Avatar billede tinaw25 Nybegynder
18. april 2013 - 11:24 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Er det muligt og evt. hvordan?

Hejsa

Jeg skal lave en hjemmeside med en Dansk og Engelsk version, og det skal være muligt at rette i indholdet. Jeg kunne godt tænke mig selv at opbygge mit eget CMS for bunden, men jeg står lidt med et problem når det gælder oversættelsen.

Jeg ved hvordan jeg får oversat mine knapper og andet som ikke skal være muligt at rette i et cms system.

Men hvordan får jeg evt. oversat det indhold der ligger i min database? Skal jeg oprette 2 databaser en til engelsk og en til Dansk? Også have to versioner?

Eller skal jeg lave gøre det sådan her at jeg laver en mappe på domæne der hedder DK, UK så jeg altså laver 2 sider.også bruger noget javascript til at skift imellem de to mapper?

Eller skal man måske hellere kigge på noget Umbraco?

Håber der er nogle der kan svare på mit spørgsmål og give mig noget feedback til hvordan det kan løses.

mvh,

Tina
Avatar billede keysersoze Guru
18. april 2013 - 11:50 #1
Medmindre der kommer nogle virkelig gode argumenter på bordet ville jeg vælge et standard system, fx Umbraco som du selv nævner eller Composite, da man her får en masse foræret i færdigafprøvede systemer - og, med al respekt, når du er i tvivl om noget så relativt enkelt og endda har javascript-redirect inde i overvejelserne kunne man også fristes til at sige at kunden får et mere korrekt og færdigt produkt.

Hverken 2 databaser eller javascript er løsningen hvis du selv vil lave det - det hele kan styres med meget få tilføjelser i forhold til en single-language løsning omend der ikke er én korrekt løsning.

Du kunne fx gemme data i en XML-kolonne eller oprette en sprog-tabel og i de relevante tabeller have en reference til den for hver post der blev oprettet. Dette kunne så styres URL-mæssigt via fx et sub-domæne eller et mappenavn (/da/ eller /en/).

Brugeren kunne så vælge sprog første gang de kom ind på en global forside eller du kunne lade .NET redirecte til det korrekte mappenavn.
Avatar billede tinaw25 Nybegynder
18. april 2013 - 12:04 #2
Grunden til at jeg er i tvivl om noget simpelt, er fordi jeg er meget ny i denne verden og ved ikke lige helt endnu hvordan alle ting løses bedst muligt endnu :-)

Ved du evt. hvor jeg kan finde guides til de andre ting du nævner i dine forslag?
Avatar billede keysersoze Guru
18. april 2013 - 13:10 #3
Det er heller ikke en kritik - alle skal starte et sted, så min kommentar gik mest på hvor meget op ad bakke det kan blive at udvikle det hele selv når der findes fremragende og endda gratis alternativer. Selvfølgelig kræver alternativerne også arbejde at komme ind i, men det kan let være det værd. Jeg har selv været imod mange af disse standardsystemer fordi de let bliver meget generiske, men selvom et custom made CMS selvfølgelig stadig kan forsvares i enkelte situationer må jeg også indrømme at fordelene er klart i overtal.

Min første tanke ud fra dine kommentarer, såfremt du selv vil i gang, er at du som det første skal tænke normalisering af din database, altså helt uden blik på det tekniske foran, da en god databasestruktur er hele grundlaget for at du kan lave din applikation korrekt.

Jeg har desværre ikke kendskab til nogle guides.
Avatar billede tinaw25 Nybegynder
18. april 2013 - 13:27 #4
Jeg tror måske at jeg vil kigge lidt på Umbraco eller evt. andre løsninger. Fordi det jeg syntes med standard cms systemer, er at de er svære at lave Designs til.

Også må jeg lavet mit eget når jeg bliver lidt bedre til at overskue databaser.

Men tak for hjælpen, smid et svar
Avatar billede keysersoze Guru
18. april 2013 - 13:47 #5
Både ved Umbraco og Composite får du intet frontend med - det skal du selv lave fra bunden som sad du med MasterPages og Pages i .NET.