Avatar billede frederikJAH Nybegynder
19. maj 2013 - 00:14 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Mærkelig lyd fra computeren?

Jeg har nu i et stykke tid haft problemer med min computer laver en mærkelig lyd. mere præcist, den her lyd

http://www.youtube.com/watch?v=uR6YsvftFaM

Computeren hakker ikke eller fryser og der sker ikke meget mere end lyden. Lyden kommer fra bundkorts microfonen.

jeg tænkte det måske er min CPU ? (amd phenom II x4 970 3,5 GHz) som bliver 66 grader, ca. nok mere da jeg er nødt til at minimere mit program for at checke speedfan hvorefter den selvfølgelig når at falde lidt i temp.

bundkortet er et GA-880GMA-USB3 - link -->http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3817#ov

jeg troede først det var fra grafikkortet fordi de nåede næsten 70 men mindes bare ikke det er slemt for et grafikkort og slet ikke mit -> Nvidia geforce 560 gtx inno3D

når lyden starter er det kun når jeg spiller spil MW2 - MW3 og lignede men i det spillet bliver minimeret stopper lyden også derfor tænkte jeg, det er grafikkort eller CPU?

Det er alt info jeg mener jeg kan give, hvis i skal bruge mere info så skriv jeg svarer med glæde, vil bare gerne have noget hjælp!

Håber i kan hjælpe !
Avatar billede Tobi97 Novice
19. maj 2013 - 00:55 #1
Kunne det være dine blæsere der går amok når du spiller. ved ikke om de grafik kort er et gamer. men grafik korts har det med at blive varme :) og vis din blæser er fyldt med snavs og altmuligt, så er den ikke specielteffiktiv
men prøv at rense blæserne :) havde selv en pc med et grafik kort der blev over 100 grader efter rensning af blæser røg den ned på 70 :) og den lavede også en irreterende lyd, det fikset en rensning :)
Avatar billede frederikJAH Nybegynder
19. maj 2013 - 01:56 #2
Jeg har prøvet at rense den og intet hjalp det men lyden kommer stadig :/ grafikkortet bliver maks 70 når det er helt presset og købte ekstra blæser for nogle uger siden for at prøve at fikse kølning og intet hjalp det... temp faldt på Grafikkortet men lyder forbliver. er pænt bange for at der er noget galt med min CPU :/
Avatar billede milter Ekspert
19. maj 2013 - 02:27 #3
Hvis lyden er, som den lyder i dit link, er der nok størst sandsynlighed for, den stammer fra din PSU, altså strømforsyningen.

Du kan prøve at give din strømforsyning en ordentlig omgang med støvsuger og børste, men der skal nok en test til med en anden strømforsyning, før du kan være sikker.
Avatar billede frederikJAH Nybegynder
19. maj 2013 - 02:47 #4
Skal det så være en større end eller tro du bare der noget galt med den nuværende ? den er 650Watt
Avatar billede milter Ekspert
19. maj 2013 - 16:13 #5
Her er et link til en video med lignende problem:

http://www.youtube.com/watch?v=f-qdWVk5wzs

Prøv først en rengøring af PSU'en, før du prøver noget andet, men det vil sikkert ikke gøre nogen forskel. Det lyder som det, der på engelsk kaldes "coil whine". I linket herunder kan du læse mere om det:

http://www.google.dk/#hl=da&gs_rn=14&gs_ri=psy-ab&pq=psu%20noise%20high%20pitched&cp=33&gs_id=11&xhr=t&q=psu+noise+high+pitched+coil+whine&es_nrs=true&pf=p&safe=off&sclient=psy-ab&oq=psu+noise+high+pitched+coil+whine&gs_l=&pbx=1&bav=on.2,or.r_qf.&fp=34805ed0df5d735f&biw=1272&bih=815

Medmindre du har to kraftige grafikkort, 4-5 harddiske + andre store strømslugere monteret, så burde 650 Watt være fuldt tilstrækkeligt.
Avatar billede frederikJAH Nybegynder
19. maj 2013 - 20:14 #6
jeg gav det et forsøg

rensede strømforsyning og alle de andre ting i kabinettet. Den laver stadig lyden når den bliver presset.. men hvis jeg hiver mikrofonen ud af bundkortet så forsvinder lyden også og i det jeg sætter den igen så starter det igen.

Synes det hele virker noget mærkeligt
Avatar billede milter Ekspert
19. maj 2013 - 20:28 #7
Du skriver {i]"bundkortsmikrofonen"[/i] i dit oprindelige spørgsmål og i #6 "hiver mikrofonen ud af bundkortet".

Hvilken mikrofon er det, du taler om, for mig bekendt findes der ikke nogen mikrofon på bundkortet?
Avatar billede frederikJAH Nybegynder
20. maj 2013 - 00:25 #8
I de fleste bundkort er den en lille mikrofon som laver en lyd når du starter op, normalt et enkelt bip for at sige alt er godt.

Langt fra alle sætter den i fordi den virker lidt ligegyldigt men den sidder bare i siden af bundkortet.. det er bare en lille cylænder formet højtaler, mikrofon.

den ser sådan her ud
http://cdn.overclock.net/b/ba/ba4225be_speaker.jpeg

skulle nok have kaldt det en højtaler.. sorry
Avatar billede milter Ekspert
20. maj 2013 - 00:38 #9
OK, hvis du kalder den en højttaler, så er jeg med :-)
Avatar billede frederikJAH Nybegynder
20. maj 2013 - 00:41 #10
Kunne ikke huske hvad den hed, sorry :) men det er den som laver alt lyden og da den sad så tæt på af grafikkortet troede jeg det var den men efter jeg testede med at tage den ud så kunne jeg udlukke grafikkortet.. tror jeg
Avatar billede milter Ekspert
20. maj 2013 - 00:56 #11
Prøv at pille alle indstikskort (herunder grafikkort) og RAM-klodser ud af maskinen og sæt dem så i igen og se, om det giver nogen forskel.

Har du selv samlet computeren?
Avatar billede frederikJAH Nybegynder
20. maj 2013 - 01:44 #12
okay, jeg giver det et forsøg, men nok først imorgen :) Jeg er noget træt nu

Ja, jeg samlede den selv, for snart halvanden år siden med lidt hjælp fra en ven for at ikke komme til at købe noget forkert.
Avatar billede milter Ekspert
20. maj 2013 - 21:10 #13
Som du nu beskriver det, så lyder det ikke som "coil whine". Coil whine kommer direkte fra PSU'en.

Den lille højttaler i kabinettet virker som en ganske almindelig højttaler, dvs. den lyd, som kommer ud af den, kommer fra strøm, som løber gennem de ledninger/stik, den er forbundet til. Når du fjerner den, afbryder du strømmen til den, og så kan den selvfølgelig ikke sige noget. Det betyder så igen, at du ikke kan udelukke dit grafikkort som synderen, hvis jeg har forstået dine ord om at "tage højttaleren ud" korrekt, dvs. at du helt har fjernet den fra det stik, den er forbundet til.

Dit problem skyldes måske det, som kaldes "indstråling". Alle strømførende enheder udsender et "trådløst" elektrisk signal, som andre enheder kan opfange, hvis signalet er stærkt nok. I dit tilfælde lyder det, som om signalet hænger sammen med hvor hårdt dit grafikkort arbejder, så det vil være naturligt at finde en løsning der, og måske er det din blæser/blæsere.

Prøv at teste, om lyden ændrer sig i takt med, at omdrejningerne på blæseren/blæserne ændrer sig.
Avatar billede frederikJAH Nybegynder
20. maj 2013 - 22:35 #14
Jeg har skilt hele computeren ad nu og samlet det hele igen men til min opdagelse, fandt jeg ud af jeg er løbet tør på kølepasta så kan ikke sætte cpu i endnu så det må lige vente til imorgen.

Men ja den der "motherboard speaker" er der alt lyden kommer fra så det øjeblik den ikke sidder i motherboardet så kommer der ingen lyd.

Men jeg må teste det hele imorgen og så skriver jeg igen.

PS er 70 grader varmt for et grafikkort og er 66 grader varmt for en CPU ? altså når den kører spil og bliver brugt og presset.. jeg har ikke overclocket eller noget
Avatar billede milter Ekspert
20. maj 2013 - 23:02 #15
De temperaturer lyder OK.

Du kan evt. teste blæserne og deres indflydelse på lyden ved kortvarigt (højst et par sekunder) at sænke deres hastighed ved forsigtigt at presse en finger eller noget andet mod dem, medens de snurrer rundt uden at stoppe dem helt.

Pas på, for du kan godt ødelægge blæseren eller få et ordentligt rap over nælderne med den metode. Husk især at kigge på vingens rotationsretning, før du gør noget af den slags :-)

Og husk, ikke for meget og ikke for lidt kølepasta. Kig på linket herunder. Jeg plejer dog selv at fordele pastaen med en finger.

http://www.maximumpc.com/article/howtos/howto_install_cpu_and_apply_thermal_paste
Avatar billede frederikJAH Nybegynder
22. maj 2013 - 13:31 #16
Nu er den samlet igen og jeg har prøvet at teste den osv og den laver ingen lyd mere.. men er noget bange for at det vender tilbage men som det er nu, så er den væk så :)

tusind tak for hjælpen og hvis det kommer igen så må jeg jo skrive en gang til ! :)
Avatar billede frederikJAH Nybegynder
22. maj 2013 - 13:32 #17
hvordan giver jeg point ? :)
Avatar billede milter Ekspert
22. maj 2013 - 14:09 #18
Velbekom og godt det lykkedes at slippe af med hyleriet :-)

Jeg har skrevet det her som et "Svar (til løsninger og pointgivning)".  Når du åbner spørgsmålet her, vil du få mulighed for at "Acceptere" eller "Afvise" det. Når du accepterer det, overføres pointene automatisk fra din til min konto.
Avatar billede frederikJAH Nybegynder
22. maj 2013 - 14:54 #19
Sådan ! :) Tak for alt hjælpen
Avatar billede milter Ekspert
22. maj 2013 - 15:12 #20
Velbekom og tak for point :-)