Avatar billede bulderhund Nybegynder
18. juli 2013 - 14:32 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Forsinket signal over relæspole

Hej.
Jeg håber at der sidder nogle elektronikfolk derude der kan hjælpe mig med mit "lille" problem her.

Jeg er igang et projekt der skal styre to aktuatorer.

De er forbundet med et styreskab hvor de kører henholdsvis ud eller ind afhængig af om den ene eller den anden pol er forbundet med deres fælles minus. 6V DC.

Problemet er at de den skal køre ud eller ind ved tryk på én enkelt knap. Det har jeg løst med et kiprelæ der styrer en Relæspole som så skifter imellem NO og NC fra COM.

Når relæet skifter, så skifter mit relæ hurtigere end det relæ der sidder i aktuaror styringen.
Den stopper bare med at køre fordi signalet forsvinder, men opfatter ikke at der nu er sluttet på den anden retning.

Er der en der har en smart måde at forsinke NO eller NC signalet på, så signalet kommer f.eks. 0.5 sek. efter at det første relæ er sluttet?

Puha. Det var en ordentlig smøre, men jeg håber at i kan hjælpe mig med at finde en løsning.
Jeg har kigget lidt på RC eller 555 timer kredse. Men jeg tænkte at der måske var et mere simpelt setup der kunne løse problemet.

Mvh. Dennis Helverskov
Avatar billede jjam Juniormester
18. juli 2013 - 19:49 #1
Jeg ville vælge en 555, så er du sikker på det virker.
Avatar billede Skumlos Nybegynder
19. juli 2013 - 12:30 #2
Du skal vel bare have et timerrelæ? De er dog sjældent specielt billige eller simple, men de kan i hvert fald løse opgaven...
Avatar billede bulderhund Nybegynder
01. oktober 2013 - 00:32 #3
Problemet er løst, men ikke i sit oprindelige udgangspunkt.

Jeg har lavet det med et ringetryk, der skifter et kiprelæ, der holder 2 relæer. Når der trykkes, brydes der samtidigt for skiftefunktionen/fælles over styringen.
Derved opnås der en lille "pause", som tillader at funktionen vendes.