Avatar billede neshima Nybegynder
16. juni 2013 - 11:49 Der er 69 kommentarer

Overførsel HI8 videokamera (analogt) til PC - Hvilket udstyr?

Hejsa, hvad skal man bruge for at overføre video fra HI8videokamera(analogt) til PC,Vi prøvede først en billig videograbber til ca 300kr, men det gav meget dårlig videokvalitet. Så nu har vi fået foreslået Pinnacle studio movieboard S12 PCI eller
Pinnacle moviebox - Er der nogen der ved om det duer, inden vi køber det, eller skal man bruge noget andet? Vi glæder os til at få svar, på forhånd tak :)
Avatar billede milter Ekspert
16. juni 2013 - 14:08 #1
Hvilken computer har I?

Hvilken afspiller skal bruges, dvs. fabrikat og modelnummer?
Avatar billede neshima Nybegynder
17. juni 2013 - 15:30 #2
Tak for tilbagemelding, det vigtige for os er at få omformet det analoge signal fra videokameraet til digital signal over på pc med god billedkvalitet, pcen er sådan set fin nok til opgaven vi mangler bare en boks eller et PCI kort der kan gøre det i god billedkvalitet, som nævnt i første spørgsmål fik vi foreslået udstyr fra pinnacle, ved du evt om det gør jobbet ordentligt og ellers bruger vi denne videoeditor som vi er ret glade for, ved ikke om du kender programmet: Magix movie edit pro 2013 premium, vi håber nemlig vi kan smide optagelsen direkte over i det program da det har capturefunktion bla andet fra analog kamera som vi har.

Den her computer bruger vi:
http://reviews.cnet.com/desktops/emachines-et1831-07/4507-3118_7-34071255.html

Videokameraet vi bruger er:

Sony Hi8 Sony 560X HI 8

http://www.cellbazaar.com/items/view/sony-hi8-handycam/b35fac3f-f6f5-4f08-b69a-cb5348dcc29a
Avatar billede milter Ekspert
17. juni 2013 - 17:43 #3
Pinnacle studio movieboard S12 PCI er en udgået model, og jeg vil i stedet foreslå Pinnacle Dazzle:

http://www.pinnaclesys.com/PublicSite/us/Products/Consumer+Products/Dazzle/Dazzle+Video+Archiving/Dazzle+Video+Creator+Plus+HD.htm

Med det får I samtidig et videoredigeringsprogram, som kan bruges, eller I kan beholde Magix.

Brug S-video både ind og ud for den bedste billedkvalitet og Audio out på kameraet til Audio in på computeren. Lydudgangen på kameraet er mono, så vidt jeg kan se, så der skal I muligvis bruge et mono-til-stereo kabel for at få tokanalslyd. Måske kan det sættes op i video capture indstillingerne i Dazzle uden kabel.

Hvis I vil bruge Magix til redigeringen, skal I sørge for at overføre til og lagre i et format, Magix understøtter.
Avatar billede neshima Nybegynder
17. juni 2013 - 19:52 #4
Mange tak for dit forslag, er det noget udstyr du selv bruger og har du erfaring i om  pinaccle dazzle giver en ordentlig billedkvalitet i overførelsen og lyden selvfølgelig, men billedkvaliteten bøvlede vi meget med da vi brugte vores billige videograbber bla var der en irriterende grøn streg ude i siden af billedet plus det flimrede når når billedet panorerede så håber ikke vi får samme type problemer hvis vi køber det her. ved du hvilke kabler der følger med pakken for det eneste kabel jeg kan se på siden er det usbkabel der sidder fast på boksen. Vi er selvfølgelig interesserede i om det virker så vi ikke køber katten i sækken som man siger - og mange tak indtil videre :)
Avatar billede milter Ekspert
17. juni 2013 - 23:26 #5
Velbekom :-)

Nej, jeg har ikke selv brugt Pinnacle. Alle mine Hi8-bånd (ca. 80 timer) blev først overført til DV-bånd fra en Sony EV-S9000E afspiller til en Sony DSR25. Det er ret dyrt og i dag sjældent set udstyr, som jeg lånte/lejede mig frem til. Fra DV-båndene blev videoerne overført til computer med FireWire og redigeret med Sony Vegas Movie Studio Platinum.

Jeg kan desværre ikke garantere noget som helst. Pinnacle Dazzle bruges af mange med godt resultat, men resultatet afhænger af mange faktorer, herunder kvaliteten af originalbåndet og afspilleren.

Dernæst skal I fra starten afgøre med jer selv, om I vil gemme alle videoerne på computeren eller på DVD eller anden form for lagringsmedie. I skal også finde ud af, om I kun vil have mulighed for simpel klippe- og sammensætningsarbejde senere, eller der skal laves mere sofistikerede projekter. Jo bedre muligheder, I ønsker for senere redigeringer med materiale af god kvalitet, jo mere kommer videoerne til at fylde. Mine digitale videoer er gemt i AVI-format og fylder ca. 13GB pr. time.

Hvis I ikke kender noget til digital video i forvejen, kan I vælge den lette vej, som er at købe f.eks. Pinnacle Dazzle, bruge det medfølgende redigeringsprogram og følge deres vejledning til punkt og prikke. Den besværlige vej er at sætte sig ind i en masse tekniske termer som PAL, NTSC, TBC, MPEG2, MPEG4, DVD-kvalitet, AVI, PCM, SD, FPS, Aspect ratio, og mange, mange flere.

Hvis I vælger den sidste metode, skal der nok investeres i dyrere udstyr. Under alle omstændigheder vil jeg råde jer til at finde gode råd på nettet. Prøv f.eks. den her Google-søgning, som giver jer ca. 2 millioner resultater:

http://www.google.dk/search?safe=off&q=hi8+to+digital&oq=hi8+to+digital&gs_l=serp.12..0i19l5j0i30i19l3j0i10i30i19j0i30i19.1741297.1747141.0.1750000.11.10.1.0.0.0.157.875.9j1.10.0...0.0...1c.1.17.serp.FQciYBi7EZw

... eller kun med danske resultater:

http://www.google.dk/search?q=analog+til+digital+hi8&safe=off&source=lnt&tbs=ctr:countryDK&cr=countryDK&sa=X&ei=CH6_UbKfG-rb0QXZmIDICg&ved=0CBYQpwUoAg&biw=1272&bih=815

.... eller spørg i et forum som f.eks. her:

http://www.davk.dk/forum/index.php

Jeg håber ikke, I har mistet modet efter det her :-)
Avatar billede neshima Nybegynder
20. juni 2013 - 14:29 #6
Hej Milter
Jeg takker MANGE gange for din hjælp !!!
Jeg tænker lidt om jeg tør tage chancen med at købe den der Pinnacle Dazzle (?)
For det lyder som om du ved hvad du snakker om, trods du ikke selv har prøvet den.
Vil godt ofre 600 kr på den, men synes det vil være mega ØV hvis den ikke virker ordenligt.
Det med at få det fra Hi 8 til DV først, vil jeg slet ikke begive mig ud i !! :-)
Men kender du nogen som har prøvet Pinnacle Dazzle og hvor de siger det virker ??
Håber du vil hjælpe endnu engang..
Jeg har ca. 50 Hi 8 bånd (fra de sidste 15 år) som jeg gerne snart vil igang med.
Håber at høre fra dig snarest :-)
Avatar billede milter Ekspert
20. juni 2013 - 21:18 #7
Velbekom :-)

Når jeg skriver, at jeg ikke kan garantere noget, skal du ikke forstå det som tvivl mht. Dazzles evner. Pinnacle er et af de mest populære mærker, når det gælder programmer og udstyr til formål som jeres.

Det, jeg egntlig mener, er, at selv udstyr til 30.000 kr. ikke altid kan sikre et godt resultat. Slutresultatet afhænger som tidligere sagt af mange forhold. Mine erfaringer siger, at de to vigtigste forudsætninger for et tilfredstillende resultat er:

1: Sæt jer grundigt ind i, hvordan udstyret og programmet virker. I kan ikke bare koble kameraet til Dazzle-boksen og Dazzle til computeren og så trykke på "Go" på computeren og derefter forvente af få en kopi af videoen ud i HD-kvalitet. Et godt resultat kræver en del forarbejde, og jo mere tid I bruger på det, jo mere smertefri vil processen blive.

2: Kvaliteten af båndene og afspilleren. Hvis kameraets afspillerhoved er beskidt eller sidder skævt, kan det resultere i striber og væltende billeder, og hardwaren, f.eks. Dazzle, vil ikke kunne rette op på det. Det vil være en god ide at rense hovedet på kameraet med et rensebånd, før I overhovedet går i gang med noget andet. Båndene kan også miste kvalitet med årene, så farver blegner og linjer bliver uskarpe.

Når alt det er sagt, så vil jeg alligevel råde jer til at gå i gang hurtigst muligt.  Der er ikke ret mange Hi8-afspillere tilbage på markedet, og lige pludselig bryder jeres kamera måske sammen. Det gjorde mit Sony V600, og jeg brugte laaang tid på at finde noget, jeg kunne bruge til afspilningen.

Hvordan skal videoerne gemmes, og hvordan skal de afspilles senere?
Avatar billede neshima Nybegynder
20. juni 2013 - 22:06 #8
Kan kun sige endnu engang TAK !!! og for at du virkelig prøver at hjælpe mig... Det er faktisk min kammerat du har skrevet sammen med før, men nu kan jeg også finde ud af det med "eksperten" Så den sidste besked du fik var fra mig og også dem fremover...
Jeg er uddannet i fotobutik, men trods det er der satme meget jeg ikke ved om redigering, men er godt på vej...
Er sgu' også lidt nysgerrig om du også er uddannet indenfor foto, for du lyder til at have meget tjek på det, som jeg nævnte tidligere også !! Men du behøves ikke svare på det, hvis du ikke vil... Nå som sagt har jeg styr på det fra dv bånd, det er KUN HI 8 bånd det drejer sig om.
Men ved dv bliver det gemt i Mpeg 2, efter jeg har redigeret det (med efekter, rulletekster osv) og til sidst ned på en dvd skive...
Sådan vil jeg også gerne kunne gøre med Hi 8 båndene.
Men ja, det er et 11 år gammelt videokamera de skal afspilles fra...
Men når man ser hjemmevideoer i kameraet kører det fint - uden grønne streger... men når det er kommet ind i com med (det tidligere nævnt)grabber, ja så viser det grønne streger ude i hver side og det kan jeg ikke holde ud at se på !!! :-)
Den grabber var bare en chance jeg tog- købte den i bilka for 3-4 år siden og først nu er den så afprøvet- billigt lort !!!
Jeg spurgte i PhotoCare hvilket program de bruger derinde hvor de sender kundernes videobånd ind...og det vil de selvfølgelig ikke oplyse, kun at det koster mellem 50-75 tusind Kr. !!!!! øhhh godt så, det er der jo ikke nogle normale mennesker som har råd til !!! Men hvis du mener jeg skal prøve den der Dazzles, så gør jeg det sgu' ?? den ser jo fin ud på billedet (600 kr.)... men som du siger, kan man jo aldrig vide og heller ikke med noget som er dyrere.. men vil godt ofre de penge der, det er sådan ok beløb for mig. Men må jeg spørge pænt, hvor du ved fra at den måske er det rette- udover det er et populært mærke ? Og ja lige pludselig en dag virker kameraet ikke mere (ved jeg fra et andet jeg har) og ja, båndene har ligget i mange år, men det kan jeg jo ikke rigtig gøre noget ved, kan kun håbe på de vil afspilles.. Har stort set kun optaget 1 gang på dem, så der er måske en lille fordel. Noget andet jeg også snart vil ha til at lykkes er, alle mine vhs bånd som jeg også mangler halløj til at tilslutte til com. (for noget af det jeg har på vhs, har jeg fået fra andre og har det derfor ikke på Hi 8) Men den med vhs, må vi nok hellere tage en anden gang :-) med mindre du ved jeg ville kunne bruge det der Dazzle til vhs også ??
Håber virkelig at du hjælper mig igen igen, for jeg skriver mega langsom på computer, så det har taget mig en krig at skrive alt det her :-)
Avatar billede milter Ekspert
20. juni 2013 - 23:53 #9
Jamen, det er da kun en fornøjelse at hjælpe, når hjælpen bliver værdsat :-)

Nej, jeg er ikke uddannet i foto- eller filmbranchen, men alle former for teknik og foto har været mine store hobbyer alle mine dage. Og det er nok flere dage, end de fleste brugere her på eksperten kan prale med :-)

Den største forskel mellem at arbejde med DV-format og Hi8 er, at Hi8 skal laves om til et digitalt signal. Med hardware som Dazzle, er det samspillet mellem computeren og Dazzle, der foretager den konvertering. Med det program, du nævnte i det indledende spørgsmål, dvs. Pinnacle Studio Movieboard S12 PCI, følger et specielt grafikkort, som skal sættes i computeren, og som foretager de fleste af beregniningerne for at konvertere det analoge signal til digitalt.

De grønne streger kan skyldes det, der kaldes "overscan". Se linket herunder:

http://en.wikipedia.org/wiki/Overscan#Analog_to_digital_resolution_issues

Det kan også skyldes en forkert indstilling på din computer i det program, som fulgte med din Bilka-grabber eller simpelthen dårlig kvalitet i grabberen.

Mpeg2 er et fint valg. Jeg siger OK til Pinnacles Dazzle, fordi de normalt laver gode produkter, og fordi jeg ikke har set væsentligt negative omtaler af den. Og du kan også sagtens bruge Dazzle til dine VHS-bånd, måske med lidt andre kabler.

Kig også på linket herunder. Det indeholder en masse gode tips og forklaringer:

http://www.abmedia.dk/video/capture.htm
Avatar billede neshima Nybegynder
21. juni 2013 - 12:42 #10
Hvor er det dog fantastisk du kan hjælpe så meget - og at du svare så hurtig tilbage - skønt !!!!!!!
Jeg læser faktisk dine tekster rigtig mange gange, for at forstå det hele korrekt :-)
Jeg gør som du siger og bestiller den så :-) :-)
Du skriver ellers tidligere at jeg kan spørge andre i andre forum også, men det tror jeg altså ikke er nødvendigt !!- med din hjælp.
Jeg kan jo prøve at skrive til dig, når jeg har den i hus, for tænker at du vel også er nysgerrig om det virker (?) :-)
Og så lyder det godt hvis den kan bruges til vhs også... er fandeme bare så bange for at proppe de bånd i maskinen (har købt en ny videomaskine)som har stået et års tid nu eller mere, MEN vhs båndene er meget gamle og slidt.. Så er så bange for at den æder dem og når det er hjemmevideo, får man det jo ALDRIG igen !!! Den har nemlig ædt nogle gamle film (ikke hjemmevideo) men jeg må jo bare prøve mig frem...
Endnu engang tak tak tak og hvor er det egentlig mærkeligt at skrive med en man overhovedet ikke ved hvem er - om du er han køn eller hun køn og hvor i landet du bor... hmm :-)
Avatar billede milter Ekspert
22. juni 2013 - 19:31 #11
Jeg skrev en kommentar til dine ord i #10, men af en eller anden grund blev den aldrig offentligtgjort. Jeg forsøger at gengive ordlyden i den her:

Der sidder mange, mange gode bidragere klar ved tastaturerne her på eksperten.dk med råd og vejledninger om næsten alle mulige former for IT-relaterede spørgsmål. Jeg har selv brugt det her og andre fora flere gange.

Det ville være fint, hvis du vender tilbage i det her spørgsmål med dine erfaringer mht. Dazzle. Mange andre sidder måske og følger med i denne tråd, og måske vil andre senere falde over den i deres søgning efter en løsning på et lignende problem.

Problemet med båndspiseri kan i mange tilfælde løses ved at spole båndene helt frem og tilbage, inden du går i gang med at afspille dem.

Held og lykke med projektet og tak for din positive tilbagemelding. Desværre ser man alt for ofte her på eksperten.dk, at en spørger får adskillige forslag til løsning af et problem uden nogensinde at vende tilbage for bare at sige tak for hjælpen :-)
Avatar billede neshima Nybegynder
23. juni 2013 - 23:49 #12
Det vil sige, at det lyder som om, at jeg godt kan være "stolt" af mig selv - at jeg er en ærlig person og en som selvfølgelig skriver "TAK" når der er noget at takke for :-)
For sådan er jeg :-)
Og undskylder at jeg hentydet til han-hun køn og hvor i landet du som person befinder dig... Var bare nysgerrig...Og som sagt er det første gang jeg prøver Eksperten :-)
Jeg bestiller den Dazzle snarest (alt koster jo)og skal nok vende tilbage om det er noget som funker, hvilket jeg selvfølgelig håber !! (er lige igang med om jeg kan finde et sted på nettet, hvor den måske koster 400-500 kr i stedet for 600 kr. Måske jeg er heldig... Det skal jo selvfølgelig være samme mærke, så jeg ved det er den som du har forslået..
Men ellers bliver det bare den til 600 kr. Men jeg giver det lige et forsøg.
Skal nok huske det med vhs båndene.
Der går nok lidt tid med det hele, før jeg vender tilbage.
Hvis der er mere som du synes jeg skal vide med hensyn til det video halløj, må du meget gerne skrive.. jeg tjekker herinde hver anden dag ca.
Jeg tror på dig :-)
Avatar billede milter Ekspert
24. juni 2013 - 12:49 #13
Jeg venter spændt på tilbagemelding fra dig. Og det med at spole bånd hurtigt frem og tilbage før afspilning, det gælder for alle former for bånd, også Hi8  :-)
Avatar billede neshima Nybegynder
24. juni 2013 - 23:37 #14
For at være 100 % sikker spørg jeg lige igen... det er den i #3 du skrev om i dit link (http://www.pinnaclesys.com/) jeg skal bestille hjem ikke ???? for jeg prøvede lige at skrive det på google (uden dit link) og så kommer der alle mulige frem med forskellige mumre og tekster (og pis og lort :-) ) bagefter det navn du foreslog og så ville jeg da aldrig vide hvad for en jeg skulle vælge... Håber du forstår hvad jeg mener :-)
Men hvis jeg bare vælger den ud fra dit link, så er det vel også den jeg får ?(og som er den bedste)
Ja undskyld, skal bare lige være helt 100 % sikker at jeg har forstået rigtig !!!?
Avatar billede neshima Nybegynder
24. juni 2013 - 23:42 #15
pinaccle dazzle ? efter et af dine link ikke ??
Avatar billede milter Ekspert
25. juni 2013 - 10:53 #16
Jeg ville vælge udgaven fra England, som jeg linker til herunder:

http://www.pinnaclesys.com/PublicSite/uk/Products/Consumer+Products/Dazzle/Dazzle+Video+Archiving/Dazzle+Video+Creator+Platinum.htm

Den hedder : "Dazzle Video Creator Platinum HD". Der findes også en udgave, som hedder: "Dazzle Video Creator HD", som har lidt færre funktioner, men jeg ville som sagt vælge den lidt dyrere udgave.
Avatar billede milter Ekspert
25. juni 2013 - 10:56 #17
Og så så jeg lige, at den også kan købes i Danmark:

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=656524
Avatar billede neshima Nybegynder
25. juni 2013 - 23:07 #18
Tusind tak !!!!!
Jeg kigger lige på dine link i morgen...
Så vælger jeg nok den lidt dyrere udgave når du mener det :-)
Bare lige for sjov, hvis du har tid og lyst, så slå lige forbi og kig på dustin.dk (568 kr) og wupti.dk (549 kr)
hvad mon du har at sige om disse to.... ? :-)
Avatar billede ranni Forsker
26. juni 2013 - 12:34 #19
Hej.
Jeg har brugt Pin Dazzle nu i ca. 8 år til både Hi8 og VHS sammen med Pin Studio programmer.
Jeg er yderst tilfreds med kvaliteten, men jeg havde en del problemer via overførsel med S-video forbindelsen,farverne var næsten sort-hvid og jeg blev anbefalet en adapter, det hjalp en par timers optagelser.
Nu bruger jeg kun komposit forbindelse.
Til VHS bruger jeg sommetider at køre optagelserne igennem en DVD optager, brænde en skive og så efterbehandle på PC.

Go ` fornøjelse med projektet.
Avatar billede neshima Nybegynder
26. juni 2013 - 19:54 #20
Hej Ranni
tak for din kommentar !!! :-)
først vil jeg spørge, hvilken adapter er det ??
Og "et par timer" optagelser... hmm det er jo ikke meget !!!
Jeg har 50 fyldte Hi 8 bånd som skal redigeres og på dvd skiver.
Og så vil jeg også spørge pænt, hvad mener di med "komposit forbindelse" ???
og ang. vhs , hvis det skal gøres den vej som du nævner, tager det jo mega lang tid - og så skal det jo ned til sidst på endnu en nt skive...
Åh hvor jeg håber du svarer hurtig tilbage, for er meget tæt på at bestille den Pin Dazzle nu :-)
Men skal der så og bestilles en adapter mon ?? (eller skal jeg tage chancen og håbe på jeg ikke får "sort hvide farver" ??
Avatar billede neshima Nybegynder
26. juni 2013 - 19:56 #21
di= du
nt= ny
kom lige til at fumle med tasterne :-)
Avatar billede neshima Nybegynder
26. juni 2013 - 20:22 #22
Vil især også gerne vide hvordan man tilslutter den adapter, hvis den bliver nødvendigt ??
Og har du et link til hvor man køber den ???
Avatar billede ranni Forsker
26. juni 2013 - 20:28 #23
Hej neshima.
Jeg vil uden tøven købe Pin Dazzlen, hvis "den gamle" skulle svigte.
Du skal vel behandle dine Hi8 optagelse, fjerne rystede optagelser, optagelser af gulv/loft, utilsigtede zoom, for hurtige panoreringer og lignende.
Man bliver hurtig meget træt af sådanne optagelser.
Jeg bruger Pin Studio 16, Vegas 12, det er forholdvis dyre programmer, jeg tror dog der er et program med Dazzlen, der er let at arbejde med.
Med hensyn til S-video adapter kan du godt glemme, - - der er komposit udgange på Hi8 kameraet (rød/hvid/gul ((( gul er video ))) og også på Dazzlen.
Avatar billede neshima Nybegynder
26. juni 2013 - 21:32 #24
Lyder rigtig godt !!! og tak for dit hurtige svar !!! :-) lige præcis, derfor skal ALLE bånd redigeres :-)
Når jeg slår den Dazzle op, så får jeg et program med til der hedder: Pinnacle Studio HD v.15 , er det så dårligere end det Pin Studio 16, Vegas 12 du bruger ???
Når jeg redigerer mine dv bånd, bruger jeg MAGIX Movie Edit Pro 2013 Premium, er rigtig godt at arbejde i... Mon jeg så stadig kan bruge det til mine Hi 8 bånd ???
Og har jeg forstået rigtig, at jeg IKKE skal bestille nogen adapter hjem så ??
Kun den Dazzle så?? , som koster 729 kr på linket: http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=656524
Forresten vidste jeg ikke "gul kabel betyder komposit !!
Hvorfor hedder det det komposit ? (er nysgerrig)
Glæder mig til dit svar :-)
Avatar billede ranni Forsker
26. juni 2013 - 21:57 #25
Jeg bruger stadig Pin 15 til analoge (Hi8 og VHS)filmbehandling, fordi den er lidt lettere eller også kender jeg den bedre end Pin 16.
Du kan stadig bruge Magix.
Der er en masse muligheder for at lave kunstfærdige "narrestreger"
i de dyrere programmer,så mange at jeg ikke har helt styr på dem endnu
Rød/hvid er som regel lyd og gul video men farver kan afvige, så sørg for at den farve, der sættes på Hi8 video går på Dazzle video.
Jeg har endnu ikke fundet ud, hvilken forskel der er på komponent og kompositkabler, jeg har brugt dem tilfældig mellem forskellige VHS,DVD,TV og Hi8 og har ikke kunnet se nogen forskel.
Avatar billede ranni Forsker
26. juni 2013 - 22:27 #27
Dog skal du begynde at bruge hverken composit eller komponentkabler mellem udveksling af digitale medier.
Avatar billede ranni Forsker
26. juni 2013 - 22:29 #28
Der var også en tastefejl.
Dog skal du  i k k e    begynde at bruge hverken composit eller komponentkabler mellem udveksling af digitale medier.
Avatar billede ranni Forsker
28. juni 2013 - 12:56 #29
Kommer lige i tanke.
Hvis Hi8 kameraet er ved at blive godt "brugt" kan man købe en adapter, så båndet kan sættes i en VHS maskine og så afspilles gennem Pin Dazzlen til PCèn.
http://www.avxperten.dk/adaptere/audiovideo-adapter/vhs-c-adapter-%28kassette-vhs-adapter%29.asp?gclid=CMeq_ILKhrgCFUNf3godWnkAJQ
Jeg har ikke undersøgt om den fåes billigere andre steder.! ! !
Avatar billede neshima Nybegynder
28. juni 2013 - 15:46 #30
Hej ranni
mange tak for din hjælp !!! og håber selvfølgelig du fortsat vil hjælpe mig...:-)
har lige et lille spørgsmål mere: du skriver i #25 at du stadig bruger Pin 15 og i #23 skriver du at du bruger  Pin Studio 16, Vegas 12... hmm undskyld men det forvirrer mig lidt :-)
Og jeg skriver i #24 at det program som hører med til den Dazzle hedder Pinnacle Studio HD v.15
Men aner ikke om det er vigtig hvad det PRÆCIST hedder ??
Og er der ikke andre ord som kan bruges i stedet for composit og komponentkabler ?? :-) (det forvirrer også en smule)
Men er glad for du siger at Magix også kan bruges til Hi 8 :-)
hvad er forskellen på Pinnacle Dazzle Video CreatorPlatinum HD (som Milter i #17 henviser til i linket- til 729 kr) og så den du henviser til i linket i #26 - PINNACLE DAZZLE VIDEO CREATOR PLATINUM HD STUDIO 15 til 589 kr. Den forskel jeg kan se, er der står "studio 15" i endelsen på den ene og så pris forskellen- så hvad mon forskellen er på tekst endelsen og prisen- hvad for en er bedst eller har det ikke noget at sige....
Avatar billede ranni Forsker
28. juni 2013 - 16:56 #31
Pin 16 har lidt flere "sjove" ting man kan bruge hvis man er profesionel og det er jeg langt fra. Pin 16 har også nogen flere måder at behandle høje digitale værdier, som almindelige brugere ikke behov for.
Med hensyn til kabler: det er underordnet hvilke kabler du bruger, bare de kan sættes i Hi8èn, så passer de også i Dazzlen.
Med hensyn til v 15 eller den lidt billigere v 14, så har begge mere end rigelig faciliteter  til  dine analoge signaler.
Kvaliteten kan ikke forbedres men kun lys og farver.
Jeg laver en masse DVD`er for venner og bekendte fra deres fester/ferier og indtil nu har jeg brugt Pin 15, den er ikke så kompliceret at arbejde med. Vegas og Pin 16 er forholdsvis nye, så det er mit kendskab, der ikke er god nok endnu.
Den version, der følger med Dazzlen er en skrabet version, men du har nok heller ikke brug at skrive roterende tekster med sløjfe, PIP (billed i billed) og lign. narrestreger.
Jeg har brugt Hi8 optagelser for så sent som for 4 mdr siden.
Selvfølgelig vil jeg hjælpe, når du kommer igang, jeg har selv fået hjælp af dette forum
Avatar billede ranni Forsker
28. juni 2013 - 16:59 #32
Jeg ville købe den til 589 hvis jeg skulle købe i dag.
Avatar billede neshima Nybegynder
28. juni 2013 - 18:33 #33
hvor lyder det fantastisk og du er god til at forklare !! :-)
men nu hvor du så skriver at den der følger med er lidt skrabet, så kan jeg vel finde/købe det som du bruger et sted ??? (Pin 15)
vil det sige at den som følger med (Pinnacle Studio HD v.15) faktisk hedder det samme som din, hvor din bare kun hedder PIN 15 ?? - og så er bedre som du skriver...
Og ang. de kabler, var det bare fordi du skrev noget om jeg kunne risikere at optagelserne blev i sort hvide, hvilket de jo absolut IKKE skal være... så blev bare i tvivl om jeg så skal putte alle stik i eller ej... det skulle jo gerne blive i stereo.....:-) venter lige med at bestille til jeg har hørt dit svar :-)
Avatar billede ranni Forsker
28. juni 2013 - 19:01 #34
Du har 3 stik på dit Hi8 kamera, hvis du har eller køber et kabel, du kan bruge ind i kameraet, passer det også ind i Dazzlen.
(Jeg sender efter spisetid et link)
Du skal ikke være bange for at prøve den skrabede udgave af Pin 15,
Den har rigelige Faciliteter til at behandle analoge signaler.
Des flere "knapper" der er, jo flere muligheder er der også for rode sig i noget  lo....
Hvis du bliver bidt af videobehandling kan man tilkøbe "ekstra udstyr" til Pin 15 men det kræver så at forstår at udnytte det - - - ellers ender du som .jeg, at købe noget, som jeg ikke benytter eller forstår at udnytte.
Glem om adapter , det var kun til S-video kablet og det er et kabel, der ikke skal bruges fra Hi8èn
Avatar billede ranni Forsker
28. juni 2013 - 20:05 #35
http://www.av-cables.dk/component-kabler/high-grade-component-kabel-i-hvid-2-m-299.html
Du skal vælge længde, men først skal du se efter i din rodekasse.
Vi skal ikke mange år tilbage, hvor lignende kabler fulgte med radio/TV/VHS/forstærker/kassetteafspiller/CD afspiller, men hvor den ledning med den store sorte klods (scart stik) blev foretrukket.
Avatar billede neshima Nybegynder
28. juni 2013 - 21:05 #36
Kan altså ikke lade være at grine med den måde du skriver :-) :-) Det lyder som om du har humor, lige som mig selv :-)
Jeg har rigeligt af kabler !!!! :-)
Jeg bestiller den Dazzle nu til 589 kr. og så må jeg se hvordan det opfører sig det program som følger med ... og ellers må vi tage den derfra !!! :-) :-)
Jeg glæder mig så vildt meget til at komme igang med alle de ca 50 hi 8 bånd jeg har !!!!!
Har undersøgt det her I flere år og først nu - har du og Milter (som også har hjulpet mig herinde) gjort at jeg kan komme videre... selv i mange fotobutikker hvor jeg har spurgt, har de ikke kunne hjælpe så præcist som jer to !!!
Håber eller det lyder til du har fulgt/læst alt i denne tråd (??) og det er jeg glad for, så du kan se hvad jeg er/var i tvivl om.. Men takker dig og Milter rigtig mange gange !!!! :-)
Og får sikkert brug for jeres hjælp meget snart igen- tror jeg :-) Milter har kommet med mange godt ting, men har dog ikke prøvet Dazzle, men det har du så og gør stadig, så det er jo fedt I begge to har kunne hjælpe mig, så jeg ikke får købt Katten i sækken !!!!
Avatar billede neshima Nybegynder
28. juni 2013 - 21:07 #37
gode ting- skulle der stå :-)
Avatar billede ranni Forsker
28. juni 2013 - 23:16 #38
Bare gå i gang. Der dukker helt sikkert problemer op, men så klarer vi også dem derfra.
Nu får vi se hvilke problemer ?? så kan jeg evt. sende problemløsningen som skærmprint video.
Det er desværre sådan at mange officielle lærevideoer er udført af en underviser, der lider af sankt veitsdans , han fører curser rundt på hele skærmen, så man ikke når at se, hvad han trykker på.

NBNB Du skal nok huske at afslutte denne tråd ved at få milter til at sende et svar. Jeg skal ikke have point, jeg har prøvet få kredit ved købmanden med mine point, men den gik ikke.
Avatar billede neshima Nybegynder
29. juni 2013 - 00:02 #39
Griner endnu engang altså :-)
Det er først nu jeg har lært at bruge Eksperten og jeg aner ikke en skid om de point der !!!! :-) :-)
Men Milter kan vel/læser med i vores- hvor jeg også takkede ham pænt- i den sidste besked jeg skrev (#36), så mon ikke han svarer tilbage på et tidspunkt :-)
Avatar billede ranni Forsker
29. juni 2013 - 09:53 #40
Hvis milter ikke svarer med et svar, har du selv  ved en fejl sendt et svar. Under det svar er der en rubrik, du skal kvittere i, så får du selv pointene,( hvad de end skal bruges til). Mine point er hovedsagligt tjent ved at, jeg selv har kørt mig ud på et sidespor, hvor der intet svar er på problemet ,men der skal afsluttes ellers kommer redaktøren efter dig.
Du kan ved at klikke på mit navn se min mail adr. Så er det nemmere at sende skærmprints af evt. problemer og udveksle tanker.
Go fornøjelse i rigtig lang tid ( det tager ca.3-4 timer at lave en 1/2 time god film og det dobbelte, hvis der skal indføres relevante still billeder/klip.
Avatar billede neshima Nybegynder
06. juli 2013 - 14:12 #41
Hej Milter og Ranni...
Har lige været fraværende fra min computer i et stykke tid, men er tilbage igen - for at fortælle jeg nu har modtaget min Dazzle. Jeg har lige kort (da jeg har haft travlt) afprøvet den. Den virker fint !!! MEN de grønne streger er der stadig PIS PIS PIS !!!!!!!
Så kan jo så konstatere, at det er mit kamera der gør det åbenbart.
Men har ikke fortrudt jeg har købt den, for det skal jo fra analogt til digitalt og det kører fint nok ind.... (den grabber fra Bilka, kørte også ind, men gav lidt rystelser- det gør denne her Dazzle ikke !!
Er selvfølgelig MEGET ked af, at jeg nu skal spille 50 HI 8 ind i computeren - med grønne streger på !!! Den er ca. en halv cm. i højre side på filmen- på hvert bånd... mega ærgerligt og irriterende !!! Men må jo bare glæde mig over, at det dog kan lade sig gøre ! :-) Kender desværre ikke nogen som har et Hi 8 kamera, så jeg virkelig kunne teste om DET er mit kamera der er noget galt med.
Avatar billede ranni Forsker
06. juli 2013 - 14:30 #42
Prøv at hurtigspole båndet igennem et par gange.
Står der ikke VHS C på filmkassetten ??? og har du endnu en VHS afspiller, så har du endnu en mulighed for korrekt afspilning.
Avatar billede neshima Nybegynder
07. juli 2013 - 20:22 #43
ok prøver at spole frem og tilbage nogle gange... men lader det ikke til at det er kameraet, når det viser grønne streger på alle bånd...
Husk det er kun på computeren det viser grønne streger- når kameraet kører... hvis du ser det i kameraet viser det IKKE grønne streger...
Jeg er slet ikke igang med vhs bånd endnu, som jeg skrev skal jeg have fixet alle hi 8 bånd først :-)
(men kan heller ikke se noget "C" hmmmm
Avatar billede neshima Nybegynder
07. juli 2013 - 20:34 #44
(troede faktisk ikke bånd havde godt af at blive spolet frem og tilbage mange gange i træk) :-)
Avatar billede ranni Forsker
07. juli 2013 - 20:38 #45
Jeg skal lige have fundet mit Hi8 apparat, jeg har altså mistanke til "læsehoved" i apparatet, måske skal du bekoste en adaptor til afspilning Hi8 på en VHS maskine, men jeg skal lige være sikker på at det er den rigtige,inden jeg giver et link til dig.
Avatar billede neshima Nybegynder
07. juli 2013 - 20:56 #46
har lige prøvet at spole det bånd jeg er igang med frem og tilbage 3 gange, men hmmm kan sgu ikke rigtig se at det har gjort nogen forskel- måske lidt :-)
efter spoling 3-4 gange, skal jeg vel ikke gøre det mere eller?
Avatar billede ranni Forsker
07. juli 2013 - 21:09 #47
Nej, hvis det ikke hjælper efter et par gange, så er det ikke sammenklæbning eller båndspænding, der giver problemer. Jeg tror stadig det er "læsehovedet", der er problemet.
Avatar billede neshima Nybegynder
07. juli 2013 - 21:49 #48
undskyld jeg lige skriver igen, men nu har jeg prøvet at køre noget ind og vil prøve at redigerer, men hvor er KLIP/CUT knappen i programmet ??? kan simpelthen ikke finde den...
(pinnecle studio hd version 15 ww - hed det der fulgte med...
og det er det jeg bruger (som du sagde var godt nok)
det andet MAGIX Movie Edit Pro 2013 Premium, kan jeg ikke få til at virke med hi 8- kun med dv bånd
Avatar billede ranni Forsker
07. juli 2013 - 22:04 #49
Har du fundet videofilen. ???
Du starter programmet og vælger øverst til venstre: Import og nederst til højre : Start Import  når der afspilles.
Jeg skal måske finde mit Hi8 og så prøve at overspille for at kunne huske nøjagtigt, hvad jeg gjorde i sin tid ????????????????
Vi skal nok finde ud af det.
Avatar billede neshima Nybegynder
08. juli 2013 - 16:38 #50
lyder super... er i fuld gang... jeg har importeret filmen og nu skal jeg redigerer den... klippe det fra der skal fra osv... men som jeg skrev kan jeg ikke finde der hvor man trykker cut/klip... hvor faén er den pis knap ???? :-)
Avatar billede neshima Nybegynder
08. juli 2013 - 18:44 #51
undskyld havde slet ikke set du havde skrevet det med læsehoved...
men har ikke råd p.t til at købe mere lige nu...
i det jeg ikke kan finde den åndssvage cut knap har jeg gjort det, at jeg kører filmen ind i det medfulgte program og bagefter gemmer jeg det og åbner det i MAGIX (som jeg kender) og redigerer det der i... (der ved jeg hvor den cut knap er)
Lidt dobbelt arb.. desværre vil det ikke kører filmen direkte fra kamera og ind i MAGIX- mærkeligt... men derfor gør jeg det på den måde indtil du fortæller mig hvor den cut knap er i det andet :-)
Ang vhs maskine, som jeg skrev tidligere er jeg bange for at bruge dem (har 2) for er bange for at mine bånd går i båndsalat- og har renset med rense bånd.. de er egentlig ikke brugt så meget, men har stået i mange år... og begge to har lavet bånd salat- heldigvis ved rigtig film og IKKE hjemmevideoer (så ville jeg græde) så tør ikke rigtig bruge vhs så længe jeg har det på hi 8 bånd... men forstår godt hvad du mener- for måske de grønne streger ville forsvinde på den måde....
Avatar billede ranni Forsker
08. juli 2013 - 20:11 #52
Klik på mit navn i en af indlæggende, der kan du se min mail.adr.
Jeg kan så sende et par skærmprint over mails, hvor du finder de forskellige kommandoklik.
Det er nemmere over mail end over dette forum.
Avatar billede neshima Nybegynder
08. juli 2013 - 22:56 #53
ok... og hvad så hvis jeg skal skrive tilbage, foregår det så stadig her ??
Avatar billede ranni Forsker
09. juli 2013 - 08:44 #54
nej
så får jeg automatisk din mail adr.
så foregår alt uden om dette forum.
Avatar billede neshima Nybegynder
10. juli 2013 - 10:44 #55
nu spørger jeg nok dumt, men da jeg hentydet til (til Milter) hvor i landet han (tror jeg det er) befinder sig osv, fik jeg ikke svar som sådan, andet end at man åbenbart ikke skriver sådan noget i forummet... så tænker om min mail adresse ikke også er privat ?? men har ikke forstand på det :-)
Avatar billede ranni Forsker
10. juli 2013 - 11:31 #56
Jeg betragter ikke en mail adr. som et skridt ind på private områder.
En proffi kan måske finde din afsender adr.????????????
Mails er meget almindelig brugt i f.eks. banker, offentlige kontorer og lign.
Nej !! man skriver ikke private "ting" i et meget udbredt forum.
Med mails kan vi bedre udveksle små problemer, som forum ikke har den store interesse i.
Avatar billede ranni Forsker
10. juli 2013 - 19:51 #57
Hvis du er lidt usikker med mails, så er der lige et par advarsler her:
Reager  a l d r i g  på mails, der beder om kort/konto/personnummer, også selv om de (jeg har selv modtaget sådanne) ser ud , som om de kommer fra Skat/NemID/banken - -  i skraldespanden med dem.
Åben  a l d r i g  medsendte filer, hvis du kan se, de har været et led i en kæde ( flere afsendere).
Hvis du får et opkald på telefon om, at man har konstateret, at din PC er defekt ? ? ?  kald bare hende/ham alverdens ting og smæk så røret på.
Lav du bare en mail adr. men brug din sunde fornuft og brug din skepsis  - - -  tit.
Avatar billede neshima Nybegynder
10. juli 2013 - 23:53 #58
griner altså af den måde du skriver det på :-) (skriver jeg fordi det lyder som om du har humor :-) nå men jeg prøver om jeg kan hitte ud af det.... (synes bare det er så underligt at skrive med en man overhovedet ikke ved hvem er !!! :-) når jeg lige er igang med video igen... lige p.t tager jeg billeder for en butik....
Avatar billede ranni Forsker
11. juli 2013 - 09:06 #59
I en mail kan jeg skrive lidt om, hvem jeg er.
Det må du så tro på, og ikke er en person, der prøver at lokke dig ud i et eller andet.
De personer findes der et hav af inden for mailsystemet, og de prøver med alle midler.
Mine advarsler  s k a l  tages alvorlig.
Avatar billede neshima Nybegynder
14. juli 2013 - 22:30 #60
Hej Ranni
ved slet ikke hvor jeg skal starte eller begynde lige nu... der er sket en masse siden vi skrev sidst... men vil egentlig gerne have styr på den mail adresse, inden jeg skriver alt muligt... jeg får oprettet en mail adresse hurtigst muligt... (den kan du jo så se når jeg skriver til dig i din mail, så du forhåbeligt kan skrive tilbage til mig på mail) MEN når jeg klikker på dit navn, står der at du IKKE har oplyst din mail adresse... hmm... men måske jeg ser forkert, er en spade til det mail halløj !!!
Vil alligevel lige skrive kort (hvis det kan blive kort fra mig af- hi) - har alligevel prøvet med de vhs bånd nu og afprøvet i TRE forskellige vhs maskiner og de har ædt 4 bånd nu - HELDIGVIS alm spillefilm (også ærgerligt) og IKKE hjemmevideo... så du kan godt se jeg tør fandme ikke putte et hjemmevideo bånd i ... i dag har jeg lige lånt en 4 vhs maskine jeg skal ha afprøvet (den er et halvt år gammel) men ikke nok med det... når det hele er forbundet rigtig sammen, så viser den IKKE blå skærm på computeren- som den ellers skal når der skal trykkes "start optagelse" (når det er fra vhs) ????????????
Mine Dv bånd efter redigering osv kører fint nok på dvd i tv - ok kvalitet og billede MEN fra hi 8 (samme adgangsmåde og i tv, er det vildt grumset og filmen går i stå hele tiden- nogle gange kører den videre og andre gange helt i stå og det er når det er fra hi 8 som sagt... Hold kæft hvor er det belastende !!!!!!!!!! Jeg har arbejdet med det til kl 2.30 i nat og hele dagen i dag og er så tæt på at springe i luften !!!!!!!!!! har smidt 3 dvd skiver ud i dag bl.a fordi filmen stopper og har jo så prøvet på andre måder med formater osv... hvor er det dog irriterende det skal være så besværligt- når jeg SÅ gerne vil !!! Men måske er det fordi magix og nero ikke er "købt" rigtigt at det driller ? men der er jo ikke problemer når det er fra dvd bånd... åhhhh altså !!! ja, det blev så ikke kort alligevel, nu fik jeg alligevel skrevet det meste- men det tog mig så også en halv time at skrive det her :-) og forresten er det ikke det som du skrev at jeg grinte af, MEN af den måde du skriver det på... (du skriver det lige ud af landevejen, ligesom mig selv :-) :-) :-)
Avatar billede neshima Nybegynder
14. juli 2013 - 22:34 #61
....ikke problemer når det er fra dv bånd - sku der stå (kom til at skrive dvd bånd)
Avatar billede neshima Nybegynder
14. juli 2013 - 23:15 #62
skriver lige igen , for har lige prøvet at lægge den film (fra dvden) som stopper hele tiden - ned på en usb og der kører den UDEN PROBLEMER i tv... (dog stadig grumset) men den stopper ikke på noget tidspunkt... hmm hvis jeg så ikke er helt tabt bag en vogn som man siger, så må det sgu da være mit nero 12 der er noget galt med når den brænder ned... men stadigvæk- hvorfor kører det så fint fra dv bånd og ned på skive fra nero 12.....MÆRKELIGT !(eller må hellere være helt ærlig: fra dv - dvd - set i tv, så stoppede filmen også 1 gang , men kun 1 gang og kørte igen videre af sig selv) som sagt når det er fra hi 8 stopper den konstant... selvom jeg ikke kender dig, lydet du også til (heldigvis) at du også vil have sådan noget i orden/perfekt, så tror også at det ville irriterer dig hvis du sku se på en film som stopper hele tiden- har jeg ret :-) nå nu blev det igen langt... må sgu hellere gå i seng - inden jeg blir helt hjernevasket af det her !!! :-) men håber du ser mine sidste 3 beskeder (#60 #61 og denne her #62)
Avatar billede ranni Forsker
14. juli 2013 - 23:17 #63
Hej neshima.
Jeg skyndte mig at offentlig gøre min mail adr.
Nu skal du kunne se den !!!
Jeg skal lige læse dit sidste indlæg og tygge lidt på det,
sådan lige set er det problemer der kan løses.
Bare gå til den - - man lærer meget af fejl.
Avatar billede neshima Nybegynder
15. juli 2013 - 14:55 #64
ja nu kan jeg se den :-) jeg får lige lavet en mail adresse senere i dag ... og ja så må jeg jo bare stole på du er den du er (som du siger) når vi skriver i mail... har næsten ikke sovet i nat pga alt det jeg har skrevet til dig, som jeg håber jeg får svar på... men dejligt du skriver hurtig tilbage, for ellers ville jeg jo ikke nå nogen vegne :-) kan du give mig et link hvor jeg kan købe nero 12 på lovlig vis og på dansk side ?? for har på fornemmelsen, det er pga det nero jeg har - at filmene går i stå hele tiden... ja det kan også være skiverne, ja det kan jo være alt muligt !!!!! Men for helvede hvor er det kanon synd at det fra hi 8 er så mega grumset i tv !!!! det er det ikke fra dv bånd. vil også ønske jeg lærer pinnecle at kende, for det er sgu lidt besværligt at kører det ind der og så derefter over i magix og redigere... men som sagt når jeg ser det på usb i tv kører det fint uden stop... men ikke fra dvd skive, fandme mærkeligt !!!
Avatar billede ranni Forsker
15. juli 2013 - 15:29 #65
Jeg ville nok som "begynder" downloade den gratis Nero her
http://www.download.dk/programmer/multimedie/dvd-br%C3%A6ndere/nero-free/56660
Jeg kører selv Nero 12, den har mange muligheder for at fejle og jeg gør det stadig, selvom jeg har haft den 1 år.
Når du du kommer mere på nettet skal du sørge for  antivirusbeskyttelse enten med Microsofts egen eller Avast (kun 1 antivirus program på PCèn)
Avatar billede neshima Nybegynder
15. juli 2013 - 19:30 #66
bruger du så stadig den nero 12 du har? hvis du skriver den fejler.... det link du har sendt mig, virker det så mere end 30 dage?? og alt det du skulle tygge på, lader det så ikke til det hele at det er pga det nero jeg har ?? men hvorfor fejler en helt ny nero 12... hvis jeg køber den hjem helt lovligt, burde den sgu da virke !!!! alt det der med antivirus har min kammerat styr på- for jeg har ikke styr på sådan noget overhovedet !!!! :-) og nu vil pinnecle lige pludselig ikke virke efter jeg har haft afprøvet med vhs ... vorherre bevars siger jeg snart !!! håber virkelig du læser alle de sidste beskeder igennem fra mig..og kan holde styr på alt det som jeg skriver :-) men tror på det hele, når du siger der findes løsninger på det hele... ville satme bare gerne vide præcist hvad der går galt !!! hvorfor det skal drille sådan med det hi 8 lort !! men nu skal jeg så først ha "blå skærm " til at virke igen i pinnecle, ellers får jeg jo ikke mere video kørt ind....
Avatar billede neshima Nybegynder
15. juli 2013 - 19:32 #67
den nero jeg har nu er som sagt IKKE købt... men fra nettet...
Avatar billede ranni Forsker
15. juli 2013 - 22:14 #68
Jow Nero 12 virker udmærket, men der er så mange muligheder for at lave fejl ( en såkaldt 45 fejl ? - ? en fejl begået 45 cm. fra skærmen - - - mig selv)
Nu er det ikke således, at bare der trukket kabler mellem PC, VHS, Dazzle Hi8, så virker det. Der er en del indstillinger, der skal passe sammen, men det skal nok komme til virke med et eller par skridt ad gangen.
Jeg har for 4 mdr. siden lavet 3 timers færdigredigeret Hi8 film (materialet var 8 fulde bånd)
NB Jeg har Nero 12 Platinum men det behøver du ikke (til at begynde med)
NBNB Hvilket styresystem bruger du ?? Windows hvad ???
Avatar billede neshima Nybegynder
16. juli 2013 - 19:48 #69
Så fandt jeg sgu ud af det mail halløj + andre ting... så skriver til dig i mail i dag.....