Avatar billede tveb Nybegynder
18. juli 2013 - 11:55 Der er 4 kommentarer

Returnere værdier baseret på dato-interval

Hej allesammen

Jeg har tidligere googlet mig frem til mange kvalificerede svar her på sitet og tænkte jeg ville forsøge mig med et spørgsmål.

Sagen er den, at jeg pt. arbejder med en opgørelse, hvor jeg bl.a. skal trække tal ud fra EU27-landene. Data er tilgængelig på ugebasis i perioden 2005-2013, men jeg ønsker kun at få data fra den første opgørelse i det pågældende år. Datoerne er skrevet som xx-xx-xx; f.eks. 07-01-2013. Kriteriet skal altså opstilles som en form for interval kun baseret på datoen - måske 01-01 til 09-01.

Det lader ikke til, at jeg kan vedhæfte filer men opstillingen er noget ala:

            Produkt
Land Datoer Værdi

Er der nogen, der kan lede mig i den rigtige retning? Sig endelig til, hvis jeg skal uddybe noget.
Avatar billede sdh Mester
18. juli 2013 - 12:38 #1
Har uploadet et eksempel på gupl.dk som du måske kan bruge

http://gupl.dk/699133/
Avatar billede tveb Nybegynder
18. juli 2013 - 13:41 #2
Fedt. Tak for forslaget SDH.

I det ark du har uploaded summerer du værdierne.

Det jeg gerne vil er at identificere en række på baggrund af datoen. Den kan være angivet som f.eks. 07-01-13, 09-01-12 eller måske 06-01-06.
Når rækken er identificeret skal hele rækken returneres eller markeres. Noget der gør det nemt at sortere data efterfølgende.

Umiddelbart tænker jeg, at det er en udfordring, at det skal sorteres over flere år.
Avatar billede Thorp Praktikant
19. juli 2013 - 09:42 #3
Hvis dine data findes i form af en tabel, så kunne du evt. foretage sorteringen via en pivottabel. Her vil du kunne anvende såvel sortering via Gruppefelt (sortering på dage, uger, måneder, kvartaler etc.) eller via udsnitsværktøj (Excel 2010).
Avatar billede tveb Nybegynder
19. juli 2013 - 10:35 #4
Tusind tak for input. Ikke sidste gang jeg vil benytte mig af sitet.

Jeg tror jeg fandt løsningen.

Det nemmeste virker til at være at beskære data, så der i stedet for 27 forskellige tabeller kun er en samlet tabel. Herefter laves en filtrering på baggrund af land og dato. Excel kan fint håndtere, at der er tale om forskellige år, så man kan filtre på år --> måned --> dag.

Ellers skal man nok ud i noget VBA, hvis man ønsker at gøre det hurtigere og det har jeg desværre ikke kendskab til (endnu). Leder dog efter bøger og lignende, der kan hjælpe en fra total rookie-niveau til et niveau, hvor det er praktisk anvendeligt.