Avatar billede .zeke Nybegynder
06. april 2013 - 18:47 Der er 38 kommentarer og
1 løsning

Computer til under 4000.- Ændringer? Hvilket kabinet vil fungere?

Hej alle derude, jeg er ved at samle en computer til min farmor. En dame på snart 80 år. Jeg har et budget der hedder 4000.- og det SKAL jeg holde mig inden for.

Indtil videre har jeg valgt følgende til at smide i computeren.

1x    Intel Core i5 3470 - 3.2 GHz - 4 cores - 4 tråde - 6 MB cache
Link: http://www.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=582899

1x    SanDisk SSD - Solid state drive - 128 GB - intern harddisk
Link: http://www.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=708579

1x    ASRock Z75 Pro3 - Bundkort - ATX - USB 3.0 - onboard grafik (CPU påkrævet)
Link: http://www.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=995137

1x    Kingston HyperX Genesis - Hukommelse - 8 GB : 2 x 4 GB - DIMM 240-pin
Link: http://www.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=683238

1x    Corsair Builder Series CX600 V2 - Strømforsyning ( intern )
Link: http://www.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=584411

Det bliver  3.581,44 i alt. Nu skal jeg så gerne finde et kabinet at smide tingene i. Det skal gerne have USB i front - og gerne for oven så hun ikke skal helt ned til gulvet for at smide en USB pen eller andet i.
Jeg vil meget gerne have noget feedback på dette setup - eller ikke sikker på om noget er over/under-kill.
Derudover vil jeg meget gerne have et forslag til et kabinet. Gerne så det holder sig indenfor budget. Så til cirka 400 kr.
Avatar billede buttwipe Juniormester
06. april 2013 - 19:23 #1
En pc til 4000,- til en dame på 80! Du joker?
Det er alt for meget ofre til det (sandsynligvis) lille behov hun har og til 4000,- er der intet hentet ved at bygge den selv. Det klarer Hp eller Acer snildt for dig til en lavere pris.
I dit setup er der heller ikke en Windows licens med. Det er der i selv den billigste mærkevarepc du kan finde i et varehus som f. eks. Elmutanten.

Men hvorfor ikke en bærbar?. En billig mærkevareting som du evt. sætter en SSD i.
Avatar billede .zeke Nybegynder
06. april 2013 - 19:29 #2
Tjah Windows licenser har jeg nok af, så det bliver ikke et problem. Selvom hun er tæt på de 80 er hun ret ferm til at bruge en PC, så det er ikke fordi hun ikke kan udnytte farten. Uanset så synes jeg man får mere for pengene end ved at købe en random HP/andet pc til 4000, de smider simpelthen så mange dårlige komponenter i.

Hun vil ikke bruge en bærbar da hun vil sidde ved en stor skærm med sin mus og sit tastatur. Og hun ville alligevel aldrig bevæge den rundt selvom hun havde muligheden for det.

Men uanset så står jeg og mangler et kabinet med 2x USB 3.0 porte foran. Til maks 420 kr - men tror desværre jeg er nået frem til at man simpelthen ikke kan få det til den pris ^^
Avatar billede Blueeyez Mester
06. april 2013 - 19:30 #3
http://www.computersalg.dk/produkt/961582/mstech-ca0150-minitower-atx-inge

Dertil kan du jo købe en usb hub.. 3.0 og så står den oppe ved mus og tastatur..
Avatar billede .zeke Nybegynder
06. april 2013 - 19:47 #4
Ja det var selvfølgelig også en mulighed. Måske faktisk det nemmeste for hende hvis den barer står på bordet.

Hvad med resten af tingede, ser de ellers ud til at passe sammen?

Smid et svar på et tidspunk en af jer, så jeg har noget at lukke tråden på :)
Avatar billede buttwipe Juniormester
06. april 2013 - 20:00 #5
Hvad laver hun da siden du tror hun kan udnytte farten i en core i5?
Spar 500,- og sæt en i3 i istedet. Hun vil aldrig mærke forskel.
Hun får heller ikke brug for en 600 W PSU og der kan garanteres også spares lidt på Ram

Når du skriver "dårlige komponenter" springer et bundkort fra Asrock lidt i øjnene. Jeg har i hvert tilfælde ikke gode erfaringer med dem.
Hvor har du i grunden den med "dårlige komponter" fra. Mener du kvaliteten eller hvad?
Avatar billede Blueeyez Mester
06. april 2013 - 20:08 #6
På den ene side synes jeg der er godt med muskler i den, men på den anden så er det os nødvendigt da jeg formoder der skal beskyttelses software på den.

Vil os påpege at der nok burde være data drev medmindre du har en ftp server som du sætter op som en partition på pcen.. Eller usb nøgle blot som det lyder dom om er løsningen?
Avatar billede .zeke Nybegynder
06. april 2013 - 20:11 #7
Tak for feedback. Med dårlige komponenter mener jeg vs. det man får hvis man selv samler PC'en og så sammenligner ydelse og pris.

Det kunne godt være en i3 ville være tilstrækkeligt.

Jeg valgte ASRock'et da det var billigt, og havde fået virkeligt mange gode anmeldelser rundt omkring. Bl.a. er folk på Newegg glade for det;

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16813157304
Avatar billede .zeke Nybegynder
06. april 2013 - 20:12 #8
Der er ikke sat et drev med på listen, da jeg har en del liggende. Jeg smider et i :)
Avatar billede buttwipe Juniormester
06. april 2013 - 20:32 #9
Jeg tvivler på at du kan lave en pc til 4000,- alt incl., der yder mere end en HP til 4000,-
Du betaler 7-800,- bare for at få Windows.
Avatar billede .zeke Nybegynder
06. april 2013 - 20:33 #10
I øvrigt er det jo meget fint hvis den er lidt fremtidssikret
Avatar billede .zeke Nybegynder
06. april 2013 - 20:36 #11
Som sagt har jeg Windows. Men hvis du kan finde en HP til 4k der yder mere end den her, så vil jeg da være meget åben for at skifte til at købe den :)
Avatar billede buttwipe Juniormester
06. april 2013 - 20:41 #12
Jamen, når du selv lægger hard- og software til kan du ikke sammenligne det. Du skrev at man fik mere for pengene ved selv at bygge, men det er næppe sandt i det prissegment.
Du skal lægge prisen for DVD drev, mus, tastatur, kabinet og Windows oven i de penge du har sat af . Så nærmer prisen sig 5500,-
Avatar billede Blueeyez Mester
06. april 2013 - 20:42 #13
Ja okay, er der planer om pci-e grafikkort? Hvis ikke så måske denne psu - http://www.computersalg.dk/produkt/960882/corsair-vs350-str%c3%b8mforsyning-intern-

Selvom den der er fundet er billig og kvali mærke...

Dvd drev har du vel os liggende?

Skal den køre win7 64 bit?
Avatar billede buttwipe Juniormester
06. april 2013 - 20:42 #14
Fordelen ved at bygge selv er at man kan få lige nøjagtig den løsning man vil have, men det er yderst begrænset hvad man sparer
Avatar billede .zeke Nybegynder
06. april 2013 - 20:42 #15
Okay, jamen så lad være med at sammenligne det :)
Avatar billede Blueeyez Mester
06. april 2013 - 20:43 #16
#12 kan være de dele allerede ejes :-) (nok ikke sidst nye)..
Avatar billede .zeke Nybegynder
06. april 2013 - 20:48 #17
Det ender med at blive dette setup

1x    Intel Core i5 3470 - 3.2 GHz - 4 cores - 4 tråde - 6 MB cache
Link: http://www.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=582899

1x    SanDisk SSD - Solid state drive - 128 GB - intern harddisk
Link: http://www.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=708579

1x    ASRock Z75 Pro3 - Bundkort - ATX - USB 3.0 - onboard grafik (CPU påkrævet)
Link: http://www.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=995137

1x    Corsair Builder Series CX600 V2 - Strømforsyning ( intern )
Link: http://www.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=584411

1x    8GB 1600MHz DDR3 DIMM Kit HyperX Blu
Link: http://www.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=920897

1x    Cooler Master - Miditower - USB/Lyd
Link: http://www.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=750893

Kabinettet har 1x USB på fronten - og den sidder højt oppe :)
Derudover kommer der måske en USB3-hub til senere.
Avatar billede .zeke Nybegynder
06. april 2013 - 20:48 #18
Windows bliver win7 64x ja
Avatar billede NielsErikK Juniormester
07. april 2013 - 06:00 #19
Få skiftet den SSD ud med en Samsung 840 (helst 250 GB).
Jeg er ikke vild med dit bundkort, men ok.
Så har du et discount setup der vil yde ok.

Her ser du gennemsnit for en række SSD (ikke at forveksle med topfart)
http://media.bestofmicro.com/X/N/366683/original/sbv1_busyrate.png
Avatar billede .zeke Nybegynder
07. april 2013 - 11:09 #20
Hej Niels,

Hvis jeg gør som du siger, så springer budgettet. Som jeg har skrevet tidligere - så er 4000 max.

Har du et alternativ til et bundkort i samme prisklasse, som du mener vil tage sig bedre ud i dette set-up? :)
Avatar billede .zeke Nybegynder
07. april 2013 - 11:19 #21
Fandt den Samsung HDD du anbefalede i 120 gig til 40kr mere end den der SanDisk.
Har dog svært ved at få noget ud af den graf du har linket, da den ikke sammenligner de 2. Men er det blot for at vise at Samsungs generelt er hurtig?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
07. april 2013 - 12:22 #22
Men er det blot for at vise at Samsungs generelt er hurtig?
Lige præcis, jeg havde ikke en test ved hånden der viser hvor meget lige "din" SSD slås.

Jeg ved godt 120 GB udgaven passede i pris med din i samme størrelse.
Jeg anbefalede 250 GB udgaven fordi de sidste 300 kroner er givet godt ud.
(for de 300 får man det samme som for de første 700 + ekstra fart)
Avatar billede .zeke Nybegynder
07. april 2013 - 13:00 #23
Ah ja det er selvfølgelig værd at overveje. Tak for dit input :)
Avatar billede .zeke Nybegynder
07. april 2013 - 13:01 #24
Som jeg ser det er forskellen nu nærmere 500 kr ^^
Avatar billede NielsErikK Juniormester
07. april 2013 - 13:47 #25
Du har ret i forskellen nu er tæt på 500 kr.
Så bliver det...
For de 500 får man det samme som for de første 700 + ekstra fart.

Stadig en god deal.
Alene hastigheden er meget værd.
202 MB/s mod 155 MB/s er en pæn stor difference.
Avatar billede buttwipe Juniormester
07. april 2013 - 14:05 #26
#25

"...202 MB/s mod 155 MB/s er en pæn stor difference. "
Ja, i benchmarks. I virkelighedens verden er forskellen meget mindre.
Avatar billede .zeke Nybegynder
07. april 2013 - 14:15 #27
Jeg tror også jeg holder mig til den lille Samsung, for ikke at ødelægge budgettet.
Jeg savner stadig bud på et alternativ til bundkoret, som jeg synes har fået flotte anmeldelser rundt omkring - hvilket jeg valgte det på baggrund af.
ASRock er ikke det jeg selv ville have smidt i, hvis det var en computer jeg lavede til mig selv. Budgettet til bundkortet rækker til max 570 kr ^^
Avatar billede NielsErikK Juniormester
07. april 2013 - 14:38 #28
#26
Efter som jeg har vist dig et gennemsnit, så kan jeg vende den om og sige der vil være større forskel.

Det kommer nemlig an på hvad disken sættes til.

Vi kan teoretisk så begge ha ret, men gennemsnittet passer.
Avatar billede buttwipe Juniormester
07. april 2013 - 15:14 #29
#26
Du kan næppe finde en computerejer der har samme brugsmønster som et et benchmark.

En harddisks (og for så vidt også CPU'ens) ydelse vil for langt de fleste brugere vise sig når computeren og dermed Windows startes og når vi starter et program. I al den tid vi bruger på at pille næse, spille 7-kabale, skrive breve, læse emails, være på FB, skrive på Eksperten.dk, kigge på et billede taget med mobiltelefonen og hente kaffe er det fuldkommen ligegyldigt hvilken harddisk der bruges - det hele kører stort set kun i tomgang.
Og de opgaver udgør en fantastisk stor del af den tid de fleste brugere sidder foran computeren.

Så tro mig: Der er stort set ingen der vil mærke forskel på hvilken SSD der sidder i computeren.

Jeg kan se mønstret på vores egen bærbar: Den bliver aldrig slukket og sjældent genstartet, de 5-6 programmer der bliver brugt er altid åbne. Om aftenen slukker vi for strømforsyningen og så hænger den på standby indtil næste dag.
Hvor meget tror du vi vil mærke forskel på hvilken SSD der sidder i den?
Eller hvor meget tror du vil få ud af at skifte disken ud med en SSD?
Ikke en flucking skid!
Avatar billede NielsErikK Juniormester
07. april 2013 - 15:37 #30
Eller hvor meget tror du vil få ud af at skifte disken ud med en SSD?
Ikke en flucking skid!

Nej ikke mens du sover ha ha ha.

At du kører en masse tomgang, betyder ikke at alle har samme brugsmønster som dig.

Faktisk gælder det hele netop om at få disken til at arbejde kortest mulig tid (blive hurtig færdig med sin opgave).
I en stor del af tiden mærkes ikke forskel fra en 15 år gammel HDD til en ny hurtig SSD.
Der er vi enige.
Avatar billede buttwipe Juniormester
07. april 2013 - 15:47 #31
Prøv at spørge i din omgangskreds hvor mange der bruger deres computere til andet end det jeg beskriver.
Hvis du er gift og over 30 er det næppe en hel masse. Hvilket betyder rigtig meget tomgang. Cpu'en kommer stort set aldrig over 5% belastning.

Og i den her tråd drejer det sig om en kvinde på 80.
Hvor meget tror du hun bruger computeren til?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
07. april 2013 - 16:10 #32
Hvor meget tror du hun bruger computeren til?
Mere end du går og tror.
Det har spørger en gang slået fast da du oppe i #1 var inde på det samme.
Avatar billede buttwipe Juniormester
07. april 2013 - 16:22 #33
Næ, det skrev han ikke.  Han skrev hun var ferm på en pc. Det siger vel ikke noget om hvad hun bruger den til.
Jeg har lavet support for en del i den alder ( 60+ ) og der er ingen af dem der har et behov der adskiller sig fra det mønster jeg beskrev tidligere.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
07. april 2013 - 16:29 #34
hun ret ferm til at bruge en PC, så det er ikke fordi hun ikke kan udnytte farten
Avatar billede buttwipe Juniormester
07. april 2013 - 16:33 #35
Ja, det siger jo en hel masse om hvad hun bruger den til. Or not!
Det kan være at trådstarter vil være så venlig at opklare det for os.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
07. april 2013 - 16:58 #36
Det kan da være fløjtende ligegyldigt.
Spørger har fortalt dig at damen afviger fra hvad du forventede...

En pc til 4000,- til en dame på 80! Du joker?
Det er alt for meget ofre til det (sandsynligvis) lille behov hun har

Svaret du fik...

Selvom hun er tæt på de 80 er hun ret ferm til at bruge en PC, så det er ikke fordi hun ikke kan udnytte farten.

Jeg kan ikke se hvorfor du ikke blot acceptere når trådstarter har fortalt dig at hun godt kan udnytte farten.
Han kender trods alt damen.

Jeg har lavet support for en del i den alder ( 60+ ) og der er ingen af dem der har et behov der adskiller sig fra det mønster jeg beskrev tidligere.

Lidt komisk at du dømmer folks behov på den måde allerede fra de fylder 60 år (du er 60 og bliver måske 100, de sidste 40 år af dit liv har du ikke brug for fart).

Så snart du udvider det synspunkt ud over en snæver kreds af befolkningen, så vil du ha fejlbedømt en del.
Jeg ved ikke om du er det, men du virker meget ung.
Avatar billede .zeke Nybegynder
07. april 2013 - 16:59 #37
Det emne i er inde på er mest en tolkningssag - uanset hvordan man ser på det synes jeg :P

Nogle af de ting hun benytter er Photoshop og så nogle gratis programmer til lidt videoredigering.
Derudover bruger hun selvfølgelig Office pakken en del.
Det er hvad jeg umiddelbart kan komme på :)

Uanset så vil jeg stadig gerne se hvis der skulle være et godt Mobo til >570 kr.-

Bestiller computeren i morgen tidlig nemlig.
Avatar billede buttwipe Juniormester
07. april 2013 - 17:08 #38
"Det kan da være fløjtende ligegyldigt.
Spørger har fortalt dig at damen afviger fra hvad du forventede..."

Det kan da ikke være fløjtende ligegyldigt. Jeg er da interesseret i om jeg har ret. Og det er du også kan jeg høre.

"En pc til 4000,- til en dame på 80! Du joker?
Det er alt for meget ofre til det (sandsynligvis) lille behov hun har

Svaret du fik...

Selvom hun er tæt på de 80 er hun ret ferm til at bruge en PC, så det er ikke fordi hun ikke kan udnytte farten.

Jeg kan ikke se hvorfor du ikke blot acceptere når trådstarter har fortalt dig at hun godt kan udnytte farten.
Han kender trods alt damen."

Ja, hvis vi forudsætter at han ved hvad der skal til for at opfylde behovet.

"Jeg har lavet support for en del i den alder ( 60+ ) og der er ingen af dem der har et behov der adskiller sig fra det mønster jeg beskrev tidligere.

Lidt komisk at du dømmer folks behov på den måde allerede fra de fylder 60 år (du er 60 og bliver måske 100, de sidste 40 år af dit liv har du ikke brug for fart).

Så snart du udvider det synspunkt ud over en snæver kreds af befolkningen, så vil du ha fejlbedømt en del.
Jeg ved ikke om du er det, men du virker meget ung."

Nej, jeg dømmer ikke nogen. Jeg taler udfra min erfaring med support.
Jeg er midt i fyrrerne og har 22 års erfaring med service og support af IT produkter
Avatar billede buttwipe Juniormester
07. april 2013 - 17:15 #39
#37

Jamen, så vil jeg være den første til at indrømme at jeg tager fejl af damen.