Avatar billede Slettet bruger
08. juli 2013 - 20:50 Der er 6 kommentarer

Alt + højreklik = træk i vinduer i Windows 7?

Hej.

Jeg er ikke den store customizer af Windows, men jeg savner i høj grad den funktionalitet som Ubuntu eksempelvis har, hvor alt + højre mus kan trække i størrelsen på vinduer.

Hvordan kan man assigne sådan et setup i Windows 7?
Avatar billede 220661 Ekspert
08. juli 2013 - 22:46 #1
Man kan minimere vinduet, og tilpasse dem som man vil med musen bagefter til egnet størrelse. Kender ikke nogen anden måde i Windows desværre
Avatar billede 220661 Ekspert
08. juli 2013 - 22:48 #2
Hov nu var det Xp maskinen jeg sad og legede med. Håber Win 7 kan det samme som jeg beskrev.
Avatar billede teknik Juniormester
09. juli 2013 - 08:02 #3
Hey hey ...lidt hjælp er der vel altid at hente på eksperten

Måske ikke helt som ønsket, men tæt på.

Alt+mellemrum for at åbne "vindues kontrol menu'en"
efterfulgt af S tasten for "størrelse/Size"

derefter kan vinduet manipuleres vha piltasterne indtil der trykkes escape

mvh :-)
Teknik
Avatar billede teknik Juniormester
09. juli 2013 - 08:07 #4
Måske lidt sent at nævne, men vi har nok - antagelig fejlagtigt -taget for givet at du vidste at:

Når man peger på enten et hjørne eller en side af et vilkårligt vindue,(og får en dobbelt pil som musemarkør) så kan man ved at holde venstre museknap nede
"slæbe gummikassen", og dermed frit ændre vindues-størrelse.
Avatar billede teknik Juniormester
09. juli 2013 - 08:13 #5
at pege på kanterne med musen virker, som 220661 er inde på ikke på et "maksimeret vindue"

for at komme fra et "Maksimeret" til et "flydende/formbart" vindue, så skal du enten klikke på firkanten ved siden af "Luk vindue" X'et
Eller ved at dobbeltklikke på den (oftest) blå/grå bjælke øverst i vinduet.

Når vinduet er "flydende", så kan man desuden omplacere det ved at pege på top-bjælken, og så venstre-slæbe.

når vinduet er
Avatar billede teknik Juniormester
09. juli 2013 - 08:28 #6
Tidligere var disse informationer - som de burde være - en del af "introduktion" (i kontrolpanel)

Idag er informationerne gemt væk i "hjælp", men kan dog findes ved at:

1: At trykke på F1 tasten for at kalde hjælp.
(Fx med skrivebordet, eller "denne computer" som aktivt vindue, da "hjælpen" i nogen grad er situations-specifik)

2. vælge grundlæggende funktioner

3. rulle ned, og vælge "arbejde med vinduer"

************
Relateret:
...at hakke sig igennem samtlige grundlæggende kan anbefales.
selv om det er 90-99% kendt stof, så kan der let være 1-2 tidsbesparende fiduser, som man kan få fornøjelse af.

Personligt bruger jeg meget genvejs trykkene

Alt-Tab
win-D
Win-E
Win-F