Avatar billede chrbogras Nybegynder
07. april 2013 - 11:22 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Bitlocker på Windows 8 tablet

Jeg har en Dell Latitude 10 tablet med Windows 8 Pro, hvor der er mulighed for at bruge Bitlocker.

Jeg prøver at finde ud af, om jeg har fået sikret min tablet optimalt, når nu har jeg aktiveret Bitlocker og fået krypteret harddisken, men der er meget lidt læsestof om netop den her situation.

Der er rigtig mange, der taler om 2-punkts sikkerhed, fx TPM-chip og pre-boot authentication, men det er ikke så relevant for en tablet uden tastatur. I BIOS står TPM også som deaktiveret, og så er Intel PTT (Platform Trust Technology) aktiveret i stedet. Jeg synes, at det er svært at finde ud af, om PTT er at foretrække over TPM, eller om det måske endda bruger TPM-chippen?

Der står også noget om nogle nye sikkerhedstiltag i denne blog, som får mig til at tænke, at TPM måske slet ikke er så relevant for mig:

http://technet.microsoft.com/en-us/security/jj884374.aspx

Så helt præcist er mit spørgsmål: Er jeg sikret ordentligt, når jeg har krypteret harddisken, eller skal jeg gøre noget yderligere for at sikre mine data?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
07. april 2013 - 12:49 #1
Hej.

  Intel PTT er deres implementering af TPM. Krypterer du disken med BitLocker, skulle nøglen gerne havne i TPM-modulet.
  TPM er blot en chip, der hardware-krypterer de nøgler, der lægges i - det være sig BitLocker-certifikat, BIOS-password o.s.v.

De bedste hilsner
Avatar billede chrbogras Nybegynder
07. april 2013 - 13:10 #2
Hej

Tak for svaret. Det giver fin mening, at det hænger sådan sammen.

Så nu er min nøgle krypteret, men jeg er vel stadig sårbar overfor brute force-/dictonary-attacks, når tablet'en er i standby-mode?

Jeg er ikke sikker på, hvordan man ville afvikle et program til at knække adgangskoden, når enheden er låst, men jeg antager, at nogen har fundet en metode til at gøre det.

Kan du også hjælpe med dette? Ellers bare læg et svar, og så får du point. :)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
07. april 2013 - 13:51 #3
Hmm, jeg ser nu ikke umiddelbart nogen adgangsvej til den i standby - når den vender tilbage til drift, vil adgang jo være beskyttet af BIOS?
Er den låst (Win+L), er det jo en anden sag - da er OS'et jo kørende og du er afhængig af sikkerheden i Windows 8. Men EFS er nu slet ikke så ringe endda...
Avatar billede chrbogras Nybegynder
07. april 2013 - 18:27 #4
Dét, jeg er bekymret for, er, om man kan brute force Windows adgangskoden efter "opvågning" fra connected standby. Der skulle være noget indbygget sikkerhed, der skulle forhindre det, men jeg vil gerne selv kontrollere sådan noget, før jeg stoler på det. ;)

Anyway, jeg har fået bekræftet, at der ER noget sikkerhed i spil nu, da PTT benytter TPM chippen, og det gør mig væsentlig mere tryg. Tak for det.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
07. april 2013 - 18:33 #5
...blot en tanke: I "gamle dage" kunne man benytte en applikation, der forsinkede tilbagevenden til logon efter forkert password eksponentielt - det vil jo i høj grad umuliggøre bruteforce-angreb. Men om det er blevet ajourført til de aktuelle Windows-versioner er jeg ikke pt. klar over.