Avatar billede HosuxGaming Nybegynder
22. juni 2013 - 12:25 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Hdd Start controller ikke sat til men hvordan?

Hej eksperter.

Jeg har modtaget min nye interne harddisk ( WD red 1tb) og når jeg prøver at installere windows på den, så skriver den "Windows kan ikke installeres på denne disk. Denne computers hardware understøtter ikke start til disken. Kontroller, at diskens controllere er aktiveret i computerens bios- menu." Men hvordan gør jeg den.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. juni 2013 - 14:55 #1
Du skal ind i bios og finde noget med ahci som skal rettes til så disken bliver synlig. vi havde et tilsvarende problem på en stationær herhjemme. achi skulle her stå til sata, og så bootede disken windows op.
Hvad hedder din bios?
Du skal muligvis ind i intergrated Pheriperials for st se det
Avatar billede 220661 Ekspert
22. juni 2013 - 15:02 #2
Avatar billede 220661 Ekspert
22. juni 2013 - 15:06 #3
Hov.
Hvilket styresystem skal du have på disken?
Xp har ikke en sata driver med til installtionen, så der mener jeg at achi skal stå til ide, da xp har en driver til dette.
Du kan her se hvad der sker i praksis når en disk monteres et bundkort:
http://www.prime-expert.com/articles/b02/images/ata_sata_ahci_explanation.png
Avatar billede 220661 Ekspert
22. juni 2013 - 15:10 #4
Har bundkort leverandøren en kompatibel sata driver kan denne downloades separat og køres i starten af installationen så disken bliver synlig.
Brugte dog ikke selv denne mulighed da jeg formaterede og startede forfra. Så vidt jeg husker mister men ane smule af den hastighed som der er forskellen på sata og ata.
Mener ata kører 133 mbit i hurtigste hastighed hvor sata 1 kører 150 mbit (så vidt jeg husker)
Avatar billede HosuxGaming Nybegynder
22. juni 2013 - 18:31 #5
mit bundkort er et asus p8z77-v lk. Og jeg bruger windows 7, jeg har en ssd i forvejen, men når jeg har min hdd sat til og derefter sætter ssd,en til så er det som om den bliver usynlig. og den er i forvejen sat til achi, ellers ville min ssd heller ikke boote.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
22. juni 2013 - 19:19 #6
Ren info:
Som jeg har forstået det, så booter du på en SSD og har din HDD som ekstra drev.

Oplys gerne alt involveret hardware samt windows version.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
22. juni 2013 - 19:23 #7
Jeg tror vi skal starte fra bunden, husk at lukke din gamle tråd, den er mere fuld af vildledning end vejledning he he.  :-)
Avatar billede HosuxGaming Nybegynder
22. juni 2013 - 19:42 #8
Mine computer specs.

I7 3770k. Overclocket til 4,5 ghz.
Nvidia msi gtx 680 oc
Samsung 840 series ssd 250gb.
Cpu køler antec 620.
bundkort asus p8z77-v lk
strømforsygning Coolermaster 1000m 1000w 80+
Asus dvd writer
kabinet Cm storm enforcer.

jeg har en ssd lige nu som jeg har ca. 100gb tilbage på.
Jeg skal have sat en ny hdd i (wd red 1tb) til storage.

Windows 7 home premium sp 1
Avatar billede NielsErikK Juniormester
23. juni 2013 - 02:23 #9
Aller først dropper du OC til problemet er løst.

Reset BIOS, prøv derefter med både AHCI og IDE (compatible hvis du har den mulighed, evt yderlig muligheder oplyser du).

Vær obs på det måske ikke er ligegyldigt hvilke SATA porte som henholdsvis din SSD og din HDD anvender, prøv alle kombinationer.

Jeg har desværre ikke din løsning lige på tungespidsen.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
23. juni 2013 - 02:27 #10
(Hos mig kører det kun problemfrit hvis SSD (C-drev uanset om SSD eller HDD) sidder på en bestemt port.
Avatar billede HosuxGaming Nybegynder
23. juni 2013 - 13:30 #11
nu har jeg sat den til ide,

men jeg ahr altså det problem, at når jeg ikke har ssd,en til. så vises den nede i min drag boot. men når jeg så sætter min ssd til så vises den ikke dernede men jeg kan stadig se den er der. Og der samme sker med ide som achi. Og når jeg så booter med ssden først. så booter den helt fejlfrit og hurtigt. men når jeg sætter min hdd til så booter den på ca. 2 minutter.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
24. juni 2013 - 11:08 #12
Har du en anden HDD som du kan sætte til D-drev som test.
(Evt låne en)

Jeg har en gang tidligere på Eksperten oplevet noget lignende, der var det en bestemt disk (mærke) som ikke ville, på trods af alt virkede upåklageligt tilsluttet en anden pc.
Skift vi til en anden HDD, så kørte alt.

Vi fandt aldrig årsagen.
Avatar billede HosuxGaming Nybegynder
24. juni 2013 - 14:28 #13
ok jeg har min fars. men jeg er ikke sikker på om det er en sata II eller sata III min far har, hvordan tjekker jeg det?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
24. juni 2013 - 21:00 #14
Det betyder intet (til en test) om det er SATA 1 - 2 eller 3.
Avatar billede HosuxGaming Nybegynder
30. juni 2013 - 23:42 #15
men nu vil eg gerne have alt på det rene, altså man burde bare sætte den til og så burde den bare virke, hvis ikke så skriv gerne... :)
Avatar billede HosuxGaming Nybegynder
21. august 2013 - 15:51 #16
jamen ok