Avatar billede Slettet bruger
26. april 2013 - 09:21 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Krydsord - algoritme...

Jeg har fået den geniale ide, at en mobiltelefon er perfekt til krydsord!
- Små hurtige opgaver til bussen eller reklamepauserne..

Og skaffet (og renset) retsskrivningsordbogen => 60.816 danske ord!
- ubøjede, ganske vist, men det er alligevel mange..

Idéen er at lave et ca. 10 x 20 grid, og manuelt indsætte 2-4 ord.
- sådan lidt aktuelt: Nyttejob, vækstpakke, lockout..
Måske en kort sætning med ">" mellem de enkelte ord..

Derefter lade algoritmen finde/generere resten af ordene
- hver startende med en tom boks til cluet.

Og så til sidst, manuelt, indsætte tvetydige clues for de genererede ord.

Men ak, jeg sider helt fast i genereringensdelen : (

De ideer jeg tumler med (brute force) ender med milliarder af muligheder,
og en gigantisk buffer af måske mulige ord, meget indviklet...

Nogen tips/ideer til hvordan det kan gøres, inden solen brænder ud ?
Avatar billede olebole Juniormester
26. april 2013 - 16:15 #1
<ole>

Prøv en Google søgning  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
26. april 2013 - 18:45 #2
Jeg har lige kikket i zip'en, men den indeholder kun ordene. Ved konstruktion af en krydsord er det jo vigtigt at have en eller flere betydninger knyttet til hvert ord. Ellers er man jo nødt til at lave de nødvendige hints 'i hånden'
Avatar billede NicolaiKostakis Nybegynder
02. maj 2013 - 13:30 #3
Hej tråd-starter (og andre interesserede),

Ideen er ikke dårlig, men samtidig heller ikke på nogen måde ny, da der allerede findes en hel del udbydere af krydsord til mobiltelefonen.

Nu er jeg ikke den mest tekniske på den klode, så skal ikke kunne udtale mig om, hvorvidt du kan udvikle et godt produkt på den måde, du beskriver ovenfor.

Men jeg kan da afsløre, at vores krydsordsprogram til udvikling og løsning af krydsordsopgaver på www.krydsord.dk har været temmelig dyrt / ikke uproblematisk at udvikle.

Vores smartphone og tablet apps er lige på trapperne (kommer her én af dagene), og derudover ved jeg, at andre i markedet udbyder det produkt, du taler om.

Igen, min tekniske viden er ikke så stor, men jeg vil i hvert fald med stor interesse følge dig og dit projekt, såfremt du har til hensigt at holde os her på Eksperten.dk opdateret med dine strabadser :-)

God dag, alle!

Nicolai Kostakis, Krydsord.dk
Avatar billede olebole Juniormester
02. maj 2013 - 16:18 #4
Jeg har selv arbejedet med software til krydsordskonstruktion. Tro mig: Det er temmelig krævende og komplekst. Det er ikke uden grund, at den slags kræver meget dybe lommer at få udviklet  *o)
Avatar billede NicolaiKostakis Nybegynder
02. maj 2013 - 16:47 #5
"Tro mig: Det er temmelig krævende og komplekst. Det er ikke uden grund, at den slags kræver meget dybe lommer at få udviklet"

Hej Ole,

Det er jeg sådan set, når nu udgiften (eller store dele heraf) er afholdt, glad for at høre, for ellers kunne det godt være, at man skulle have et alvorsord med de udviklere, der har været inde over :-)

Interessant - hvor / i hvilken sammenhæng har du arbejdet med software til krydsordskonstruktion?

Hvis du har lyst er du meget velkommen til at smide et par kommentarer omkring Krydsord.dk; vi kan klare kritik, ja vi er faktisk glade for den - for det er den eneste måde, man bliver bedre :-) Jeg vil dog foretrække du lige venter et par uger, så vi er sikre på at den seneste opdatering (og klare forbedring) er implementeret :-)

På forhånd tak - og god eftermiddag!

Nicolai
Avatar billede Slettet bruger
14. juni 2013 - 12:55 #6
Undskyld fraværet - Oleboles svar kan jo nogen gange fratage én lysten...
- også selvom han har ret : )

Jeg har løst problemet - med hjælp fra 3 dages studie af diverse kunstig intelligens-artikler !!!

"Hemmeligheden" er, måske lidt uintuitivt, at gå efter de vanskeligste ord først. Ikke, som jeg forsøgte, de meste oplagte kandidater først. Koden er EKSTREMT kompliceret - jeg havde ikke haft en chance uden masser af "inspiration" (publiceret source - i mange sære sprog).

Nu virker det nær-perfekt og forbavsende hurtigt - oftest kun få sekunder!
- tager det mere end 30 sekunder, kan man ligeså godt afbryde. Jeg har ikke oplevet at det har nyttet at give den mere tid end det..
(Og jeg bryder mig ikke om, at lade maskinen køre 100,0% på alle 4 CPU'er i længere tid..)

"Nær-perfekt" fordi den ikke forsøger at lave om på "banen" - indsætte huller - det blev simpelthen for langhåret. Den får et grid med huller + et ord at starte med.
Samme grid og start-ord resulterer i samme løsning hvergang, og samme grid med et "kun let ændret" start ord resulterer (ofte) i løsninger med mange ens klumper : (

Ordlisten har jeg fundet på stavekontrolden.dk (open-office's hunspell "udfoldet")
=> over en million ord ialt - så nu bøvler jeg med at få smidt de mest opskure/gammeldags/specialicerede ord ud - en kæmpe opgave (men ret interessant i små portioner)

Jeg har allerede 15 fuldt ud respektable krydsord med gode clues : )
- demo på trapperne - jeg opretter et nyt spørgsmål når jeg skal ha' feedback på det : )

PS: Nej, koden får i ikke. Ikke denne gang : )

Krydsord.dk - Feedback: Det virker knaldgodt.
- virkelig godt gennemarbejdet interface (blot synd at det er flash)
Jeg har dog (endnu) ikke prøve betalingsversionen. Men de gratis opgaver er også gode (ekspert-niveauet er godtnok SVÆRT).
Avatar billede NicolaiKostakis Nybegynder
16. juni 2013 - 12:00 #7
Tak for din feedback, og ikke mindst for en update på hvordan det går emd arbejdet i din ende. Det lyder til, at du er kommet langt siden sidst - tillykke med det :-)

Ja, udviklingen af vores apps er godt nok i den grad trukket ud, og faktisk har vi - for nu - helt droppet iPad / tablet app'en, mens iPhone / Smartphone app'en lanceres fredag d. 28. juni. iPhone app'en giver 30 opgaver om måneden, for 7 kr., så dér kan de fleste være med :-)

Men det mest interessante der er sket siden sidst er faktisk, at vi har fået relacneret vores hjemmeside således, at det nu er en html5 løsning, der benyttes. Det betyder, at man kan tilgå vores opgaver på www.krydsord.dk via alle enheder; herunder altså også tablets og smartphones.

I og med, at vi er i gang med at udvikle www.krydsogtværs.com, hvor konceptet vil være et lidt andet end på Krydsord.dk, vil vi - efter de nærmeste ugers tests - beslutte os for om vi på den side også skal benytte html5, men det tyder alt nu på på nuværende tidspunkt.

Hvis nogen har en mening om "det ny" Krydsord.dk, til html5, eller noget helt andet, så hører jeg meget gerne fra jer.

God dag - og på forhånd tak :-)

Nicolai