Avatar billede OoFunoO Nybegynder
09. juni 2013 - 23:55 Der er 13 kommentarer

Ny bærbar...

Jeg er på udkig efter en ny bærbar som helst skal koste 6.000 kroner eller derunder. Den skal bruges primært til gaming men også skolearbejde. Og her er jeg udmærket godt klar over at det ikke bliver en fed gaming laptop fra Sharkgaming men bare en god bærbar som kan tage nogle af de lidt nyere spil. Så det overordnede spørgsmål er: Den bedste "gaming" bærbar til de 6000 kroner som jeg har til rådighed?

Jeg har allerede kigget på denne laptop som er mit bedste bud hidtil.
http://www.wupti.com/Produkter/Computer-og-IT/Computere/1036294/Acer-V3571G53231250Makk.html
Avatar billede NielsErikK Juniormester
10. juni 2013 - 00:50 #1
GeForce GT 730M Scorer ca. 1,045
http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html

Have "fun" med dit "kraftige" grafikkort som klæder dig godt på til spil.
(sikke en omgang salgsgas)

Du vil være bedre tjent med at finde et af de "gamle" GT 650m.

Jeg kommer altså aldrig til at forstå folk som "smider 6000 kroner væk" på noget som er nærmest uegnet, når de kan få noget godt for 1000-1500 mere.

Det er jo som at ha behov for en motorcykel til 75000 og vælge at give 60000 for et løbehjul.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
10. juni 2013 - 10:33 #2
Eksempelvis vil denne være egnet til Gaming (under 7000 kr)...
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=775009
Avatar billede NielsErikK Juniormester
10. juni 2013 - 12:11 #3
Den sidste ydelse er normalt mest kostbar.

Her opnår du for 6000 kroner en score på ca 1000 men for under tusinde kroner ekstra næsten 50% mere ydelse.

Det er meget ydelse for de relativt få ekstra kroner (mens du betaler meget for starten, da der jo også er andet hardware).

GeForce GT 730M Scorer ca. 1,045
GeForce GTX 660M Scorer ca. 1,498
(tallene er dynamiske, men beskriver ydelsen ret præcist)
Avatar billede OoFunoO Nybegynder
10. juni 2013 - 18:12 #4
Mange tak for din besvarelse.
Jeg har ikke den største viden omkring grafikkort og det er også en god grund til at jeg henvender mig her.
Men som jeg har forstået er GeForce GTX serien langt bedre.
Trods det tænkte jeg at GT 700m serien var forholdsvis ny og godt kunne klare sig. Det viser sig bare at være en omgang fis?
Og hvad er det som GT &00m serien gør godt?
Avatar billede OoFunoO Nybegynder
10. juni 2013 - 18:13 #5
GT 600m*
Avatar billede NielsErikK Juniormester
11. juni 2013 - 15:20 #6
700 serien er omdøbte og OC 600 serie.
750 svarer groft sagt til 660
740 svarer groft sagt til 650
730 svarer groft sagt til 640
720 svarer groft sagt til 630
710 svarer groft sagt til 620

Et eksempel...

GeForce GT 640M Scorer ca. 1,028
GeForce GT 730M Scorer ca. 1,050

GeForce GT 650M Scorer ca. 1,278
GeForce GT 740M Scorer ca. 1,096

GeForce GTX 660M Scorer ca. 1,458
GeForce GT 750M  Scorer ca. 1,642
Avatar billede NielsErikK Juniormester
11. juni 2013 - 15:27 #7
Det er mest et salgstrick at de har lavet en 700 serie, kernerne er ikke ændret.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
11. juni 2013 - 15:30 #8
OC = OverClock...
De har taget 600 serien og sat den til at køre flere MHz, derefter omdøbt den til 700 serie.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
11. juni 2013 - 15:47 #9
PS. Det var ikke dig jeg gjorde grin med, det var sælgeren som fyrede salgsgas af (derfor jeg brugte hans ord).
Avatar billede OoFunoO Nybegynder
11. juni 2013 - 23:15 #10
Okay, så jeg skal holde mig til Nvidia GeForce GTX650m-60m eller Nvidia GeForce GT650m?
Men en sidste ting som jeg ikke er med på er at jeg både kan se en
Nvidia GeForce GTX 660 og en Nvidia GeForce GTX 660m. Er m'et bare forskellen fra laptop til stationær?
Avatar billede OoFunoO Nybegynder
11. juni 2013 - 23:42 #11
Og jeg kan se at GeForce GT 650M scorer 1,278 mens GeForce GTX 660M scorer 1,458. Er forskellen mellem GTX og GT ikke større?
Siden at GeForce GT 650M er en 50'er og GeForce GTX 660M en 60'er tænkte jeg at de ville have et større interval imellem sig pointmæssigt.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
12. juni 2013 - 10:02 #12
Er m'et bare forskellen fra laptop til stationær?
Lige præcis.

Forskellen på kortene er som jeg har skrevet.
Tallene er udregnen ud fra mange test og for hver ny test vil de ændre sig en lille bitte smule, men intet afgørende.
http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html

Man skal huske at...
Bliver grafikkortet for langsomt i en stationær, så skifter man det.
Bliver grafikkortet for langsomt i en bærbar, så smider man pcen ud/sælger den.

Derfor anbefaler jeg normalt folk, ikke at vælge under GTX 660m (og nu GT 750m) hvis de ønsker at Game, men gerne højere/hurtigere hvis der er penge til det.

Man bør ikke kun se på nutiden (ville være som at tisse i bukserne fordi man fryser), men også overveje resten af pcens levetid.

De 1000 kroner som der er i forskel på den du og jeg (post #2) linker til, er givet rigtig godt ud når man er Gamer.
Avatar billede OoFunoO Nybegynder
12. juni 2013 - 21:08 #13
Okay, Mange tak for hjælpen.
Det hjalp godt nok meget.