Avatar billede ctl7 Nybegynder
27. juni 2013 - 23:12 Der er 9 kommentarer

Hængelåse på mapper - Windows 7

Mit problem er, at der pludselig er kommet hængelåse på nogle mapper og jeg ikke længere har adgang til de filer der er i mapperne. Fotos og lignende.

For det første ved jeg ikke hvordan de fik hængelåse på. Jeg bruger en bærbar og der er ikke andre der benytter den og den er ikke i et netværk.

Jeg kan heller ikke finde løsninger på diverse foras.

Et sted stod der, man kunne bruge et program der hed "Take ownership". Det installerede jeg. Højreklikker jeg på mappen, står der også "Take ownership", men når jeg klikker på det, kommer der kun et pop up vindue der forsvinder hurtigt og jeg får stadig ikke adgang til at se filerne i mappen. Jeg kan godt komme ind i mappen, men ikke læse eller se filerne.

Det virker heller ikke, at højreklikke på filerne og så "Take ownership".

Jeg har også prøvet denne vejledning:

http://www.howtogeek.com/howto/17117/remove-the-lock-icon-from-a-folder-in-windows-7/

Men under fanen "Sikkerhed" og feltet "Gruppe- eller brugernavne" står der kun "Der er ikke tildelt tilladelser for dette objekt.

Advarsel: Dette udgør en potentiel sikkerhedsrisiko, fordi alle med adgang til objektet kan overtage ejerskabet af objektet. Objektets ejer skal tildele tilladelser så hurtigt som muligt."

så jeg kan ikke komme videre og klikke på afkrydsningsfelterne med tilladelser o.s.v.

Det er i øvrigt kun de mapper der lå på skriveborder som fik disse hængelåse.
Avatar billede vejmand Juniormester
27. juni 2013 - 23:24 #1
Har du prøvet at lave en systemgendannelse til en dato fra før disse hængelåse dukkede op?
Avatar billede ctl7 Nybegynder
27. juni 2013 - 23:52 #2
Nej. Det er er sådan, at der var en fejl på harddisken, så den skulle til eftersyn hos HP der har konfigureret systemet, som de skriver.

Inden da ville jeg tage en sikkerhedkopiering og det var i den forbindelse hængelåsene kom. Alle mine filer findes nu på den eksterne hardisk, men er også gendannet på den bærbare.

Jeg forstår blot ikke, hvordan mapper får tildelt manglende adgang uden jeg aktivt har gjort noget.
Avatar billede vejmand Juniormester
28. juni 2013 - 00:04 #3
Ok, prøv at aktivere den "skjulte" administrator konto: http://www.sevenforums.com/tutorials/507-built-administrator-account-enable-disable.html

Log ind på den, og prøv så at give de nødvendige tilladelser som beskrevet i linket du selv kom med.....
Avatar billede ctl7 Nybegynder
28. juni 2013 - 00:19 #4
Okay.

Option 3 kunne jeg finde ud af.

Der står nu:

"5. You can now set and manage the Local Users and Groups settings on your computer to how you want them. (See example screenshots at the top of the tutorial)"

---

Men det forstår jeg ikke.

Jeg får et vindue, hvor der står (på dansk)

Adgangskoder - Du kan nu administrere adgangskoder.

(Men jeg har ikke før tildelt nogen koder)

Så er der i midten en hvor der står:

Avanceret brugerstyring

og i bunden

Sikkert logon.

___

Så hvad skal jeg gøre herfra?
Avatar billede vejmand Juniormester
28. juni 2013 - 00:28 #5
Hmmm, ved jeg ikke lige.......
jeg er ikke helt sikker på hvor du er.
Jeg rådgiver ud fra de links jeg har fundet, så mit bedste bud er at prøve dig frem.....
Avatar billede ctl7 Nybegynder
28. juni 2013 - 00:28 #6
PS - Når jeg trykker på "Avanceret" får jeg en besked:

"Computeren kører Windows 7 Home Premium. Dette snap-in kan muligvis ikke bruges med denne version af Windows. Hvis du vil administrere brugerkonti for denne computer, skal du bruge værktøjet Brugerkonti i Kontrolpanel.
Avatar billede ctl7 Nybegynder
28. juni 2013 - 00:31 #7
Avatar billede vejmand Juniormester
28. juni 2013 - 00:37 #8
For lige at være helt sikker:
Har du aktiveret den "Skjulte" administratorkonto og logget ind på den?

Det var fra den jeg ville forslå dig at bruge metoden her: http://www.howtogeek.com/howto/17117/remove-the-lock-icon-from-a-folder-in-windows-7/ til at give de nødvendige tilladelser.

Men jeg er ikke helt på hjemmebane her, så måske vi skal vente på der kommer en mere kyndig forbi spørgsmålet.....
Avatar billede ctl7 Nybegynder
28. juni 2013 - 00:45 #9
"Har du aktiveret den "Skjulte" administratorkonto og logget ind på den?"

Nej, så langt kunne jeg ikke komme.

Okay. Venter og ser om andre har gode råd. Eller tak. Forstår blot ikke, at der kommer disse hængelåse.