Avatar billede wallstreet Nybegynder
12. juli 2013 - 13:59 Der er 11 kommentarer

Hvordan underskriver man gratis pdf-dokumenter, så man er fri for at printe og scanne? Windows-platform

Jeg skal have underskrevet et pdf-dokument, men har hverken scanner eller printer. Jeg har derfor brug for at kunne få et billede af min underskrift ind i pdf-dokumentet. Jeg har lige hentet Nitro Reader 3, som man vistnok kan bruge, men det er endnu ikke lykkedes mig? Nogen der kan hjælpe mig på vej? Eller kender et andet gratis program, der er let at gå til?
Avatar billede claes57 Ekspert
12. juli 2013 - 14:16 #1
installer cutepdf (gratis), så kan du fra alle dokumenter udskrive, og der vælge cutepdf som printer, og så kommer det som fil på din pc.
http://www.cutepdf.com/products/cutepdf/writer.asp
Avatar billede Slater Ekspert
12. juli 2013 - 14:58 #2
Claes: Jeg læste det også først som udskrive, men han efterspørger at kunne UNDERskrive - han skal altså bruge noget der kan redigere i PDF'en og sætte et billede ind i den.

Der er sikkert masser af den slags programmer også, jeg har bare ikke lige nogen erfaring med dem.
Avatar billede claes57 Ekspert
12. juli 2013 - 15:27 #3
ok - pdf-xchange viewer kan (men ikke helt godt)
hvis underskrift ligger som billede i udklipsholder, så kan den sættes ind, og størrelse + placering kan modificeres.
Men når filen gemmes og genåbnes i programmet, så kan underskrift flyttes - så den er ikke lagt ind i samme lag som originalen.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
12. juli 2013 - 16:45 #4
#3 som jeg forstår dig; hvis du sender mig et dokument "underskrevet" på den måde, så kan jeg flytte "underskriften" til 1 eller 200 dokumenter som du aldrig har set og derved "underskrive" disse dokumenter, lige så ægte som det du oprindeligt sendte til mig.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
12. juli 2013 - 16:47 #5
#3
Har jeg forstået dig korrekt, så er underskriften lige så meget værd som denne...

NielsErikK
Avatar billede claes57 Ekspert
12. juli 2013 - 18:34 #6
det er lige problemet - hvis man ikke skriver, men kopierer en gif ind, så kan det manipuleres.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
12. juli 2013 - 19:23 #7
#6
Så havde jeg forstået dig korrekt.  :-)

Man skal da være "bindegal" for at acceptere det som en gyldig "underskrift".
Jeg tvivler meget stærkt på, det vil ha nogen som helst bindende juridisk gyldighed.
Avatar billede claes57 Ekspert
12. juli 2013 - 19:43 #8
og så skal dem, der vil have underskrift på noget også tilbyde en accept via nemid login - og det skal så være gyldigt i sig selv.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
12. juli 2013 - 20:59 #9
Begynder vi at tilføje brug af NemID, så ville jeg tro på det var rette person.
Dog tvivler jeg forsat (også der) på en sådan underskrift vil være bindende rent juridisk.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
12. juli 2013 - 21:01 #10
Det juridiske hænger sammen med "underskriften" kan fjernes og tilføjes, ganske som det passer modtageren.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
19. juli 2013 - 10:27 #11
Hej, alle.

  Underskrift med Digital Signatur fra NemID er juridisk bindende - det bruges f.eks. ved overførsel af data fra klienter til finansielle institutioner.
  En lignende facilitet er tilgængelig i Adobe Acrobat Maker, hvor der lægges et certifikat i dokumentet; denne signatur "forsvinder" hvis der pilles i dokumentet. Om så selve underskriften er scannet eller ren tekst, vil jo så være irrelevant idet at det vil være den indlejrede signering, der bekræfter ægtheden af dokumentet.

De bedste hilsner