Avatar billede blolsen Juniormester
10. juni 2013 - 18:30 Der er 10 kommentarer

Kan ikke få adgang til min ready nas duo via FTP

Hej,

Jeg har en del filer på min ready nas duo, som jeg gerne vil kunne tilgå via nettet.

Jeg har sat min ready nas duo op som følger:

FTP
Port: 21
Authentication mode:User
Allow upload resumes:Enabled
Passive ports:1024 - 65535
Masquerade as: Olsen

Min share er sat op til FTP "read/whrite"

Jeg har oprettet brugere, hvor jeg under preferences har enabled "Make home shares available over FTP"

I min router sóm er en netgear CG3000 har jeg sat port forvarding op til

Name:FTP
Start Port:20
End Port:21
Protocol:Both
Local IP Address 192.168.0.11, som er Ready nas duos interne ip-adresse.

Når jeg forsøger at tilgå serveren, via stifinder, med
ekstern ip:21 får jeg følgende besked

"Der opsted en fejl ved åbning af mappe på ftp-serveren. Sørg for at du tilladelse til at åbne denne mappe"

Detaljer:
200 type set to A
227 entering passive mode (192.168.0.11.141.155)

Når jeg forsøger via filezilla kommer nedenstående fejlbesked:

  Status:    Tilslutter til 93.160.27.74:21...
Status:    Forbindelse etableret, venter på velkomstbesked...
Respons:    220 ProFTPD 1.3.3g Server (NETGEAR ReadyNAS) [192.168.0.11]
Kommando:    USER brian
Respons:    331 Password required for brian
Kommando:    PASS ********
Respons:    230 User brian logged in
Kommando:    SYST
Respons:    215 UNIX Type: L8
Kommando:    FEAT
Respons:    211-Features:
Respons:    MDTM
Respons:    MFMT
Respons:    TVFS
Respons:    UTF8
Respons:    AUTH TLS
Respons:    MFF modify;UNIX.group;UNIX.mode;
Respons:    MLST modify*;perm*;size*;type*;unique*;UNIX.group*;UNIX.mode*;UNIX.owner*;
Respons:    LANG en-US*
Respons:    PBSZ
Respons:    PROT
Respons:    SITE MKDIR
Respons:    SITE RMDIR
Respons:    SITE UTIME
Respons:    SITE SYMLINK
Respons:    REST STREAM
Respons:    SIZE
Respons:    211 End
Kommando:    OPTS UTF8 ON
Respons:    200 UTF8 set to on
Status:    Tilsluttet
Status:    Henter mappeliste...
Kommando:    PWD
Respons:    257 "/" is the current directory
Kommando:    TYPE I
Respons:    200 Type set to I
Kommando:    PASV
Respons:    227 Entering Passive Mode (192,168,0,11,48,133).
Status:    Serveren sendte passivt svar med en adresse, der ikke kan routes. Anvender serveradressen istedet.
Kommando:    MLSD
Fejl:    Forbindelse mistet ved timeout
Fejl:    Kunne ikke hente mappeindholdsliste

Hvad er det som jeg gør galt her og er der noget som jeg har glemt at sætte op? Er det en firewall som laver en blokering et eller andet sted.

Jeg har forsøgt at finde en lign. tråd herinde, man har ikke kunne finde en, som jeg kan gennemskue løser mit problem.
Avatar billede Blueeyez Mester
10. juni 2013 - 19:57 #1
Lokal ip virker men offentlig fejler?
Avatar billede blolsen Juniormester
10. juni 2013 - 20:12 #2
Hej Blueeyez,

Hvis du med lokal IP mener om jeg kan tilgå Min Ready nas internt på mit netværk, så er svaret ja - både fra computer og tv.
Men har ikke rodet med FTP før overstående problemstilling, så ved ikke hvor jeg helt præsist skal lede efter fejlen.

Ud fra det jeg kan læse mig til, er det min vurdering, at fejlen måske skal findes enten ved min angivelse af passive porte på nas'en eller en firewall et eller andet sted, men er gået lidt i stå:-)
Avatar billede Blueeyez Mester
10. juni 2013 - 20:18 #3
Okay så er det offentlig ip der fejler?

Hvilken internet udbyder har du og hvor får du ipen fra? Minip.dk?
Avatar billede blolsen Juniormester
10. juni 2013 - 20:30 #4
hej igen,

jeg har abonnement hos webspeed. mht. IP,en så har jeg søgt via miniop og Ip lookup og de giver samme resultat, dvs. det samme, som jeg tidligere har anvendt. Er der en mulighed for at disse ikke er korekte?
Avatar billede Blueeyez Mester
10. juni 2013 - 20:57 #5
Nej, det jeg tænker på er om du skal have en statisk ip og ikke dynamisk hvis den er det?

En anden mulighed er hvis du kan lave en test bruger og sende din offentlige ip og login i en privat besked til mig? (Kan være en firewall og vil godt teste og se om jeg får samme fejl)
Avatar billede Blueeyez Mester
10. juni 2013 - 22:05 #6
Tak for login og ip er kommet ind med success hvilket sikkerhedssoftware benytter du?
Avatar billede blolsen Juniormester
10. juni 2013 - 22:17 #7
det lyder super med adgangen, så er jeg da på det rigtige spor:-)

af "sikkerhedssoftware" bruger jeg den almidelige windows firewall, Microsoft Security essetials og ad adware antivirus
Avatar billede lclemens Nybegynder
10. juni 2013 - 23:29 #8
1) Du bruger en *netgear* fra *Yousee*. Hvad firmwaren i den router gør og ikke gør, er ikke til at sige.

2) Når du sidder lokalt og tilgår en lokal server via routerens wan-ip laver du "nat loopback". Om det virker helt efter hensigten afhænger af routeren. Se 1.

Ud fra #6 virker det umiddelbart til at virke udefra.
Avatar billede lclemens Nybegynder
10. juni 2013 - 23:33 #9
Er der ikke i nas-opsætningen angivet et nærmere præcist passiv port-interval?

Port 20 skal du ikke forwarde.

Hvis routeren forstår ftp-sprog, behøver du faktisk heller ikke forware de passive porte - de vil i så fald blive åbnet dynamisk. Men igen, se punkt 1 i post #8 :-)
Avatar billede blolsen Juniormester
10. juni 2013 - 23:52 #10
Hej igen,

jeg takker for indsatsen - nu ved at det virker og hvor jeg skal kigge for en løsning for at få det til at virke hos mig selv.

Så jeg takker for hjælpen og hvis du skriver et svar tilbage, overføre jeg pointene:-)