Avatar billede lone_a_p Praktikant
06. juni 2013 - 10:45 Der er 4 kommentarer

Analytics 'besøgende' og 'unikke besøgende'

Kære eksperter,

Jeg forstår ikke begreberne "besøgende" og "unikke besøgende" i Google Analytics.

Sådan beskriver Google Analytics selv begreberne:
Besøgende er antallet af mennesker, der har besøgt dit websted.

Unikke besøgende er antallet af ikke tilbagevendende besøgende (som kun tælles én gang) på dit websted i en bestemt periode.

Er der en, der vil oversætte disse begreber for mig på bedre vis end Google gør det?

(ps: hvilken kategori her på eksperten hører spørgsmål om Google Analytics ind under?)

Mvh Lone
06. juni 2013 - 11:10 #1
Google skriver følgende:

Sidevisninger kontra unikke sidevisninger

En sidevisning defineres som en visning af en side på dit website, som spores af Analytics-sporingskoden. Hvis en besøgende klikker på knappen Opdater efter at være nået frem til siden, registreres dette som en ekstra sidevisning. Hvis en bruger navigerer til en anden side og derefter vender tilbage til den oprindelige side, registreres der også en ekstra sidevisning.

En unik sidevisning, som i rapporten Indholdsoversigt, samler de sidevisninger, som genereres af samme bruger i løbet af samme session. En unik sidevisning udgør antallet af sessioner, under hvilke den pågældende side blev vist en eller flere gange.
06. juni 2013 - 11:14 #2
... men nu var det jo besøgende, og ikke sidevisninger, du spurgte til. Så dette er vist mere relevant:

Besøg kontra besøgende

Analytics registrerer både besøg og besøgende i din konto. Besøg er antallet af individuelle sessioner, som alle besøgende på dit website har startet. Hvis en bruger er inaktiv på dit website i 30 minutter eller derover, vil eventuelle efterfølgende aktiviteter blive tilskrevet en ny session. Brugere, som forlader dit website og vender tilbage inden for 30 minutter, medregnes som en del af den oprindelige session.

En brugers første session inden for et bestemt datointerval betragtes som et nyt besøg og en ny besøgende. Eventuelle fremtidige sessioner fra den samme bruger i løbet af den valgte tidsperiode registreres som yderligere besøg, men ikke som yderligere besøgende.
Avatar billede lone_a_p Praktikant
06. juni 2013 - 11:41 #3
Tak for svaret Erik,

Jeg har styr på begrebet "besøg".

Det, jeg søger, er "unikke besøgende" kontra "besøgende".

Besøgende er antal unikke personer, som ser ens side.

Men jeg har ikke styr på begrebet "unikke besøgende" ... hvilken også ændrer sig i størrelse alt efter om man vælger dimension "dato", "uge", "måned". Så som de skriver har det noget med den valgte periode at gøre ... jeg er blot desværre ikke helt med på hvad præcist. Og så er tallet jo så godt som ubrugbart :-)
Avatar billede lone_a_p Praktikant
06. juni 2013 - 11:43 #4
Hvis en person i øvrigt har besøgt websiden både marts, april og maj, tror jeg at personen tæller med i maj måned. Og ikke i de andre ... selvom personen også har besøgt siden der.