Avatar billede RasPeterRasmussen Nybegynder
19. maj 2013 - 19:48 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor fylder mine billeder forskelligt?

Jeg har en telefon med et 3,2 megapixels kamera (står der uden på telefonen lige under linse-ruden), som jeg har sat til at tage billeder i den højeste kvalitet. Der står ikke, hvor mange pixels det er, men jeg antager, at det må være de 3,2 megapixels(?). Når jeg tager fx ti billeder med dette kamera fylder de ikke alle ti præcis lige meget.

Jeg er nysgerrig efter at vide, om der er én, der kan fortælle mig præcis, hvad det er, der afgør, om et billede fylder fx 841 kb eller 1019 kb. Er der ikke 3,2 megapixels i alle mine billeder? Eller fylder en pixel forskelligt afhængigt af, om den fx er rød eller grøn?

På forhånd tak :)
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
19. maj 2013 - 22:19 #1
JPG formatet komprimerer ved, at billedet deles op i flader. Så kigger den på første farveværdi i hver flade og lagrer x og y koordinaterne for alle andre pixels af samme værdi.
Så næste farve osv.
Disse data fylder langt mindre end oplysninger om hver eneste pixel. Som f.eks. TIFF formatet.
Derfor stor forskel i filstørrelse mellem et blomsterbed med mange farveskift og et snelandskab med masser af ens pixel.

Venlig hilsen
Avatar billede kurt54 Ekspert
19. maj 2013 - 20:07 #2
Kameraet gemmer i jpg format-  Det er et komprimeret format -edinformationstab. Når billedet er pakket ud bliver de lige store. Det variere i forhold til struktur far og skarphed. Et uskarp billede af en ensfarvetvæg fylder nok mindst ( er mere momprimerbart).
Avatar billede Poko1 Ekspert
19. maj 2013 - 20:25 #3
Som du kan se her er der forskel på hvor stor farvemætninger er på billederne hæjde gange brede i photoshop er ens for alle billederne
http://gratisupload.dk/vis_billede/696540/
Avatar billede RasPeterRasmussen Nybegynder
20. maj 2013 - 08:49 #4
Tusind tak for informative svar :) Skal jeg så forstå det sådan, at en pixel ikke kun er enten rød, grøn eller blå? Det troede jeg nemlig...

Men på baggrund af jeres kommentarer, lyder det som om, de kan have flere farver(?).
Avatar billede RasPeterRasmussen Nybegynder
20. maj 2013 - 08:58 #5
#3 Når du skriver, at billedet deles op i flader, tolker jeg det som flader, der er større end den enkelte pixel - fx 10 x 10 pixels(?). Betyder det, at der bliver foretaget en 'vurdering' af hvor meget de to flader (på fx 10 x 10 pixels) ligner hinanden? Og hvis de ligner hinanden tilpas meget, så sidestiller systemet de to flader (læs: gør dem 100 % ens)? For selv to flader hvid sne vil vel aldrig være 100 % ens(?) eller... (?)

Jeg håber, det er i orden at spørge her. Jeg tænker ikke, at det er nye spørgsmål, da de blot er opklarende som forudsætning for at forstå de kommentarer, jeg har modtaget i dette spørgsmål.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
20. maj 2013 - 09:37 #6
Et digitalt foto kan indeholde over 16 millioner farvenuancer, så en pixel kan f.eks. have værdierne 20% rød, 25% grøn og 10% blå. En anden kan være 22% rød, 21% grøn og 15% blå, og så giver det en anden nuance.
Hver farvekanal har 256 mulige niveauer, så regnestykket bliver 256 x 256 x 256 = 16.700.000 forskellige pixel.

Disse eksempler indeholder hhv. 25.934 og 363.844 farvenuancer.
De indeholder lige mange pixel, men bemærk, hvad det betyder for JPG kompressionen (filstørrelsen).
http://finnrasmus.dk/sne.jpg
http://finnrasmus.dk/blomster.jpg

Billedet opdeles i kvadrater indeholdende mange pixels, og der kigges efter ens pixels i hvert kvadrat. Hvis man vælger en hårdere JPG kompression, ændres to næsten ens pixels til én værdi. Det medfører tab af farveniveauer og detaljer, men reducerer filstørrelsen betydeligt.

Venlig hilsen
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
20. maj 2013 - 10:25 #7
Her kan du se det samme billedudsnit i hhv. let og hård jpg kompression:

http://finnrasmus.dk/kompression.pdf

Venlig hilsen
Avatar billede RasPeterRasmussen Nybegynder
20. maj 2013 - 18:11 #8
Kære alle :)

Endnu en gang tak for jeres svar. Nu ved jeg lidt mere og kan bedre forstå forskellen, og dermed må det jo siges, at jeg har fået svar på mit spørgsmål :)

Da dette er mit første spørgsmål her på eksperten.dk, må jeg - efter at have læst FAQ'en - tolke det sådan, at I alle 'kun' har skrevet 'kommentarer' og ikke 'svar', eftersom der ikke er et lille felt ved siden af, hvor jeg kan 'acceptere' jeres svar(?).

I så fald vil jeg bede dig FinnRasmussen om at skrive 'et svar', som jeg så kan acceptere, da du har brugt mest tid på at svare mig.

Og nu kan jeg jo så pludselig synes, at jeg forekommer unødig nærig, når der kun er 15 points i spil, men jeg valgte blot, at det var 'et let spørgsmål' - og så var det åbenbart ensbetydende med, at der kun blev sat 15 points i spil(?).

Hvis det kan lade sig gøre for mig, vil jeg gerne give jer alle tre 15 points hver. Og hvis I to andre ved, at løsningen på dette er, at I også bare skriver et 'svar', som jeg så kan acceptere og tildele 15 points, uden at de oprindelige 15 points så bare bliver fordelt ligeligt imellem jer alle tre, så må I meget gerne gøre dette.

Tak for nu :)
Avatar billede RasPeterRasmussen Nybegynder
20. maj 2013 - 18:12 #9
Nå, så kom jeg åbenbart til selv at skrive et svar :|
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
20. maj 2013 - 18:33 #10
Det handler ikke om at samle point.
Det er i sig selv godt, at der er et forum, hvor der kan udveksles erfaringer mellem et stort antal personer.

Venlig hilsen
Avatar billede Poko1 Ekspert
20. maj 2013 - 20:28 #11
Det handler ikke om at samle point.???
og så er det stadigvæk et spørgsmål om mætningen du kører jo med samme kamera og andrer jo ikke hårde JPG og bløde jpg hvad så dtte er for en forklaring??
Som jeg viste i #2 er billederne tagetmed få minutters mellemrum  og med forskelligt Zoom så der er forskel på hvor meget af fladen der er dækket med nuancer.
Avatar billede RasPeterRasmussen Nybegynder
20. maj 2013 - 22:53 #12
Kære poko1

Jeg er enig med dig i, at jeg jo bruger samme kamera hele tiden og derfor ikke komprimerer billederne forskelligt. Denne info læste jeg blot som en bonusinfo. Dit svar i #2 er jo derfor helt korrekt i al sin enkelthed, men jeg forstod ikke at bruge denne oplysning, da jeg som præmis troede, at en pixel enten var rød, grøn eller blå. Og med denne forkerte præmis kunne jeg jo ikke drage nytte af dit svar. Det var først, da jeg fik skrevet mit uddybende spørgsmål, som FinnRasmussen svarede på, at jeg kunne forstå de tidligere - herunder dit - svar.

Som jeg læste efterfølgende (da jeg brugte tid på at nærlæse FAQ'en), er der angiveligt forskel på, hvor stor en værdi brugerne her på sitet tillægger pointene. Jeg forstår på FinnRasmussens svar, at han ikke tilægger dem så stor betydning.

Jeg vil som skrevet mægtig gerne tildele dig 15 point - med så mange points, som du har, ved du sikkert også, om du blot kan give et svar i denne tråd, som jeg så kan acceptere(?).

De bedste hilsner
Ras ;o)
Avatar billede Poko1 Ekspert
20. maj 2013 - 23:17 #13
Du havde såmænd fået mit svar alligevel uden at skulle uddele point til mig jeg samler ikke men jeg syntes det er en uskik at lægge svar uopfordret!! og at lukke så hurtigt Eksperten virker ikke optimalt jeg har til eksempel ikket fået mail i denne trå siden mit indlæg i #2 http://gratisupload.dk/vis_billede/696610/
Avatar billede RasPeterRasmussen Nybegynder
21. maj 2013 - 11:34 #14
Som skrevet er det mit første spørgsmål i dette forum (jeg oprettede først min profil i forbindelse med dette spørgsmål). Jeg har ikke tidligere været herinde, med mindre en Google-søgning i tidligere tider måske har bragt mig herind ved et tilfælde, og uden at jeg nødvendigvis fangede, at det var et 'ekspert'-forum. Jeg har derfor ingen erfaring med at tildele points, anmode om svar eller lukke et spørgsmål efter en eller ti dage.

Jeg har tidligere i denne tråd omtalt min oplevelser/opdagelser af det med antallet af points og det med at anmode om svar fra jer. Og med hensyn til, hvornår jeg burde have lukket eller ikke lukket spørgsmålet, kan jeg kun sige, at jeg nok følte mig ansporet til at tildele points 'hurtigt' (fordi jeg gerne ville gengælde den tid, I havde brugt på at svare mig). Dermed kom jeg til at lukke - hvilket ikke var en tilsigtet/reflekteret og bevidst handling.

Jeg kan (nu i bagklogskabens klare lys) sagtens se logikken i at anmode om svar (og dermed, at ingen lægger svar uopfordret) og logikken i at vente lidt med at lukke et spørgsmål. Og således vil jeg have mere erfaring med eksperten.dk -kulturen, når jeg næste gang stiller et spørgsmål herinde :)

De bedste hilsner
Ras ;o)