Avatar billede kingboogies Nybegynder
01. maj 2013 - 14:19 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Ukash - slemt medtaget version - XP

Jeg prøver at hjælpe en kammerat med en slemt medtaget XP-laptop:

Desværre ser det ud som om han selv har kørt den så mange gange, at infektionen er ved at være meget udbredt.

Jeg har læst en del på løsningsmuligheder, og her er hvad jeg kan konstatere:

- Min kammerat har ikke sin installationsdisk (firmacomputer)

- Ikke længere muligt at køre i fejlsikret tilstand, i denne form vil laptoppen ikke genkende koden, hvilket den gerne vil i normal tilstand.

- Har oprettet en boot-USB med Windows Defender Offline, men maskinen booter fra harddisk, selv om USB står med topprioritet: jeg skal vel ikke trykke noget for at få den til at boot'e fra USB?

- Jeg har ingen adgang til noget fra Windows på grund af virus.

Er der NOGEN forslag til at bringe maskinen tilbage? Jeg er løbet tør med min sparsomme erfaring.

På forhånd tak!
Avatar billede jokkejensen Novice
01. maj 2013 - 14:23 #1
jeg har også lige haft fingre i en der var håååårdt ramt, sågar ringede de fra indien og tilbød ham et antivirus program hvis han oplyste sine kreditkort oplysninger :)

Jeg smed ny disk i, installerede på ny, og reddede data fra gammel disk. - Tror rent tidsmæssigt det er hurtigst og mest sikkert hvis vi taler arbejdspc.

/J
Avatar billede 220661 Ekspert
01. maj 2013 - 14:23 #2
Hej og velkommen til.
Har du prøvet at skubbe harddisken ned til sidt i boot rækkefølge, og have usb først?
Avatar billede 220661 Ekspert
01. maj 2013 - 14:27 #3
Alternative her kan vel så være at sætte disken fra nævnte pc som slave i andet fuldt opdateret system, og fjerne Ukash herfra.
Man kan jo også bruge en sata/ide adapter: http://www.avxperten.dk/pc-tilbehoer/usb-tilbehoer/usb-2.0-til-sataide-adapter.asp?gclid=CP_f2sjz9LYCFaR2cAodLD0AFQ
og lave en fuld scanning med Malwarebytes på den:
Hent Malwarebytes Anti-Malware herfra:
http://downloads.malwarebytes.org/mbam-download.php

Installer programmet - når det er gjort skal du lade programmet opdatere sig. Herefter åbner et vindue, hvor du skal flytte prikken til "Kør et fuldstændigt systemscan" - klik på Skan Knappen - lad programmet arbejde.
Når programmet har scannet færdigt tryk på "Vis resultater"  - og herefter tryk på "Fjern det valgte" - nu åbnes log'en og du skal gemme den et sted, hvor du kan finde den igen. Kopier loggen herind.
Mht.: Vista/Win7 - HøjreMusseTast - "Kør som Administrator..."
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2013 - 16:48 #4
Måske kan du få hjælp fra Kaspersky free. Det er en Iso som brændes til en bootfil. Når man booter på den. skulle man kunne scanne efter malware og slette det fundne. Den kan vel også lægges på en USB stick. http://www.chip.de/downloads/Kaspersky-Rescue-Disk_44976921.html
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2013 - 16:52 #5
Ps. Isoén er på engelsk.

Men ellers er der også en anden: http://www.chip.de/downloads/F-Secure-Rescue-CD_38368566.html
Avatar billede kingboogies Nybegynder
01. maj 2013 - 19:08 #6
220661: Jeg tror det bliver løsningen at køre disken som slave - har alligevel en masse harddisks jeg skal have "tømt", så den shopper jeg :) - Tak skal du have!

Og tak til alle jer andre - systemet er så nedbrudt at jeg ikke kunne få den til at boot'e fra USB-sticken!

Jeg tror lektien min kammerat har lært er ikke at vente med at behandle en virus. Og han betaler min nye adapter :-D
Avatar billede kingboogies Nybegynder
01. maj 2013 - 19:15 #7
Luk
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2013 - 19:38 #8
Hvorfor tager du selv point, når du følger forslaget fra 220661 #3 ?
Avatar billede kingboogies Nybegynder
01. maj 2013 - 19:42 #9
Det var ikke udformet som svar så jeg kunne ikke uddele point - og jeg vil gerne lukke tråden.

Beklager - jeg prøver ikke at snyde nogen!
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2013 - 19:51 #10
Ok du er ny her. Når man vil give point, så beder man den, eller dem, man vil tildele, om at lægge et svar.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. maj 2013 - 17:25 #11
#6 Velbekomme.
Det er det normale at indlæg lægges som kommentar, når man skriver indlæg. Problemet med at alle skriver svar, kan være at du som spørger kommer til at lukke med et forkert svar.
Derfor beder man om svar hvis indlægget man har brugt er lagt som kommentar.
http://www.eksperten.dk/faq#faq-3-5

Man kan hvis man har kommet til at lukke tråden, oprette et point spørgsmål. Det gøres ved at oprette i samme kategori som gammel tråd, og skrive "point til "brugernavnet/e (hvis der er flere)" og referere til gammel tråd i nyt spørgsmål.