Avatar billede Kevins_mor Nybegynder
10. april 2013 - 12:20 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Brugerbegrænsning i Win7

Hej
Jeg har en handicappet søn på 19, der er glad for at bruge computer. Problemet er at han er lidt "for dygtig" til at ændre ting i computeren, så det holder op med at fungere.
Der findes et program: Skanix illusions, der genopretter pc'en til den oprindelige indstilling (sådan som jeg vælger det) ved hver genstart.
Nu er spørgsmålet; kan jeg med Win7, gøre noget tilsvarende?
Jeg har fundet en del om at der kan laves tidsbegrænsning og vælges hvilke spil ol., barnet må bruge, men min søn kommer uforvarende til at ændre mappenavne, skjule alle ikoner på skrivebordet ol. Kan jeg sætte Win7 op til at det ikke er muligt?
mvh. Kevins mor
Avatar billede Slettet bruger
10. april 2013 - 13:14 #1
En Gæstekonto skulle kunne begrænse mulighederne.
http://windows.microsoft.com/da-dk/windows-vista/what-is-a-guest-account

Jeg ved ikke om LetNet kan bruges, jeg har ikke nogen erfaring med det. Det kan fås i en gratis og købe version. lidt info :

"Programmet er gratis i 30 dage. Når prøvetiden udløber, kan man fortsat bruge de basale funktioner, som er: email med tilhørende adresse, internet, 7-kabale og programopdateringer. Den fulde udgave indeholder desuden tekstbehandling, fotoalbum, musik, video, sikkerhedskopiering og flere indstillingsmuligheder."
http://www.letnet.dk/da/beskrivelse/
Avatar billede Poko1 Ekspert
10. april 2013 - 13:53 #2
En Gæstekonto skulle kunne begrænse mulighederne.
http://windows.microsoft.com/da-dk/windows-vista/what-is-a-guest-account

Jeg ved ikke om LetNet kan bruges, jeg har ikke nogen erfaring med det.Det kan fås i en gratis og købe version. lidt info :

"Programmet er gratis i 30 dage. Når prøvetiden udløber, kan man fortsat bruge de basale funktioner, som er: email med tilhørende adresse, internet, 7-kabale og programopdateringer. Den fulde udgave indeholder desuden tekstbehandling, fotoalbum, musik, video, sikkerhedskopiering og flere indstillingsmuligheder."
http://www.letnet.dk/da/beskrivelse/
Jeg sender den lige for dig peterolsen123
Avatar billede Poko1 Ekspert
10. april 2013 - 13:54 #3
Den stod her som preview
Avatar billede NielsErikK Juniormester
10. april 2013 - 14:54 #4
Der har været rodet med Eksperten idag, nok derfor.
(jeg har fået diverse fejl inc hvide sider)
Avatar billede Slettet bruger
10. april 2013 - 18:02 #5
#2 øøøøhh jeg syntes jeg havde sendt den, men eksperten har været underlig i dag.
Avatar billede Kevins_mor Nybegynder
10. april 2013 - 22:56 #6
Hvad jeg kan læse mig til på Microsofts hjemmeside, så vil det ikke hjælpe, med mindre der er noget jeg har misforstået.

Har også været inde og kikke på letnet.dk og det er et browser program og kan måske bruges hvis/når min søn skal på nettet. Det forhindre desværre ikke at han får omdøbt systemmapper ol.
Det han mest bruger PC til er at se egne fotos, spille spil der ligger på maskinen (jeg har installeret) og hører musik der ligeledes er lagt på HD. Det jeg har brug for er at han kan forhindres i at ændre/slette/flytte mapper, ikoner osv.

Det virker mere og mere som om jeg ikke kommer uden om Skandix illusions, med mindre jeg er villig til at reetablere hans PC et par gange om ugen ;-)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
11. april 2013 - 09:41 #7
med mindre jeg er villig til at reetablere hans PC et par gange om ugen ;-)

For at gøre den del nemmere så lav en ny install.
Når alt er på plads, så lav et image af harddisken som du nemt blot kan indlæse.
Så kan du efterfølgende reetablere den på få minutter.
Avatar billede Slettet bruger
11. april 2013 - 10:09 #8
#3 glemte lige at sige tak for hjælpen
Avatar billede Slettet bruger
11. april 2013 - 11:33 #9
Det jeg har brug for er at han kan forhindres i at ændre/slette/flytte mapper, ikoner osv.

Altså jeg har en Administratorkonto + en Gæstekonto, når jeg bruger Gæstekonto kan jeg ikke slette ikoner eller mapper. Jeg kan godt flytte mapper !

Jeg skal indtaste en adgangskode, hvis jeg skal slette eller download noget i en Gæstekonto.

Her forsøger jeg på en Gæstekonto, at slette et ikon ( Picasa ).
http://imageshack.us/photo/my-images/850/billede3p.png/

Her forsøger jeg på en Gæstekonto, at slette en mappe.
http://imageshack.us/photo/my-images/198/billede4z.png/

Her forsøger jeg på en Gæstekonto, at download et program.
http://imageshack.us/photo/my-images/198/billede10v.png/

Her forsøger jeg på en Gæstekonto, at slette et program.
( Dobbelklik på billed for at gøre det mere skarpt )
http://imageshack.us/photo/my-images/819/billede9.png/
Avatar billede Slettet bruger
11. april 2013 - 21:03 #10
Det virker på mig som om Skanix illusions er et fup program.  Det er svært at købe og afinstaller. http://www.skanix.com/Distributors/Distributors.htm
http://www.youtube.com/watch?v=3kohqBy1IVs
Avatar billede Kevins_mor Nybegynder
12. april 2013 - 16:37 #11
Jeg siger tak for al hjælpen, vil prøve mig frem. Tænker at jeg når jeg sætter det hele op, laver et genetableringspunkt, så kan jeg altid gå tilbage dertil, hvis han alligevel får lavet rod i det hele. Tror jeg vil lave en "gæstekonto" og afprøve om jeg kan få "lov" til at omdøbe, flytte osv. hvad jeg ved han før har kunnet finde på. Endnu engang tak for at I har taget jer tid til at komme med gode råd.

Mvh Kevins mor
Avatar billede NielsErikK Juniormester
12. april 2013 - 21:44 #12
Gendannelsespunkt er ikke det samme som det jeg taler om.

Det jeg taler om vil lave hele disken tilbage til da du tog et "foto" af den.
Det gælder ikke kun Windows, det gælder alt på disken også spil og hvad han ellers har på hans pc som han kan lave ulykker i/med.

Det vil være rart at ha` i baghånden til gendannelsespunkt.
http://www.acronis.com/homecomputing/products/trueimage/#overview
Avatar billede Kevins_mor Nybegynder
29. maj 2013 - 12:09 #13
Jeg har nu fundet den perfekte løsning. Jeg oprettede Kevin som standard bruger. Efterfølgende gik jeg ind i hans mappe under brugere og gik ind i egenskaber, hvor der er mulighed for at redigere i hans brugerrettigheder. Satte rettighederne til at han må se og læse og intet andet. Hver gang han forsøger at omdøbe mapper, flytte dem eller smide dem i papirkurven, bliver han bedt om en administrator kode.... og den har han ikke. Så hermed er problemet løst. Det skal lige siges at han dermed heller ikke kan få lov til at gemme noget på computeren, med mindre at der sidder en ved siden af, der har adgangskoden, men det er en mindre gene.
Jeg takker for alle de gode råd.
Avatar billede Kevins_mor Nybegynder
29. maj 2013 - 12:14 #14
Jeg har nu fundet den perfekte løsning. Jeg oprettede Kevin som standard bruger. Efterfølgende gik jeg ind i hans mappe under brugere og gik ind i egenskaber, hvor der er mulighed for at redigere i hans brugerrettigheder. Satte rettighederne til at han må se og læse og intet andet. Hver gang han forsøger at omdøbe mapper, flytte dem eller smide dem i papirkurven, bliver han bedt om en administrator kode.... og den har han ikke. Så hermed er problemet løst. Det skal lige siges at han dermed heller ikke kan få lov til at gemme noget på computeren, med mindre at der sidder en ved siden af, der har adgangskoden, men det er en mindre gene.
Jeg takker for alle de gode råd.
Avatar billede Slettet bruger
30. maj 2013 - 07:50 #15
Tak for tilbagemelding, der er sikkert andre der kunne bruge det.