Avatar billede klanco Praktikant
06. juni 2013 - 18:31 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Tekst med perspektiv

Jeg har (i Illustrator) tegnet et vejskilt med "arme" der peger mod forskellige retninger. Nu skal jeg lægge tekst på "armene"/skiltene, men perspektiv-værktøjet driller mig helt vildt meget.

Jeg har prøvet at justere perspektivet til de vinkler, mine skilte-arme har, men det er noget bøvl, synes jeg. Har førhen arbejdet i CorelDraw, hvor man ville kunne trække tekstboksens 4 hjørner dérhen man vil, så perspektive opstår "manuelt"... kan det ikke lade sig gøre i Illustrator? Eller evt. i Indesign (så kan jeg bare lægge teksten på dér)?

Jeg har forsøgt at vektorisere fonten, men så får jeg en masse vektorpunkter og ikke 4 hjørner at arbejde med. Har også forsøgt at bruge Direct Selection Tool og blot flytte tekstboksens hjørner (uden vektorisering), men så hopper teksten rundt inde i boksen.

Nogle forslag til, hvordan man super simpelt kan justere perspektivet på en tekstboks i forhold til en eksisterende illustration?
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
06. juni 2013 - 21:15 #1
Illustrator CS5 dansk:
Effekt/Forvræng og transformer/Fri forvrængning

Så får man mulighed for at trække i hjørnerne, men det foregår i en lille dialogboks, og der er mere tale om forvrængning end egentligt perspektiv.
Så der må stadig være en bedre metode.

Venlig hilsen
Avatar billede claes57 Ekspert
06. juni 2013 - 21:19 #2
i Word - se efter wordart - din originale grafik sætter du først ind som baggrund/vandmærke på siden, så du frit kan placere tekst ovenpå (og fortryde).
Avatar billede Poko1 Ekspert
06. juni 2013 - 22:38 #3
Er det sådan noget du har brug for?
http://gratisupload.dk/vis_billede/697369/
Avatar billede klanco Praktikant
07. juni 2013 - 08:11 #4
Hejsa alle.
Jeg får lige kigget på jeres svar i løbet af dagen og kommer retur. Umiddelbart ser det ud til, at der er en løsning til mig i nogle af svarene - skal lige danne mig overblik!
Avatar billede klanco Praktikant
16. juni 2013 - 15:56 #5
Hej igen.
Så gik der lige en rum tid, men nu har jeg fået kigget på jeres svar.

> FinnRasmussen: Jeg har prøvet at anvende værktøjet til Fri forvrængning, men det fungerer ikke rigtig - jeg skal for det første have mulighed for at se min "forvrængning" i forhold til det objekt, som teksten skal ligge i (det kan man ikke her, hvor man arbejder "i det fri") og desuden kan jeg ikke efterfølgende rotere tekstboksen, med mindre jeg konverteret til outlines - og så sker der eet eller andet med teksten, så den ikke længere har stram bundlinie, men "hopper og danser"...

> claes57: Jeg er ikke helt med på, hvad det er, du beskriver. Jeg skal ikke arbejde i Word, men i Illustrator...

> poko1: Ja, det er nok noget i den stil, men dit link siger ikke noget om, hvordan man udfører disse variationer af tekst-redigering...

Jeg har googlet lidt mere og fundet en god guide, der forklarede mig dét, jeg havde brug for. Her er link til de, som måtte have lyst til at se mere: http://www.youtube.com/watch?v=oGRz7mPhv7Q

Jeg lukker spørgsmålet.
Tak for jeres tid...
Avatar billede klanco Praktikant
16. juni 2013 - 15:56 #6
SVAR
Avatar billede Poko1 Ekspert
16. juni 2013 - 16:47 #7
Helt ærligt hvordan vil du have man skal vejlede dig når du ikke reagerer og siger hvilken tråd du kunne tænke dig at få en vejledning fra????
Avatar billede klanco Praktikant
16. juni 2013 - 18:27 #8
Hej poko1.

Beklager, hvis du er blevet stødt. Jeg har taget afsæt i de forklaringer, I har givet, og intet af det kunne løse min problemstilling. Derfor har jeg fundet svaret andetsteds.