
Lækkert med en god beskrivelse af pc fra starten af :-)

Har i tjekket hvor varm den reelt er?
For selvom den er ren kan den godt være varm.
Der findes flere programmer til dette.
Jeg bruger selv SIW, men Speedfan kan det også.
Prøv evt også at tjekke logbogen, om der er noget der som kunne give et fingerpeg på hvad fejlen er.
Avatar billede lpnielsen01 Nybegynder
23. juli 2013 - 20:07 #2
Jeg har nu lige selv oplevet hvad der sker, når han spiller. Skærmen går i sort, og lyden ligesom staller (kører i ring), og man skal selv slukke for den (da jeg lige havde sat den til ikke at genstarte ved fejl). Det er iøvrigt umiddelbart kun ved spil, sad lige selv og surfede rundt en halv times tid, og der var intet problem. Inden han spillede, afsluttet jeg helt Skype for at udelukke fejl fra den. Men som sagt, han spillede ca. 5 min. og så gik den kold.

Jeg har lidt mere info fra maskinen omkring hvilken fejl det var:

Problemsignatur:
  Navn på problemhændelse:    BlueScreen
  OS-version:    6.1.7601.2.1.0.768.3
  Landestandard-id:    1030

Flere oplysninger om problemet:
  BCCode:    116
  BCP1:    FFFFFA800F3CA010
  BCP2:    FFFFF880100C1AE4
  BCP3:    FFFFFFFFC000009A
  BCP4:    0000000000000004
  OS Version:    6_1_7601
  Service Pack:    1_0
  Product:    768_1

Filer, der hjælper med til at beskrive problemet:
  C:\Windows\Minidump\072313-23665-01.dmp
  C:\Users\Sebastian\AppData\Local\Temp\WER-103225-0.sysdata.xml

Læs erklæringen om beskyttelse af personlige oplysninger online:
  http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=104288&clcid=0x0406

Hvis onlineerklæringen om beskyttelse af personlige oplysninger ikke er tilgængelig, kan du læse den erklæring om beskyttelse af personlige oplysninger, som er offline:
  C:\Windows\system32\da-DK\erofflps.txt

Jeg prøver lige at finde det program til temperatur check, går udfra, at den skal køre mens han spiller for at se om den bliver for varm?

Mvh

LPN
Avatar billede lpnielsen01 Nybegynder
23. juli 2013 - 20:24 #3
Hmm, nu fik jeg downloadet speedfan....og GPU har en flamme og ca. 75 grader. Jeg fik lavet et screenshot af det, men ved ikke helt hvordan jeg uploader det her? Derudover står der, at jeg har to "fans", men kun den ene der kører? Jeg kan ikke fysisk se to iøvrigt, med mindre der ligger en på bundkortet, som jeg ikke kan se fra siden af (jeg har ikke så meget forstand på isenkrammet i en PC!).

Men det ser altså ud til jeg har et problem med grafikkortet, og måske en fan?
Avatar billede lpnielsen01 Nybegynder
24. juli 2013 - 07:23 #4
Jeg smider lige min fejl ind vedr. opstart af Speedfan, som jeg har fundet i logbogen - det irriterer mig grænseløst, at jeg nu ikke kan køre programmet igen! Har også haft problemer med at køre CCleaner, men kører nu.

Navn på program med fejl: speedfan.exe, version: 4.49.0.403, tidsstempel: 0x2a425e19
Navn på modul med fejl: %prote~1.dll, version: 2.2.558.177, tidsstempel: 0x501bda6f
Undtagelseskode: 0xc0000417
Forskydning med fejl 0x0011a2ee
Proces-id 0x1538
Programmets starttidspunkt 0x01ce882c0f7968fc
Programsti: C:\Program Files (x86)\SpeedFan\speedfan.exe
Modulsti: c:\progra~3\pcperf~1\22558~1.177\{16cdf~1\%prote~1.dll
Avatar billede 220661 Ekspert
24. juli 2013 - 15:43 #5
#2
Den henviser til sp1 opdateringen??
Forstår ikke lige hvad den skulle have med grafik at gøre.
De 75 grader, er det når den går ud, eller ikke er belastet?

Skulle måske prøve at tjekke Windows installationen.
Der er to værktøjer man kan bruge.
Det ene er chkdsk:
http://pctricks.dk/chkdsk-pa-vista-215.html  Er til Vista men de andre systemer virker på samme måde.
Det andet er sfc /scannow:
http://www.sevenforums.com/tutorials/1538-sfc-scannow-command-system-file-checker.html
Ps husk der er et mellemrum mellem sfc og /.
Avatar billede lpnielsen01 Nybegynder
25. juli 2013 - 23:24 #6
Jeg kørte den der chkdsk, og jeg tror ikke der var nogle problemer. Den kørte et stykke tid, men da jeg kom ind til PC igen, så var den bare genstartet.

Jeg kan stadig ikke starte speedfan, og ofte heller ikke CCleaner, får en applicationerror iflg. logbog.

Min søn spillede iøvrigt minecraft i dag uden problemer, så det ser ud til kun at være problemer, når han spiller over steam.

Jeg overvejer følgende:
1) Afinstallere Steam og så installere det igen.
2) Eller slettet hele svinet og installere windows forfra.

Hvad vil I foreslå ?
Avatar billede 220661 Ekspert
26. juli 2013 - 13:13 #7
Jeg vil forslå du arbejder med steam først, dog uden at have en specielt grund. Spiller ikke selv, og bruger derfor ikke Steam.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
26. juli 2013 - 13:55 #8
Nogle spil er fulde af fejl og det du beskriver passer på nogen af dem.
Hvilket spil ?

220661
Fejl i spil/steam forklare dog ikke problemerne med speedfan og CCleaner.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. juli 2013 - 16:24 #9
Nej det har du ret i.
Formeoder dog på spørger, at kan spil køre, så kunne man nok overleve at de andre to ikke virker.
At starte helt forfra er jeg sikker på er det sidste spørger vil gøre så længe man har andre ting at prøve først.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
26. juli 2013 - 16:50 #10
At starte helt forfra er jeg sikker på er det sidste spørger vil gøre
Det har du jo nok ret i.
Det jeg frygter er: Der er en sammenhæng mellem problemerne.
Avatar billede lpnielsen01 Nybegynder
28. juli 2013 - 10:59 #11
Nu prøvede jeg lige at spille et standalone spil, altså ikke gennem steam, og det fik også maskinen til at gå ned efter ca. 5 min. Så man kan altså godt spille i lidt tid.

Ved ikke helt hvad jeg skal gøre nu, om det er forsøg med ny installering, og hvis det ikke virker så må den til reparation.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. juli 2013 - 11:13 #12
Så kunne det jo nok desværre se ud til at den formodning NielsErikK havde var korrekt.
Avatar billede lpnielsen01 Nybegynder
28. juli 2013 - 11:23 #13
Jeg har en acer hvor der er sådan en management program. Der er to valgmuligheder; 1) Gendan til fabriksstandarder, 2) Gendan til fabriksstandarder men behold brugerdata.

Hvis man tager 2, hvilket jo nok vil rent praktisk være at foretrække - er der så risiko, at der en masse, som man ikke får renset op?
Avatar billede 220661 Ekspert
28. juli 2013 - 11:31 #14
Godt spørgsmål
Mit bud er dog at du ikke får problemer, da jeg vil formode det er personlige dokumenter,billeder,foretrukne i browser og evt. mailopsætning der henvises til.
Resten vil blive overskrevet af en ny installation.
Men lad os høre NielsEriks bud på det før du gør det.
Jeg har nemlig ikke selv systemgendannet en pc før.
Brugte selv en cd, for at undgå det crapware der normalt følger en pc med recovery del.
Og derfor havde jeg også taget backup af det som der lå på c drevet jeg ville passe på. Alle mine personlige filer har jeg aldrig placeret på c, pga faren for nedbrud på system.
Det kan jo selvfølgelig ikke beskyttes af at hele disken går ned, og derfor har jeg også 2 eksterne jeg synkroniserer med jævnligt.
Avatar billede lpnielsen01 Nybegynder
28. juli 2013 - 11:42 #15
Ok, vi venter på NielsErik......

Iøvrigt så kan jeg kun sige, at hver gang jeg skal rode med min søns PC, så bliver jeg lige 100 gange gladere for min iMac - der er ALDRIG problemer.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
29. juli 2013 - 10:46 #16
Jeg tør ikke sige hvad den præcist gemmer, jeg vælger nemlig at lave backup for derefter at installere helt fra bunden ved sådanne problemer.
Avatar billede lpnielsen01 Nybegynder
04. august 2013 - 13:54 #17
Jeg fik nu endelig geninstalleret til fabriksindstillinger, men det hjalp ikke! Det skal dog siges, at jeg brugte ikke de sikkerhedsdisk, som jeg har lavet, så man må har installeret fra noget software som ligger på harddisken. Jeg ved ikke om det kan være grunden til, at problemet ikke er løst?
Avatar billede lpnielsen01 Nybegynder
27. august 2013 - 23:53 #18
Jeg fik min PC repareret. Grafikkortet blev skiftet, så noget måtte åbenbart være galt med dette. Heldigvis var det over garantien.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. august 2013 - 20:57 #19
Det var da fint du ikke skulle betale for det :-)