Avatar billede rskadk Nybegynder
18. april 2013 - 19:26 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Funktion af "speciel" dypkoger?

Jeg har købt en lidt speciel dypkoger fra ebay, men vil egentlig gerne vide hvordan den fungerer, og hvad den gør hvad den evt. gør ved vandet..?

Det drejer sig om denne:
http://www.ebay.com/itm/Home-Portable-Travel-Immersion-Element-Rods-Avoiding-Dry-Burning-Water-Heater-/170946993853

Inde i dypkogeren er der "2 plader" med et hulrum i midten, og vandet koger på den del af dypkogeren der er nedsænket (Antager det er fordi der skabes en forbindelse mellem de 2 plader igennem vandet)?

Jeg er lidt utryk ved at bruge produktet, da jeg aldrig har set dette funktionsprincip før. Det smarte ved denne er dog at hvis alt vandet fordamper, så aktiveres dypkogeren ikke (Fordi vand ikke rører de 2 plader?). Hvormid traditionelle dypkogere evt. vil nedsmelte...
Avatar billede vagn99 Nybegynder
18. april 2013 - 21:26 #1
Du formulerer dig rimelig upræcist. Jeg formoder, at dypkogeren kun bliver varm, når der er vand omkring den.
Det er formentlig ikke kun den del der er nedsænket, som bliver varm. Da effekten er 1500w er det mest sandsynlige, at strømmen slås til og fra via et relæ.
Jeg gætter på et hydrostatrelæ, lige som på mange af de dyrere kaffemaskiner. Her sidder der et hydrostatrelæ, som afktiveres af vandsøjlen på ca 8 cm over relæet. Når beholderen er tom og vandsøjlen kommer under de 8 cm. slukker relæet.
Jeg gætter på at der sidder en gummimenbran i toppen af dypkogeren
som bevæges opad via vandtryk forneden. jeg antager også at en vis del af dypkogeren skal være neddykket for at den virker, idet dder skal etableres et vist tryk via hullet i midten for at trække relæet.
JJeg er 98% sikker på at mit svar må være korrekt. Ellers vil det være en meget dyrere elektronisk løsning,som jeg ikke tror på
Avatar billede rskadk Nybegynder
21. april 2013 - 11:41 #2
Det ville være super hvis det rent faktisk fungerede sådan. Har dog fundet ud af at produktet er farligt, da 0 og fase er forbundet direkte til hver "metal plade". Og det er de eneste bestanddele i produktet. Så har kasseret produktet.

Tak for hjælpen
Avatar billede rskadk Nybegynder
21. april 2013 - 11:42 #3
Du må gerne ligge et svar :) Så må jeg lede videre efter et produkt der fungerer lidt ligesom det du beskriver.. Hvis det da findes..