Avatar billede massgl Nybegynder
16. juni 2013 - 09:47 Der er 11 kommentarer

LED: Rød og hvid ledlys fra samme batteri ?

Hej!

Jeg er ved at installere ledlygter på min cykel og lader både for- og baglygten tage strøm fra samme batteri, der sidder under sadlen.
Men når jeg slutter begge pærer til, er det kun den røde, der lyser. Hvis jeg piller den røde fra, lyser den hvide, som den skal - de kan bare ikke enes, når de er sluttet til samme batteri. Det er som om, at den røde ledpære tager strømmen fra den hvide.
Hvorfor sker dette og kan det undgåes, så der kan komme lys i begge pærer?

Tak :)
Mass
16. juni 2013 - 10:54 #1
De skal/bør ikke sidde 100% parallelt, hvis det er det du har gjort ?

Forklar lidt mere om hvordan det er sat sammen ?
Avatar billede finb Ekspert
16. juni 2013 - 11:16 #2
Lav en serie-forbindelse.
Hvis den hvide lyser kraftigere end den røde, sæt en modstand i parallel med den hvide, eller brug en trim-pot med 3 ben.
16. juni 2013 - 11:51 #3
Ref #2: Den konstruktion mener du vel ikke alvorligt ??? Eller forstår jeg den forkert ?
Avatar billede finb Ekspert
16. juni 2013 - 12:11 #4
Midterste ben til +
hver led på sit ben,
drej, til de lyser ens
Avatar billede massgl Nybegynder
17. juni 2013 - 22:25 #5
Hej drenge,

Mange tak for svar.
Pærerne sidder helt parallelt, da systemet der får lamperne til at blinke, kun kører på 3 volt. Så hvis jeg sætter dem i serie, lyser de ikke, da hver af dem så kun vil få 1,5 volt.

Så jeg har i stedet skiftet de røde LED pærer ud med hvide og placeret dem i en lygte med rødt glas, de lyser igennem. Det er ikke en så rød farve som de røde LED pærer giver, men til gengæld er der lys i dem begge.

Jeg er meget åben for en tredje løsning der inkluderer de røde lamper, hvis sådan en findes :)
Avatar billede finb Ekspert
17. juni 2013 - 23:52 #6
Enten skal du bruge en flip-flop, se
http://gupl.dk/697889/
så hvid og rød skiftes til at få alle 3 volt,

eller

brug en dynamo på hjulet og en ensretter på hver LED,
så hvid og rød skiftes til at få al strøm.
Avatar billede store-morten Ekspert
19. juni 2013 - 02:27 #7
Er det ikke bedre at købe godkendte cykellygter og ungå en bøde på 700 kr.
http://www.dr.dk/Nyheder/Ligetil/Dagens_fokus/Indland/2012/11/01090017.htm
Avatar billede massgl Nybegynder
19. juni 2013 - 06:31 #8
Tak for flip flop løsningen - det ser spændende ud! :)

Lygterne er skam godkendte. De kører oprindeligt på 3x knapcellebatterier, der er rimelig dyre, som jeg derfor har erstattet med et fælles 4x AA batteri. Derfor spørgsmålet om hvid og rød led på samme batteri. Så løber de tilmed ikke så tit tør for strøm og jeg undgår bøden for, at en lampe lyser for svagt pga sløvt batteri. Men pisse fedt at du smider den du.
Avatar billede massgl Nybegynder
19. juni 2013 - 06:32 #9
Fyi er bøden sat op til 1.500 kr siden den DR-artikel er skrevet :)
Avatar billede store-morten Ekspert
19. juni 2013 - 06:59 #10
Avatar billede massgl Nybegynder
19. juni 2013 - 08:48 #11
Shit! Uh det er sgu billigt sluppet! Tak for info :)