Avatar billede TobiasOvermark Nybegynder
06. april 2013 - 21:48 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Lenovo Ideapad Y500

Da jeg nu er blevet forholdsvis sikker på at det er en Lenovo Ideapad Y500 med GT650M SLI jeg skal have, er jeg nu på udkig efter forskellige priser og tilbud.

http://www.elgiganten.dk/product/pc-hardware/barbar-computer/LEY500954138G/lenovo-ideapad-y500-15-6-barbar-pc-954138g-sort

http://www.dustinhome.dk/product/5010667085/lenovo-ideapad-y500-ci7-2-4-8gb-1000-16-ssd-gt650m-sli-fhd-15-6-w8/?utm_campaign=edbpriser&utm_source=edbpriser.dk&utm_medium=pricecompare&utm_content=1007&ShowPriceIncVat=true

Jeg har fundet 2 som jeg umiddelbart tror er ens, men jeg synes ikke at jeg kan se, at der står SSD nogle steder på den fra Elgiganten. Så jeg vil egentlig bare høre om de to pc'er er ens.

Bare smid et svar med det samme, så tildeler jeg point. :D
Avatar billede buttwipe Juniormester
06. april 2013 - 22:27 #1
Hvis du går et stykke ned på Elmutantens side i dit link og vælger fanebladet "Spørgsmål og svar" og derefter SSD får du at vide at de ikke fører modellen med hybriddisk.

Lenovo's US side nævner også at 16 GB SSD er "Optional"
Avatar billede TobiasOvermark Nybegynder
06. april 2013 - 22:48 #2
Så den mest optimale, at vælge ville være den på Dustin? (Elmutantens  hahaha! :D ) Og den er 16 gb ssd?
Avatar billede TobiasOvermark Nybegynder
06. april 2013 - 22:53 #3
Ups, kom til selv at skrive det som et svar, du skal nok få point. Jeg acceptérer ikke mit eget
Avatar billede NielsErikK Juniormester
07. april 2013 - 00:11 #4
Du skal være obs på at købe et USB DVD-drev ved siden af, med mindre du vil undvære drev (altså rart at ha i baghånden).

Det optimale er at finde en ægte SSD til den, gerne en Samsung 840 250 GB.

Hybrid kan ikke sammenlignes med ægte SSD, heller ikke de 16 GB, ved eksempelvis 4k random read/write falder den igennem med et brag.
Det er dog bedre end uden de 16 GB.

Kontakt Elgiganten, det skulle ikke undre mig at det er samme disk, du kan jo så spare en skilling (nemme penge for mail).
Du kan jo samtidig drøfte hvad det skal koste dig at få den ombyttet til en Samsung 840 250 GB.
Avatar billede buttwipe Juniormester
07. april 2013 - 00:14 #5
Det er ikke nemt at vurdere om hybridløsningen er 500,- værd. Den er hurtigere end en almindelig harddisk, men meget langsommere end en SSD.

Hvis jeg ikke havde brug for mere end 128 GB plads, ville jeg have købt en Samsung 840 SSD til 700,- , en ekstern kasse til 100,- og computeren i Elgiganten (ialt 9800,-)
Så ville jeg have byttet diskene og have brugt den originale disk til backup og have fået både den hurtigste diskløsning og en ekstern disk for kun 300,- mere end Dustin's computer til 9500,-
Avatar billede buttwipe Juniormester
07. april 2013 - 00:19 #6
#4
Elgiganten skriver at de ikke har modellen med hybriddisk.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
07. april 2013 - 03:55 #7
#6
Er du rar at citere dem og henvise til det.
Jeg ser kun de muligvis ikke har udspecificeret deres disk.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
07. april 2013 - 04:04 #8
Forresten er hybridløsningen absolut ikke 500 kroner ekstra værd i forhold til en HDD uden.

Der er 2 årsager til ikke at vælge den SSD du nævner.
Den ene kommer du selv ind på, nemlig nok plads i det lange løb.
Den anden er at selvom det er samme model, så er der hastighedsforskel, som du ser her er 250 GB modellen en del hurtigere i gennemsnit.
http://media.bestofmicro.com/X/N/366683/original/sbv1_busyrate.png

SSD gør det relativt ligegyldigt om den første HDD er med eller uden hybrid, den ville ligge i absolut bund (væsentlig under nederste SSD) af det billed jeg lige har vist.
Avatar billede buttwipe Juniormester
07. april 2013 - 09:41 #9
#7
Hvis du havde fulgt lidt med i tråden, havde du set at jeg skrev det i #1.

#8
Hvis 128 GB ikke er nok i det lange løb er 256 det garanteret heller ikke.
Jeg kender ikke budgettet. Jeg fandt en løsning der var bedre end den oprindelige, med en pris der var tættest på Dustin's pris.
Jeg skrev heller ikke hvad trådstarter skulle gøre, men hvad jeg selv ville have gjort. På en gamer pc ville jeg aldrig få brug for mere end 128 GB og ligesom 99,99% af alle brugere ville jeg ikke kunne mærke forskel på de to SSD'er, da de begge er meget hurtigere end en alm. harddisk.
Avatar billede buttwipe Juniormester
07. april 2013 - 10:07 #10
#8

"Forresten er hybridløsningen absolut ikke 500 kroner ekstra værd i forhold til en HDD uden."
Det kan du vel ikke helt gøre dig til dommer over?

Hvis trådstarter ikke selv kan bytte disken til SSD, men alligevel vil have en disk der er lidt hurtigere end en almindelig harddisk kan jeg da godt forestille mig at han køber den med hybriddisk.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
07. april 2013 - 15:14 #11
Når man kan få en ægte SSD til under forskellen, så kan jeg godt gøre mig til dommer.
Jeg udtalte mig ikke om spørgers evt. evner, men om hvad der var rentabelt.

Hvis 128 GB ikke er nok i det lange løb er 256 det garanteret heller ikke.
Hvad blev der af din dommer indstilling ?
Nu garantere du ud fra gæt.  ;-)

Der er større forskel på de for brugerens tilgængelige GB, end hvad forskellen på tallene antyder (system, programmer, spil og andet skrammel man har samlet sig æder af de første GB).
Husk der skal holdes ca. 20% fri for at TRIM fungere optimalt.

ligesom 99,99% af alle brugere ville jeg ikke kunne mærke forskel
Nu ved du pludselig en masse (udokumenteret) om hvad andre kan mærke.

Spørgsmålet er lukket, måske skulle vi bare lade det være ved det. :-)
Avatar billede buttwipe Juniormester
07. april 2013 - 15:38 #12
Den ene vrøvler lige så meget som den anden, så lad os stoppe den her.
Avatar billede TobiasOvermark Nybegynder
07. april 2013 - 18:25 #13
Så hvilken en ville være løsningen? Er ikke helt med :S
(Send et link af computeren)
Avatar billede TobiasOvermark Nybegynder
07. april 2013 - 18:28 #14
Og mest af alt, er det vigtigt hvilken en jeg vælger, når jeg skal bruge den til gaming?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
07. april 2013 - 18:37 #15
http://www.elgiganten.dk/product/pc-hardware/barbar-computer/LEY500954138G/lenovo-ideapad-y500-15-6-barbar-pc-954138g-sort

Så ville jeg købe en løs SSD for de penge du sparer (læg gerne lidt oven i).
Hvis du kan få en god ombytningspris hos Elgiganten, så gør det (mail dem)

""Hej jeg kan se i har en 1000 GB disk i dette tilbud.
Hvad koster det at få en Samsung 840 250 GB. monteret i stedet for""

Under selve gamingen vil du ikke mærke den store forskel på nogen af løsningerne.
Ser du udelukkende på ydelsen under selve spillet (ikke når det loader nye baner osv), så skal du blot tage den jeg linker til og ikke upgrade den.
Avatar billede TobiasOvermark Nybegynder
07. april 2013 - 19:55 #16
Tusing tak, det var lige det svar jeg havde brug for. - I det hele taget en ret hjælpsom hjemmeside. Jeg har lært en del om grafikkort, bærbare osv. :)