Avatar billede hellesorensen Nybegynder
05. juni 2013 - 14:36 Der er 8 kommentarer

SD kort ulæseligt i både kamera + MAC

Hej,

Jeg har et SD kort (4 gb) kort til kamera, som nu hverken kan læses af kortlæser, Mac eller kamera. Flg. fejlmeddelelse fåes når kortet indsættes i kamera: Kort kan ikke tilgås. Genindsæt/skift kort eller formater kortet med kameraet.

Kortet er sidst brugt for to uger siden - og der er selvfølgelig uundværlige billeder derpå.

Kan jeg på nogen måde få det mistede tilbage? :-(

/Helle
Avatar billede claes57 Ekspert
05. juni 2013 - 15:19 #1
der er windows software, der kan redde meget på defekte sd-kort. Har du mulighed for det, eller er du ren mac?
Avatar billede hellesorensen Nybegynder
05. juni 2013 - 16:05 #2
Jeg har mulighed for windows istedet:-) Jeg kan ikke beskrive, hvor glad jeg bliver hvis du hjælper mig til en løsning:-)
Avatar billede claes57 Ekspert
05. juni 2013 - 16:20 #3
http://www.easeus.com/data-recovery/card-recovery-software/sd-card-recovery-freeware.htm
er bare et blandt mange - jeg har ikke selv et defekt sd-kort, så har ikke prøvet programmet selv.
Avatar billede claes57 Ekspert
05. juni 2013 - 16:29 #4
http://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec
er måske bedre - men har et dårligt interface (besværligt i brug)
Avatar billede milter Ekspert
05. juni 2013 - 16:42 #5
Helle.

Når du forhåbentligt har fundet dine billeder igen, så husk, at det er en rigtig god ide altid at formatere sådan et SD-kort, når du har overført billederne.
Avatar billede hellesorensen Nybegynder
05. juni 2013 - 16:50 #6
Milter - det lover jeg dig, at jeg gør fremover. Af skade bliver man klog:-(

claes57 - de løsninger, du nævner, kan de også bruges hvis computeren ikke er i stand til at identificere et drev, hvor kortet er tilsluttet? Når jeg isætter kortet i PC, kan jeg ikke se det "nogen steder" overhovedet:-(
Avatar billede claes57 Ekspert
05. juni 2013 - 16:52 #7
det skulle den i #4 kunne.
Avatar billede milter Ekspert
05. juni 2013 - 17:17 #8
Hvis alle forsøg på at få adgang til kortet mislykkes, kan du som sidste udvej forsøge at formatere kortet. Selv om det bliver formateret, vil billederne i de fleste tilfælde stadig være der. Se linket herunder:

http://www.squidoo.com/formattedsdcard

Derefter skal du så "bare" finde et egnet program til genskabelsen.