Avatar billede pagh80 Nybegynder
10. maj 2013 - 13:51 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Computer genstarter/fryser konstant under opstart. Hvad kan være defekt?

Nu har jeg flere gange gennem årene fået god hjælp herinde så jeg håber i kan hjælpe mig endnu engang. :)

Mit problem er at min computer genstarter/fryser under bios start. Det er et problem som langsomt er blevet værre og værre.
Først begyndte jeg at få blå skærm i wondows et par gange om måneden.(CMOS error) Så blev det om ugen og til sidst om dagen,
hvor den også begyndte at genstarte automatisk, som hvis du trykkede på reset-knappen.

Status nu er at hvis den har stået natten over, fryser den fra start. Der er en lille skærm hvor jeg kan se statuskoder på mit motherboard.
Jeg skal trykke på reset-knappen omkring 30-50 gange, for at "varme den op", og hver gang den starter forfra, kommer den et par skridt længere i den cyklus af statuskoder den når at køre igennem før den går i stå.
Når så den er "varmet op" kan den godt komme igennem bios starten, og begynde at loade windows. Men oftest når jeg ikke igennem denne fase før computeren genstarter igen. Nogle enkelte gange kan jeg komme helt ind i windows, men så snart jeg åbner et program eller foretager mig noget andet som belaster computeren genstarter den.

Jeg kan desværre ikke vise fejlkoderne jeg får når jeg har blå skærm i windows, for jeg kommer ofte ikke så langt mere.

Spørgsmålet er hvad det kan være der er galt.

Mine Spec:

Motherboard: nforce 780i-supreme(http://www.zotacusa.com/zotac-nforce-780i-itx-nf780i-a-e.html)
CPU: intel core 2 duo 3 GHz
RAM: DDR2 400 MHz - 4 GB dual(2*2GB)
PSU: Energon 750W
GFX: Leadtek GTX 260 extrem

Jeg har en anden computer som virker fint. Her har jeg testet mit GFX, PSU og ram, og de virker fint.
Jeg har også taget disse 3 componenter fra min computer der virker og puttet ind i min defekte computer, men det løser ikke problemet.
Jeg har også taget min CPU ud for at se om der er nogle skader men jeg kan ikke se noget.

Jeg mener derfor at det enten må være mit motherboard(gætter på mit motherboard) eller min CPU.
Men jeg har også tænkt på om det kan være min bios kode som skal opdateres. Eller kan et drænet CMOS batteri være årsag til at den genstarter, det lyder usansynligt men jeg har ikke nok forstand til at udelukke den mulighed.

Ang mit bundkort så har jeg læst at det kan være defekte kondensatorer på bundkortet, men jeg kan ikke se nogen fejl på dem eller andre steder på mit bundkort.

Angående overophedning har jeg gennem den sidste tid holdt øje med CPU/GPU temperaturerne og de ligger stabilt på omkring
40 grader for CPU og 60 grader for GPU.

Jeg har desuden været inde i bios og se hvor mange volt der bliver tilført de forskellige componenter, da for lidt spænding også kan få computeren til at genstarte.

CPU core: 1.18v
CPU FSB: 1.1v
memory: 1.85v
nForce SPP: 1.3
nForce MCP: 1.5
HT nforce SPP <-> MCP: 1.2v
Avatar billede pagh80 Nybegynder
10. maj 2013 - 14:07 #1
Forresten hvis det er bundkortet, så er der åbenbart ikke særlig mange muligheder når jeg har en gammel intel core 2 processer og skal bruge et bundkort med en 775 intel socket.

Jeg har fundet ét bundkort som måske kan bruges det er følgende:
Asrock 775i65G R3.0 Bundkort
http://www.computersalg.dk/produkt/909980?varenummer=909980&utm_source=PriceRunner&utm_medium=PriceRunnerLINK&utm_campaign=PriceRunner

Er der nogle som kan sige om det vil passe til de andre komponenter hvis jeg ender med at udskifte bundkortet.
Avatar billede pagh80 Nybegynder
10. maj 2013 - 14:27 #2
Måske det bundkort her er bedre, da det understøtter mine dual ram:

http://www.computersalg.dk/produkt/650903/msi-g41mp33-combo-bundkort-microat
Avatar billede 220661 Ekspert
10. maj 2013 - 15:11 #3
Jeg havde skiftet det lille batteri.
Prøv inden du starter op, af fjerne alt strømmen fra den og hold startknappen nede i 20-30 sek, før du genmonterer.
Dette kan afhjælpe hvis der er hardware på bundkortet som ikke har de samme egenskaber mere.
En tjek af harddisk og ram havde nok heller ikke skadet.
Jeg har brugt Memtest86 til am og HdTune til disk en enkelt gang.
Har du eller kender du Hirens Boot Cd er der værktøjer her til at udføre begge dele:
http://www.hiren.info/pages/bootcd
Guide: http://www.eksperten.dk/guide/1463
Avatar billede pagh80 Nybegynder
17. marts 2016 - 19:41 #4
lukker den