Avatar billede assassin1996 Nybegynder
23. april 2013 - 23:21 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

2.1 forstærker løsning til lydvogn.

Hej, jeg skal bygge en lydvogn med nogle venner, men vi har et problem med forstærker.
Problemet er at jeg har en subwoofer enhed på 300w og to fuldtoneenheder på 80 hver, og jeg kan ikke finde en forstærker løsning da det skal gå ud i et jack-stik. Hvis det bare var stereo ville det ikke være et problem, men da jeg også har subwoofer med bliver det svært. Har researchet i to dage men kan kun finde en løsning som jeg er i tvivl om kunne fungere.

http://12-v.dk/festivalanlaeg/84-forstaerker-med-udgang-til-subwoofer.html
Umidelbart ville jeg tro at denne ikke kan fungere da jeg har for mange wat i mine enheder.
vores budget til forstærker ligger på højst 500 knaster, brugt eller nyt.

på forhånd tak :)
Avatar billede thov Forsker
24. april 2013 - 01:09 #1
Forstærkeren er fin til mobilt brug, men højttalerne ?

Sagen er den, at Watt angivelser på højttalere er ubrugelige - det der tæller (specielt i mobile sammenhænge), er driftseffekten.

Driftseffekten defineres som det lydtryk (dB) som kan registreres 1m fra højttaleren, når der afsættes 1W.
Jo flere dB desto effektivere højttaler, og dermed bedre udnyttelse af forstærkeren.
Avatar billede assassin1996 Nybegynder
24. april 2013 - 07:18 #2
det vil sige at jeg godt kan bruge den forstærker jeg har linket?
Avatar billede thov Forsker
24. april 2013 - 12:27 #3
Ja, sagtens.
Lydtrykket du opnår afhænger bare af højttalerne, så det ved du først ved en afprøvning.
Og pas på diskantenhederne, for de er mest udsat, når det ikke er forstærkere i 'mangehundredewatt' klassen som er spændt for.

Det lyder paradoksalt, men store forstærkere 'klipper' ikke så vildt og pludseligt som små forstærkere.
Klipning danner overtoner som vandrer lige igennem filtrene til diskanterne, og brænder dem af.
Avatar billede assassin1996 Nybegynder
23. maj 2013 - 00:21 #4
svar