Avatar billede jimmi_paulsen Nybegynder
14. august 2001 - 11:16 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Netværks problem !!!

Hej Ekspert

Vi er 2 gutter som tit spiller Netværksspil, men denne weekend lykkedes det altså ikke!!!! Begge computere har fået nye netkort (10/100)!!!!
Den ene computer køre Win98, og den anden køre Win98 2.udgave?
Vi har installeret netkortene og vi kan også godt finde os selv i andre computere, men jeg synes vi har prøvet alt for kunne finde hinanden?
Vi har samme protokoller, serviceprogram osv.??? Og der er lys i begge netkort???
Hvordan kommer vi videre? HJÆLP

MVH
Jimmi
Avatar billede dr.m Nybegynder
14. august 2001 - 11:20 #1
Try giving the net cards a different IP then the ones you had before you changed to the new cards. Maybe the MAC address is registered somewhere (just maybe)

remember to use same submask on both PC\'s
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
14. august 2001 - 11:26 #2
prøv at installere netbui-protokollen også!
Avatar billede cpufan Juniormester
14. august 2001 - 11:27 #3
Da I installerede de nye netkort gjorde I så følgende:
1: Ud med det gamle kort
2: Ud med den gamle driver
3: I med det nye kort
4: Installér ny driver v.hj. af medfølgende diskette

Hvordan er de 2 cpu forbundne? via hub? via switch? direkte kabel?
Avatar billede jimmi_paulsen Nybegynder
14. august 2001 - 11:52 #4
1. Vi har installeret netbui-protokollen

2. Begge maskiner er blevet formateret imellemtiden inden vi satte de nye netkort i.
    Derudover er maskinerne forbundet med et X-kabel (direkte), burde man bruge en hub selvom    der kun er 2 maskiner. Det virkede sidste gang vi spillede med et direkte X-kabel!!!

Jimmi
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
14. august 2001 - 11:56 #5
har i angivet et gruppenavn? f.eks. WORKGROUP
husk at pc-navnet ikke må være på over 8 tegn og må ikke indeholde danske tegn samt mellemrum og andre specialtegn
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
14. august 2001 - 12:02 #6
Hvad for ip\'er har i givet jeres maskiner?
Avatar billede stampeair Nybegynder
14. august 2001 - 12:05 #7
Jeg ved ikke hvor meget i ved om netværk, så her er en fuld guide:
Installer i egenskaber for netværk følgende:
TCP/IP protokol - (eks.) ip-adresse 10.0.0.1 på den ene og 10.0.0.2 på den anden - subnet 255.255.255.0 på begge maskiner.
Klientprogram til Microsoft netværk og Fil og udskriftdeling til microsoft netværk på begge maskiner.
Dobbeltjek at det er et krydskabel (netkortene lyser også hvis det ikke er et krydskabel).
Herefter skulle i kunne se hinanden i andre computere, men det er nødvendigt at i har samme arbejdsgruppe (egenskaber for netværk).
Hvis i stadig ikke kan se hinanden i \"andre computere\", så prøv at søge efter hindanden \"start/søg\"
hvis det stadig ikke virker så prøv at låne et andet kryds kabel hvis i har mulighed for det.
Avatar billede stampeair Nybegynder
14. august 2001 - 12:06 #8
det skulle ha været et svar ;-P
Avatar billede maniacdog Nybegynder
14. august 2001 - 12:17 #9
Hvis du har givet dem en IP adresse, så kan du teste om der er hul igennem på følgende måde:

Fra den ene computer går du ned i start > kør
der skriver du Command efterfulgt af ENTER.

Dernæst skriver du:

ping [den andens computer ip adresse]
Hvis du får svar, så er der hul igennem til den anden. Dvs. kablet og netkortne virker.

Prøv så tilsvarende fra den anden computer.

For og teste om selve netkortet er installeret rigtigt kan du gøre \"næsten\" det samme, skriv blot ip adresse - 127.0.0.1
Denne kaldes for \"Localhost\" eller \"loopback\" adressen. Kort og godt så pinger du dig selv.

Evt. lige giv noget feedback hvis du finder ud af noget.
Avatar billede jimmi_paulsen Nybegynder
14. august 2001 - 12:27 #10
1. Under Kontrolpanel/Netværk har vi samme arbejdsgruppe : RA2

2. Min viden inden for netværk er ikke så god, men jeg har prøvet som \"stampeair\" foreslår, at tildele TCP/IP protokollen adr. Jeg brugte bare følgende adresser:

ip-adresse 10.10.10.1 på den ene og 10.10.10. 2 på den anden - subnet                    250.250.250.0 på begge maskiner. Jeg valgte derefter TCP/IP-protokollen som standard protokol?

En af mine arbejdskollegaer mener, at det kan være inde under Kontrolpanel/brugere at der mangler et eller andet?

Ellers må jeg lige få fat på et nyt krydskabel og vende tilbage imorgen om det var løsningen?
Selvom det kabel jeg bruger virkede for 2 mdr. siden.

På forhånd tak for jeres forslag
Jimmi
Avatar billede maniacdog Nybegynder
14. august 2001 - 13:00 #11
Det burde ikke være inde under kontrolpanlet der er problemer. (Mangler noget).
Jeg kan ikke forstille mig hvad det skulle være ud over han mener:

Kontrol panel > Netværk

Men prøv med et andet kabel og prøv også det som jeg skriver.
Avatar billede jimmi_paulsen Nybegynder
14. august 2001 - 13:37 #12
- Maniacdog

Jeg giver dig lige svar imorgen kl. 12.30 ! Tusind tak for jeres gode råd, jeg var kørt lidt surt ned, men med jeres ideér er der stadig håb for et netværksspil her i weekenden???

Hør om vi fandt løsning imorgen kl. 12.30 (Onsdag den 15/8-01)

Lige et sidste spørgsmål inden at jeg skal på arbejde : Kan det hjælpe at rykke netkortet på den ene maskine til et andet PCI slot. Den anden maskine har fyldt alle sine PCI slots?

Jimmi
Avatar billede maniacdog Nybegynder
14. august 2001 - 14:05 #13
Dette ville jeg gøre hvis ingen af de overnævnte svar/løsninger virkede. Så kunne det som en allersidste udvej være det som der er galt (et defekt PCI slot).
Det er set før.
Avatar billede goulduck Nybegynder
14. august 2001 - 14:31 #14
Nogle spil kræver IPX protokollen! Prøv at installere denne!!
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
14. august 2001 - 23:06 #15
Såvidt jeg kan se er der et par ting du skal gøre:
Subnet masken er forkert, den skal være 255.255.255.0
Er der stadig ikke hul, så gå ind i egenskaberne på netværkskortene, og tving dem til at køre 10 Mbit halv duplex. Du kan senere sætte dem op, når der er kommet hul igennem. Autonegotiation virker ikke altid med krydset kabel.
Avatar billede jimmi_paulsen Nybegynder
15. august 2001 - 09:56 #16
Sidste nyt :
- Maniacdog bad mig om at \"pinge\" vores netkort, det prøvede jeg så igår aftes, med følgende resultat:
Computer nr.1 (IP adr. 100.0.0.1 / Subnet : 255.255.255.0)

Ping 127.0.0.1 --> 4 pakker sendt / 0 modtaget = 0 %
Ping 100.0.0.1 --> 4 pakker sendt / 0 modtaget = 0%
Ping 100.0.0.2 --> 4 pakker sendt / 0 modtaget = 0%

Computer nr. 2 (IP adr. 100.0.0.2 /Subnet : 255.255.255.0)

Ping 127.0.0.1 --> 4 pakker sendt / 4 modtaget = 100%
Ping 100.0.0.1 --> 4 pakker sendt / 0 modtaget =    0%
Ping 100.0.0.2 --> 4 pakker sendt / 4 modtaget = 100%

Begge computere kunne finde sig selv men ikke hinanden!!!!!
Ved i hvad fejlen kan være???

Jimmi
Avatar billede goulduck Nybegynder
15. august 2001 - 10:24 #17
Har du ikke givet dit eget netværk 10.0.0.x ?
Avatar billede jimmi_paulsen Nybegynder
15. august 2001 - 11:00 #18
Hej Goulduck

Min computer/netværk har IP adr. 100.0.0.2, den anden har IP adr. 100.0.0.1

/Jimmi
Avatar billede goulduck Nybegynder
15. august 2001 - 13:05 #19
Men hvis du ikke en gang kan pinge 127.0.0.1 - så er der noget talt med protokolen .. Prøv at fjerne, genstarte og reinstallere IP protokollen!
Avatar billede maniacdog Nybegynder
15. august 2001 - 13:16 #20
Okay, nu prøver vi lige fra starten. Jeg tror nok dette er bedst.

På computer 1:

Gå ind under kontrol panel > netværk
Gå ind i din TCP/IP protokol og sæt følgende:

IP adresse: 192.168.1.2
Subnet: 255.255.255.0

Gateway og DNS vil vi undlade og sætte op da vi lige skal teste om det virker lokalt.

På computer nr. 2:

IP adresse: 192.168.1.3
Subnet: 255.255.255.0

Når dette er sat op på begge computere sørg for også og installere IXP samt Netbeui.
(De skal egenlig ikke bruges men installeres lige for god ordensskyld)

Dernæst når begge computere er genstartet så gør du følgende fra:

Fra computer1:
ping 127.0.0.1
samt
ping 192.168.1.3

Fra computer2:
ping 127.0.0.1
samt
ping 192.168.1.2

Så må du gerne lige poste hvad du her får af svar.
Hvis du ikke får noget svar så vil jeg anbefale dig og prøve og fjerne alle protokoller fra begge computere.

Dernæst installere dem igen og forsøge der overnævnte.

Skriv lige hvad du finder frem til.
Avatar billede jimmi_paulsen Nybegynder
16. august 2001 - 10:51 #21
Hej Maniacdog

Så lykkedes det !!! Vi fik det op og køre :-)

Det undre mig bare, at jeg skal have samtlige protokoller installeret for at vi kan se hinanden? Både TCP/IP + IPX/SPX + Netbios + NetBEUI.....Hmmm.
Det er både godt og ondt at vi har fået det op og køre, fordi nu er min internet forbindelse problemet. Før jeg begyndte at rode med netkortet kunne jeg komme på nettet, nu kan jeg kun etablerer forbindelse til internettet??? Uden at få en eneste internetside frem?
Bare til info så er den besked sendt fra en anden computer, der kan komme på nettet.

Tusind tak for hjælpen allesammen
Jimmi
Avatar billede guf_kevin Nybegynder
16. august 2001 - 12:10 #22
Jeg har fulgt debatten, og mener at maniacdog gav det korrekte svar på problemet. Det er netop hvad der skal gøres for at få netop det netværk til at køre.

Du må da selv om hvem du giver point....
men HUSK at acceptere et svar.
Avatar billede jimmi_paulsen Nybegynder
16. august 2001 - 12:39 #23
Så er der afgivet point!

Mit nye spørgsmål ligger under Netværk/Generelt