Avatar billede brsoe44 Nybegynder
07. april 2013 - 22:24 Der er 17 kommentarer

hvad er Hyper-v??

Hej

jeg har gået og tænke på hvad er Hyper-v endelig og hvad
bruger man det endelig til??

mvh
brsoe44
Avatar billede arne_v Ekspert
07. april 2013 - 22:29 #1
Hyper-V er Microsoft virtualiserings software. Alternativ til VMWare.
Avatar billede brsoe44 Nybegynder
07. april 2013 - 22:47 #2
ok kan man bruge det til hvis nu man har nogen bruger det fx bor i kbh til at logge ind på server over internet med en Windows xp pro på server domæen  så de får adgang til
deres driv på server?????
Avatar billede arne_v Ekspert
07. april 2013 - 22:50 #3
Nej.

Du kan bruge det til at have en enkelt fysisk server koere flere logiske (virtuelle) servere.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. april 2013 - 22:51 #4
Avatar billede brsoe44 Nybegynder
07. april 2013 - 23:00 #5
Tak for svar.. hvordan kan man lave det så ens bruger kan logge ind på server og dens domæne ???

er det en vpn server jeg skal sætte op??
Avatar billede arne_v Ekspert
07. april 2013 - 23:05 #6
Ja.
Avatar billede brsoe44 Nybegynder
07. april 2013 - 23:17 #7
kan man lave det sådan at man skal trykke ctrl alt del for kunne logo ind på  computeren så den går over internet for at hente brugers data til den computer man er ved at logge ind på??
Avatar billede arne_v Ekspert
07. april 2013 - 23:34 #8
Ved jeg ikke.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
08. april 2013 - 10:28 #9
Hej.

  Det kan du sagtens - både Cisco og Checkpoint kan etablere VPN-tunnelen samtidig med at brugeren logger på Windows.
  Du vil under alle omstændigheder kunne lave et cached logon og etablere VPN'en bagefter.

  Husk lige - "Svar" er kun til pointgivning; alt andet er "Kommentar".

De bedste hilsner
Avatar billede brsoe44 Nybegynder
08. april 2013 - 12:55 #10
Hej 1000 tak for dit svar

det er jeg glad for at kan laves :-) hvordan sætter jeg det op
på min server og på pcen ??

Mvh
brsoe44
Avatar billede CRKrogh Ekspert
08. april 2013 - 15:39 #11
"Svar" er stadig kun til point!

  Enten skal du have installeret noget i retning af OpenVPN på din server til at køre VPN imod, eller en hardware-firewall med VPN i.
  Jeg har prøvet OpenVPN og var ikke så begejstret, men det er selvfølgelig en smagssag. Jeg har en Cisco ASA5505 firewall ud mod internet, hvor der er en fin VPN-koncentrator i maven af den. Den kan opsættes til SSL-VPN, der så også giver mulighed for at enheder som iPad og iPhone kan koble op.
  Nå du har en "VPN-server" af en art kørende, skal der forwardes porte til den i din router og din PC skal have en klient til den installeret - så er du i luften.

/Carsten
Avatar billede brsoe44 Nybegynder
08. april 2013 - 17:58 #12
Ok tak....
kan man ikke bruge den VPN der ligger i Windows 2008 server???
Jeg har ikke Cisco i mit netværk kan man ikke
Laver det uden. Jeg kører med en TDC homebox
Avatar billede CRKrogh Ekspert
08. april 2013 - 19:37 #13
Hvis du skal lave noget, der minder om VPN med Microsoft-teknologi, hedder det "Direct Access". Implementeringen i Server 2008R2 er ikke særlig elegant - det fungerer noget bedre i Server 2012, men der er stadig en del ting at tage med i overvejelserne, også med sådan en løsning. Kort fortalt vil der konstant være forbindelse imellem klient og AD - det vil ikke være en "valgfri" forbindelse.
Avatar billede brsoe44 Nybegynder
08. april 2013 - 20:55 #14
Okay får jeg har set mange video på youtube med Windows 2008 server der ser det så
Let ud ... Er det nemt at sætte den op med OpenVPN ???  Og hvordan virker den??
Avatar billede CRKrogh Ekspert
08. april 2013 - 22:26 #15
Jeg fornemmer at vi er på vej meget langt væk fra det, der oprindeligt blev spurgt om. Men OpenVPN er ret ligetil at opsætte. Der er en serverkomponent, der er gratis til to samtidige brugere (så vidt jeg husker), så det er bare at komme igang med at lege med det.
Avatar billede brsoe44 Nybegynder
08. april 2013 - 22:56 #16
Ok det må jeg lige prøve :-)...  Jeg kom lige til at tænke på
Jeg har også en terminal server kører på den
Kan man ikke lave sådan mine bruger går lige
direkte ind på den når de starter deres computer op??
Avatar billede CRKrogh Ekspert
09. april 2013 - 10:24 #17
Jo, ved at lægge "mstsc -v:xxxxxxx" i deres [Startup] folder, så startes RDP-sessionen op umiddelbart efter de logger ind på PC'en.

Mon ikke du skulle lukke denne tråd? Folk der ser overskriften, har ingen anelse om at der også snakkes VPN og terminalserver, hvad der i bund og grund intet har med HyperV at gøre.

;-)