Avatar billede Seabass Nybegynder
20. maj 2013 - 16:28 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Beskytte ny computer, allerede inden den skal på nettet første gang.

Hej med jer. Jeg får ny computer en af dagene, og derfor jeg vil  gerne beskyttes bedst muligt. Computeren bliver leveret med en betalt sikkerhedspakke med antivirus, firewall mm.

Men computeren er vel sårbar når den kommer fra fabrikken af og skal tilsluttes internettet første gang. Kan jeg gøre noget for at være godt beskyttet når jeg tilslutter den internettet første gang?
Hvis jeg skal på nettet for at opdatere i Windows Update og opdatere sikkerhedspakken, så kan der jo allerede være lukket en masse snavs ind der når jeg går på nettet.
Sikkerhedspakken får jeg først med den nye computer, men kunne man hente Windows Update ned på en usb-nøgle, så jeg har de nyeste opdateringer til at smide i computeren inden den går på nettet? Ville det hjælpe noget?

Alle tips til beskyttelse af ny computer vil blive taget imod med kyshånd!
Avatar billede bufferzone Praktikant
20. maj 2013 - 16:46 #1
Problemet er ikke så stort nu som det var før i tiden. Dette skyldes at de fleste sårbarheder i dag er lokale sårberheder i modsætning til før i tiden hvor der også var alvorlige remote sårbarheder.

En lokal sårbarhed kræver at du som bruger gør noget. Trykker på et link, åbner en fil, installerer et eller andet

En remote sårbarhed kan udnyttes blot computeren er tændt

Du bør gøre følgende:

Installer din computer. Installer kun de programmer du skal bruge fra original medier, afinstaller alt du ikke skal bruge. Opdater alt før du begynder at bruge computeren

Faktisk bruger jeg ikke selv hverken antivirus eller firewall. Jeg bruger NoScript plug-in til mine browsere og holder mig generelt fra Internet Explore og så tænker jeg mig om i forhold til hvordan jeg anvender min computer
Avatar billede CRKrogh Ekspert
20. maj 2013 - 16:56 #2
Hej.

  Du kan sagtens "køre Windows Update offline", forstået på den måde, at du fra en anden maskine går på internet og downloader den pakke til din Windows-version, der hedder Update Readyness Tool, så er den opdateret, da de opdateres løbende af Microsoft. Den vil du i øvrigt også kunne bruge, hvis der på et tidspunkt går fisk i dine opdateringer. Men ellers kan du jo også tilføje Security Essentials som en offline installation.

De bedste hilsner
Avatar billede lclemens Nybegynder
20. maj 2013 - 17:18 #3
Hvis vi antager, du ikke sidder på et netværk, som er overtaget af hackere, så går du blot i konrolpanel og kører windowsupdate som det første.
Avatar billede Seabass Nybegynder
20. maj 2013 - 17:20 #4
@bufferzone

Hvordan opdaterer jeg alt, uden at bruge computeren? Altså mener du at jeg skal lade programmerne opdatere, uden at åbne min browser og gå på forskellige sider?

@CRKrogh

Tak! Hvordan virker det lige i praksis? Hvordan skal jeg forbinde den ene maskine med den anden,  uden internet?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
20. maj 2013 - 17:22 #5
Hej igen.

  Filen er godt nok stor, men enten lægger du den ud på en USB-nøgle eller brænder den på en CD/DVD - ganske enkelt.

/Carsten
Avatar billede Seabass Nybegynder
20. maj 2013 - 17:57 #6
Hej Carsten. Dvs. jeg bruger Update Readyness Tool på den computer jeg sidder ved nu, opdaterer programmet på den her computer og så lægger jeg filen over på min nye computer, inden jeg går på nettet på den? :) Det var sådan noget jeg håbede på var muligt, uden at vide om progammet fandtes.
Avatar billede Seabass Nybegynder
20. maj 2013 - 18:23 #7
Jeg siger ihvertfald tak,og tror at jeg klarer den herfra. Du må gerne lægge et svar, hvis du vil ha point :)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
20. maj 2013 - 19:07 #8
Super. Arbejdsgangen er:

1. Download den "Update Readyness Tool" der passer til den Windows, der er på den nye maskine.
2. Læg den på en USB-pind.
3. Kopier den ind på den nye PC.
4. Kør filen - og din nye Windows bliver opdateret.
Avatar billede Seabass Nybegynder
20. maj 2013 - 19:15 #9
Jeg takker. Jeg håber dog ikke jeg trækker snavs med fra den her computer så, når jeg kopierer det over på usb-pinden, men det er nok svært at vide sig helt sikker, ligemeget hvad der bliver gjort i den her sammenhæng.
Avatar billede jepzen Nybegynder
21. maj 2013 - 18:24 #10
Du skriver at computeren bliver leveret med betalt antivirus, firewall, mm. Men er der tale om en trialpakke, hvor du kun har det i et stykke tid? I så fald, kan du lige så godt afinstallere det og installere noget gratis. Her kan jeg anbefale Avast, eller AVG, som to udmærkede antivirusprogrammer. Computerworld har for nylig udført en test, hvor de skriver:

"Testen omfatter både betalingsprogrammer og programmer, der er gratis.

Og gratis betyder ikke nødvendigvis dårlig.

Faktisk klarer programmer som AVG og AVAST, som begge kan bruges af private uden betaling, sig rigtig godt i testen.

De lander på en score på henholdsvis 15.0 og 15.5 ud af 18."

http://www.computerworld.dk/art/225794/stortest-her-er-den-bedste-antivirus-til-windows-8

Desuden kan du installere Malwarebytes, og Superantispyware som du ikke behøver have kørende konstant, men kan bruge som supplement indimellem.

Med hensyn til firewall, er der vist meget delte meninger, selv bruger jeg bare Windows egen.

Et andet uundværligt program, er Cleaner, som du kan bruge til at rense din computer indimellem.

Pøj pøj med det.
Avatar billede jepzen Nybegynder
21. maj 2013 - 18:24 #11
Undskyld, det hedder Ccleaner :)
Avatar billede Slettet bruger
22. maj 2013 - 16:19 #12
Det nytter jo ikke noget at man kun opdater Windows, når der er tredjeparts programmer på computeren.

Fra Version2
http://www.version2.dk/artikel/nemid-hackere-udnytter-huller-i-java-45324
http://www.version2.dk/artikel/slaraffenland-it-kriminelle-19-ud-af-20-har-foraeldet-java-51546

Og da Windows begyndte at få automatisk opdatering med servicepack 2 til XP, flyttede de it-kriminelle prompte interessen til tredjepartsprodukter,« siger sikkerhedskonsulenten.

Det skifte skete for snart otte år siden, men alligevel er sårbar tredjepartssoftware på computerne stadig et stort problem.

#10 Computerworld laver ikke test - AV TEST har lavet testen.
Det er et af de resultater, man kan læse i testen, der netop er udført af AV-Test.
http://www.av-test.org/en/home/

Hvis man ikke vil havde beskyttelse mod hacker skal man bare bruge gratis antivirusprogrammer - som det jo fremgår af AVG og Avast hjemmeside.