Avatar billede Lefsa62 Nybegynder
23. maj 2013 - 08:39 Der er 16 kommentarer

Synology æøå

Jeg har problem med æøå. Jeg har prøvet både nd utf-8 og UTF-8 og iso-8859-1.
Hvad kan det skylles. Hjemmesiden logger på synology ds 223+
Avatar billede denniskj Nybegynder
23. maj 2013 - 10:30 #1
Er det 100% browser styring? Og er det på serveren eller i browseren, du forsøger at skifte tegnsæt?
Avatar billede Lefsa62 Nybegynder
23. maj 2013 - 10:40 #2
Jeg har skrevet i næsten øverst i index sidsten på linjen chared="utf-8"
Ja den er gal både på siden og i browseren
Hvad mener du med 100% browserstyring?
Avatar billede denniskj Nybegynder
23. maj 2013 - 10:51 #3
Det skal helst være iso-8859-1.

Med browserstyring, mener jeg om du styre serveren 100% igennem din browser, eller om du evt forbinder den med ssh.

Tit er det browseren, automatisk vælger noget andet, fordi den ikke kan genkende tegnsættet.

Jeg er programmer/udvikler og kender ikke til det du forsøger at gøre.

Kan du evt. forbinde serveren med ssh også opsætte tegnsæt/charset den vej igennem og afinstallere alt andet end iso-8859-1.

Ellers er det måske charset du skulle have skrevet og ikke chared?
Avatar billede Lefsa62 Nybegynder
23. maj 2013 - 11:25 #4
Det er charset jeg har skrevet. Jeg har også prøvet med iso-8859-1 der sker der sker ikke så meget forandring
Jeg må sige at jeg ikke er den store progmør kun på hobby plan.
Jeg ved ikke om du kender en synology NA's server det en sådan min Web side ligger på
Avatar billede denniskj Nybegynder
23. maj 2013 - 12:11 #5
Hent det her program http://the.earth.li/~sgtatham/putty/latest/x86/putty.exe og skriv din NAS's ip adresse, og open.

Så spørg programmet efter brugernavn og adgangskode, og der går jeg ud fra at du har adgang med brugeren root.

Når du så er logget på, så skriver du "locale -a" i uden "'erne og trykker enter, så kan vi i hvert fald starte med at se hvilke charset du har installeret
Avatar billede denniskj Nybegynder
23. maj 2013 - 12:14 #6
Håber ikke vi har misforstået hinanden.. Hvis det er en hjemmeside med php, kan du evt forsøge at skrive "header('Content-type: text/html; charset=iso-8859-1');" uden "'erne, og det skal være helt i toppen af filen.
Avatar billede herlevsen123 Nybegynder
23. maj 2013 - 22:35 #7
@denniskj: Giv en god grund til ikke at bruge unicode (utf-8). Utf-8 er det mest ubdredte tegnsæt, og medmindre du har en god grund til ikke at bruge det, så brug det ;)

@Trådstarter: Hvis du viser noget kode, og forklarer dit problem lidt bedre, er der større chance for at nogen kan hjælpe dig.
Avatar billede Lefsa62 Nybegynder
23. maj 2013 - 22:48 #8
Problemet er at jeg har prøvet både utf-8 og iso-8859-1 lige lidt hjælper det.
der kommer spørsmåltegn på hovedet og æ bliver til en firkant kasse og lignende.
Jeg ved ikke hvad.
ham fra synology i tyskland support mener at den ikke forstår skriften så den blander det sammen. Det er den samme både skrift og tegn jeg bruger fra de andre
Avatar billede herlevsen123 Nybegynder
24. maj 2013 - 03:57 #9
Igen, du bliver nød til at vise noget kode hvis vi skal kunne hjælpe dig.

Hvilke data forsøger du at hente fra serveren og hvordan?
Avatar billede Lefsa62 Nybegynder
24. maj 2013 - 06:14 #10
Sådan ser de ud:
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8"/>
<title>Prebens Køreskole</title>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style/styless.css"/>
</head>
Avatar billede korup Nybegynder
24. maj 2013 - 09:53 #11
Har du prøvet at åbne filen i Notepad, vælge gem som og så vælge UTF-8 i Coding nederst?

/Korup
Avatar billede Lefsa62 Nybegynder
26. juni 2013 - 22:16 #12
Problemet er der stadig.
Jeg har prøvet både utf-8 og iso-8859-1
Jeg har lavet andre sider der er det ikke nogle problemer
Har i nogle triks :-))
Avatar billede Lefsa62 Nybegynder
26. juni 2013 - 22:26 #13
Når den står til utf-8 så laver den firkanter i stedet for æøå
men hvis jeg setter den til iso-8859-1 så bliver der spørmål tegn på hovedet ?
Avatar billede Lefsa62 Nybegynder
27. juni 2013 - 17:31 #14
Er det ingen som har en løsning?  :-))
Avatar billede Lefsa62 Nybegynder
02. juli 2013 - 22:29 #15
Har du en løsning på midt problem æøå
Avatar billede Lefsa62 Nybegynder
22. august 2013 - 23:55 #16
Jeg blev andbefalet til at bruge notpad ++ men det hjalp ikke.
Når jeg udfylder Bestillingen på min hjemmeside så er den næsten korekt bare ikke æøå hvad er det problem?