Avatar billede TobiasMag Nybegynder
04. april 2013 - 12:36 Der er 14 kommentarer

Eksern hd åbnes ikke

Hej.

Har et mærkeligt problem med min ekstern harddisk. Den virkede hele dagen igår, her til morgen tager jeg så usb-stikke ud af computeren, da jeg skulle anvende min PC på arbejde - Da jeg kommer hjem, fungerer min ekstern ikke som den skal; Den har ikke så meget som flyttet sig ud af stedet, været tabt eller andet.

Problemet ligger i, at min computer genkender enheder når usb-stikket sættes i, den kan ses under enhedshåndtering under "WD Ext HDD 1021 USB Device" men intet kommer frem under "Min computer" - Ligeledes er det bemærkelsesværdigt, at computeren genkender enheden som værende et "Diskdrev", ved ikke om dette er normalt?

Nogen der har nogle forslag til, hvordan jeg kommer ind på min ekstern harddisk? Der er tale om en Western Digital Elments 2TB hdd.

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede vagn99 Nybegynder
04. april 2013 - 12:48 #1
prøv at slukke pc og starte op uden usb-disk. Her skulle der ikke så gerne være vist usb-enhed i bundlinie.
Sæt så disken i. Viser den da en usb-enhed? I så fald klik på usb og vælg frakobl disk. Sluk for pc og start op igen. tilslut din harddisk og se om den nu virker.
Jeg har nogle gange selv haft problem, med at computer ikke rigtig ville finde en usb-disk.
Jeg kører iøvrigt flittigt Ccleaner fra Perifom. jeg ved ikke om der kan ligge noget snavs der blokerer din disk.
Et sidste spørgsmål. Snurrer disken ?
Avatar billede TobiasMag Nybegynder
04. april 2013 - 12:53 #2
Disken siger en eller anden mærkelige lyd. Men egentlig sjovt du siger noget der blokerer din disk - Nu jeg tænker mig om, som bad norton om en update inden jeg tog afsted her til morgen, den har jeg kørt igennem; Ved derved ikke om det er den som blokerer noget. Må prøve at lege lidt rundt med norton også.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. april 2013 - 15:12 #3
Var pc tændt og harddisken tilsluttet da du tog stikkene ud.
Avatar billede vagn99 Nybegynder
04. april 2013 - 16:47 #4
Hvis de mærkelige lyde er noget i retning af klik-klik og ikke en
svag summen af en harddisk, der kører. så har du et problem.
Klick-klik lyden ofte efterfulgt at en starten op af motor, som går i stå igen er et tegn på alvorlige problemer med hardisken.
Harddisken skal have en stille lyd af en disk som roterer hurtigt.
Jeg kan anbefale dig at hente Eseaus-partition maneger. Et super godt gratis program, som du kan bruge til at se dine harddiske og ændre størrelser på de enkelte partioner m.v.
Hvis din usb-disk er sat op med cache, hvilket guderne måtte forbyde, vil du have hurtigere  acces til disken, men du vil samtidig kunnne miste alle data, hvis den lukkes ned mens den arbejder.
Easeaus Partition Maneger vil kunne se disken, hvis den ikke er ødelagt, man alle data kan være væk.
Avatar billede TobiasMag Nybegynder
04. april 2013 - 23:01 #5
Har prøvet at hente Easeaus. Den finder harddisken, men under fileformat står der alle steder "Unallocated" hvad det så end betyder.

Men må desværre også erkende, at der kommer en klick lyd fra harddisken, skal dette forstås som den er stået helt af?
Avatar billede 220661 Ekspert
05. april 2013 - 09:17 #6
At den er uallokeret betyder normalt at den skal formateres.
Men da du har filer på den er denne løsning jo ikke brugbar. da filerne så i hertfald er væk. Kliklyde kan være fysisk defækt, men jeg har hørt om for lidt spænding til disken også.
Du har ikke de nævnte filer her på din pc også, så den kun er ren backup?
Avatar billede vagn99 Nybegynder
05. april 2013 - 11:29 #7
Det var fint du fik hentet esseaus partition mageger. (EPM)
Du skal prøve at køre programmet uden usb-disk installeret.
Således får du helt overblik over din interne harddisk.
Jeg er bange for at du måske er kommet til at ødelægge dine data på din usb-disk ved at fjerne den mens den arbejdede. Husk altid kun at fjerne usb-drev: enten når computeren er helt slukket, eller efter at du har fået love til at fjerne den ved at have venstreklikket på usb-ikon i hæjreside af commandolinie nederst.
Hvis du har vigtige data på usb-disken, tror jeg ikke du selv vil kunne klare det. Det kræver nok professionel hjælp, og så må du nok ikke gøre mere ved den.
Hvis opgiver dine data går vi videre.
Når du har set dine partitioner på den faste disk, kan du isætte
usb-disken igen. Og nu kan du i EPM create en ny partition. Lad være med at lave en enkelt stor partition. lav f.eks. 2 ntfs  på hver 750gb og en fat32 partition på måske 500.
Giv dem bogstaver lidt over a,b,c, f.eks. m,n,l
Lav en partion ad gangen og formatter den. Efter hvert valg vælger du du udfør. Efter den første er færdig prøveer du at kopiere en fil til den.
MEN HUSK, SKAL DER REDDES DATA, SÅ GÅ TIL PROFESSIONEL.
Avatar billede vagn99 Nybegynder
05. april 2013 - 11:31 #8
p.S.
Som kopieringsprogram kan jeg varmt anbefale Total Commander.
Det er gratis at bruge, (shareware), men så godt, at man fristes til at betale for det. (www.totalcommander.dk)
P.s. lade være med at installere toolbar og andet også, kun programmet på dansk. Det fylder ingenting
Avatar billede 220661 Ekspert
05. april 2013 - 11:52 #9
Fordi at Windows ikke kan se disken, kunne det måske være at En Linux baseret opstart kunne.
Med en live cd kunne dette undersøges.
Man kan prøve Ubunto eller evt Hirens boot cd.

Kan Easeus Partition Master ikke tjekke om det er filtabellen der er defekt, gendanne den og gøre data synlige igen?
Har gendannet en filtabel på ekstern disk med denne her en ekelt gang som et forsøg:
http://www.easeus.com/partition-recovery/
Slettede partition i diskhåndteringen, og derefter stod disken som uallokeret. Kørte programmet, disken belv fundet, og partition og filer blev gendannet.
Kan selvfølgelig ikke love det samme er gældende her, da der på min disk jo ikke var korrupte informationer på disken.
Avatar billede TobiasMag Nybegynder
05. april 2013 - 11:58 #10
Der er vel ikke en af jer, som har mulighed for at kigge på problemet over en fjernforbindelse/teamviewer? Jeg kan kontaktes på skype: tobias_magnussen
Avatar billede 220661 Ekspert
05. april 2013 - 12:04 #11
Nej desværre ikke. Har ikke erfaring med fjernforbindelse/Teamviewer, og er ikke Skype bruger i øvrigt.
Avatar billede TobiasMag Nybegynder
05. april 2013 - 12:07 #12
Teamviewer er ganske nemt - Jeg kan sende dig en besked over sitet med min IP + adgangskode, så kan du derved få adgang til min computer og styre det hele.

Eneste det kræver er at du går ind på teamviewer.com og kører programmet, mener endda der findes en version inde på siden som kan køres direkte fra deres side, så du derved ikke behøver at hente programmet ned. Du skal derfra programmet så blot logge ind på min computer med den IP jeg giver dig.

Er det ok jeg sender dig IP+adgangskode til min computer?
Avatar billede 220661 Ekspert
05. april 2013 - 12:13 #13
Nej.
Jeg vil ikke være ansvarlig for tab af dine filer hvis det går galt.
Avatar billede TobiasMag Nybegynder
05. april 2013 - 12:14 #14
Ok, bare iorden.