Avatar billede Blueeyez Mester
19. juni 2013 - 16:47 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Nas servere og harddisk overvågning/testing

Sidder og kigger på nas servere (Synology og QNAP) og tænkte på om de tilbyder trofast hdd overvågning/testing? Eneste jeg hurtigt fandt information om vedrørende dette var QNAP så nu er jeg ude efter og finde folk der ejer Synology/QNAP nas server (derfor jeg udlover 200 point, da i nok bliver flere der skal deles om pointsne.

Oveni det har du så oplevet fn hdd der fejlede helt uventet iforhold til hvad din nas oplyste dig om?

Jeg har da intentioner om at køre RAID, men betyder mest for mig om jeg kan stole på det nas serveren oplyser og husk at oplyse hvilken model du ejer!
Avatar billede chalde Seniormester
19. juni 2013 - 19:44 #1
Synology DS509+.
Fuld overvågning af af diske og raid, herunder systematisk test af SMART (kan ligeledes planlægges efter eget ønske).
Se.
http://peecee.dk/upload/view/414570
http://peecee.dk/upload/view/414572
http://peecee.dk/upload/view/414573
http://peecee.dk/upload/view/414574
http://peecee.dk/upload/view/414575

Har oplevede diske der fejlede og prompte info på hhv. mail, mobil samt skype.

Husk på, at RAID ikke kan tilsidesætte backup.

Udover det, så kan jeg klart anbefale Synology. Primært pga. deres firmware. Det er en af de mest gennemførte du kan komme i nærheden af. Samtidig udvikles den konstant og hver iteration byder på nye funktioner. Først her efter 4 års tid ryger min nuværende ud af support.

Til sammenligning halter Qnap lidt efter. Qnap er ganske habile og har rigeligt power, men deres firmware er ikke på niveau med Synology's endnu.

Udover Synology og Qnap kan du også tage et kig på Thecus. De er også ved at være godt med på NAS-siden.
Avatar billede Blueeyez Mester
19. juni 2013 - 20:26 #2
Tak for info og billeder, hvordan med cpu/ram forbrug? Tænker på hvis vi ser på når diske testes og overvåges er det at mærke?

Mente nu da ellers raid netop var til for at "backuppe" ens data?

Thecus er da vidst en par prisklasser over samtlige nas producenter? :O
Avatar billede chalde Seniormester
19. juni 2013 - 20:59 #3
#2 Ikke nævneværdigt. Jeg har sat mine til at teste smart i nattetimerne. Almindelig overvågning kører konstant og er en del af systemet.

RAID er ikke backup. Med RAID med redundans/paritet (f.eks. raid1/5/6) har du en forhøjet sikkerhed. Men RAID sikrer ikke mod brand, indbrud, nedbrud af hele NAS'en, beskadigede filer, brugerfejl, systemfejl osv..

Vedr. Thecus, så afhænger det af hvad du vælger. Men deres firmware er noget bagud.
Avatar billede Blueeyez Mester
19. juni 2013 - 21:45 #4
#3 ja okay, hvor lang tid tager de fordkellige tests? (Antager den logger aktiviteten, samt sådan en synologys firmware ligger det på noget intern plads eller skal det være på en hdd/usb (hvis muligt)?

Nå nej, der er grænser, men har os overvejet livedrive, men de har begrænsninger mm.. Selvom de tilbyder en del plads for ingen penge...

Tja billigste 1000, 2400, 3800 og 4800 osv osv og synes ikke det ser ud til man får ret meget for pengene ved dem i forhold til ved synology og qnap?
Avatar billede Blueeyez Mester
01. juli 2013 - 17:54 #5
Har kigget en del og er endt på at en løsning som livedrive.com nok er pengene værd ifht at selv sætte en nas sammen, strømforbrug, internet pris og hastighed og ikke mindst vedligeholdelse.

Smid et svar hvis du vil have point for deltagelse :-)
Avatar billede Blueeyez Mester
03. juli 2013 - 22:16 #6
Lukker.