Avatar billede Slettet bruger
02. april 2013 - 15:25 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Pladsforbrug på HDD optager.

Hvor meget plads optager en film på 90 min. på en HDD optager som kører HD. Min nabo på 85 år vil gerne vide hvor mange film han kan få på sin nye HDD optager på 320GB.
02. april 2013 - 15:27 #1
... der må du/I nærlæse i medfølgende manual ...
Du kan umiddelbart ikke sammenligne det med lign. i Windows ...
Avatar billede NielsErikK Juniormester
02. april 2013 - 15:38 #2
Det kommer an på om du optager et SD signal eller et HD signal.

Det svinger fra optager til optager, regn med omkring 2 GB pr time hvis vi taler fornuftig kvalitet.
Min svinger 1.5 - 3.5 GB pr time alt efter hvad der optages.
Vær obs på mange bliver sløve i menu hvis der er mange optagelser.

Lad ham optage en time og se forskellen på hvad der er fri på HDD.
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2013 - 15:39 #3
Det var sandelig hurtigt:) Kan man ikke sige generelt, at en almindelig spillefilm optager 3-4 GB plads på harddisken?
Naboens er bekymret fordi, det ser ud til at 4 film har tager over 200GB på HDD. Forhandleren i Expert havde lovet ham 100 timers spilletid.
Avatar billede Tetris_prime Nybegynder
02. april 2013 - 15:39 #4
http://www.hifipriser.dk/Articles/Article.aspx?aid=%7B053142DD-4448-41DD-9B02-153BC010A937%7D

Ifølge denne guide ligger pladsmængden på omkring 2,5Gb/timen for video i høj opløsning.

Det vil sige at 90 minutter er cirka 3,75Gb
Avatar billede NielsErikK Juniormester
02. april 2013 - 15:41 #5
I min gamle kunne man selv sætte de præcise KB/s alt efter hvilken kvalitet man ønskede.
Den kunne æde op til 10 GB pr. time, men ikke med bedre slutresultat, den gamle gemte nemlig i MPEG2 og den nye i MPEG4.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
02. april 2013 - 15:44 #6
200 GB er helt hen i vejret, selv min gamle kunne maks nå op på 80 GB (normal ville den bruge 40 GB på 8 timer).

Oplys modellen.
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2013 - 15:48 #7
#2
Omkring 2GB pr. time. Det passer med mit gæt på 3GB for 90 min.
Sløve i menu med mange optagelser? med 320GB må der så kunne være ca. 100 film på. Men Samsung skriver 77 timer på HD og det vil så sige, at der kan være Ca. 50 film på HDD?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
02. april 2013 - 15:50 #8
Det er forresten en af de bedste investeringer jeg har lavet.

Nu misser jeg nærmest aldrig en udsendelse, hver mandag beder jeg den optage det jeg gerne vil se den næste uge (max 100 optagelser).

Skal jeg se tv foregår det nu næsten altid ved at se hvad der ligger af spændende ting på optageren, reklamer hoppes der over på få sekunder.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
02. april 2013 - 15:55 #9
Min reagere med 1-4 sekunders forsinkelse i menu, når jeg runder omkring 40-60 optagelser (det forværres jævnt allerede fra anden optagelse).

Jeg har en 500 GB disk i og optager mange småting på 15-45 minutter.
Faktisk alt undtagen nyheder.
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2013 - 15:55 #10
Samsung
bde8300nxe 320GB 3d

Den har kostet 3.000 kr. Det er da vist noget i overkanten for den maskine. Jeg har set den i El giganten for 1.000 mindre, men det vil jeg ikke fortælle ham.
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2013 - 16:01 #11
#8
Ja det er smart og praktisk, men når man er 85 år og ikke engang har en computer, så er det noget af et hjerne arbejde at gå fra en HDD optager til en anden, hvor alt er anderledes. Ikke for det, han er skam kvik nok for sin alder.
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2013 - 16:08 #12
Det er forøvrigt en udmærket ide, at vurdere forbruge på HDD efter en ny-indspillet film. Det vil jeg foreslå naboen.
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2013 - 16:33 #13
Jeg har vist fået lidt styr på det.
Tak for deltagelse til jer alle 3:)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
02. april 2013 - 16:38 #14
Ja det er blot at notere sig frie GB og så starte optagelse af næste program på 1-2 timer.

Husk det med du vil opleve ret stor forskel på, om du optager noget 1980 underholdning på DR2, eller noget nyt high-definition fra Discovery.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
02. april 2013 - 16:56 #15
Er du flink ved ham, så opretter du favorit liste(r) til ham, de gør det hele langt mere overskueligt.

For at udnytte dem rigtigt, så se dette review.
http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1348082623
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2013 - 17:00 #16
Ok. Jeg har lige talt med naboen, og han forstod udmærket, at den nye MPEG4 version kræver mere plads, og han fandt at 45-50 film var rigeligt, og han vil prøve at tage tid på en almindelig film.
Man må jo også indrømme ham, at de nye HHD optagere er vanskeligere at sætte sig ind i end de ældre.
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2013 - 17:05 #17
Tak for det link, det kan jeg få brug for. Det er jo mig som skal forklare funktionerne:)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
02. april 2013 - 17:31 #18
Nogen kan være pain in the a** he he.
Eksempelvis her, hvis man prøver at oprette favoritliste på den normale måde.
Det er jo væsentlig at det også virker i EPG så man ikke skal rode i 100 ligegyldige kanaler når man vil se oversigten/optage.

Får han brug for mere plads, så køber i blot en større HDD på edbpriser, gerne samme mærke/model som den der sidder i nu.
(Du kan evt købe den overskydende 320 GB billigt)
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2013 - 17:56 #19
Jeg prøvede at oprette en favoritliste i går, men opgav indtil videre. Der skal åbenbart nærlæses, der er ingen logik i det. Jeg oprettede en liste med een film, gik ind i tilføj og mærkerede 3 andre - tilføj Ok. men nej, listen indeholdt stadig bare 1 film. Men det må vi (jeg) jo se at finde ud af.
Jeg viste ikke at man bare kunne erstatte HDD med en anden. Har haft en Samsung hvor der gik kuk i tidssætningen. Men inden jeg smed den ud, fjernede jeg HDD, og så vidt jeg husker var det ikke så ligetil. Den lå ikke bare der og var tilsluttet kabler.
Jeg tror nu ikke det vil blive aktuelt med ny HDD, det vil naboen ikke ofre. Men han er jo også godt tilfreds med 40+ film. Og ærlig talt, når man kun optager fra TV, er det nok vanskeligt at nå op på det tal.
Jeg har selv en Panasonic HDD optager, som fik 280v - fra fejl i egendommen. Hvis forsikringen ikke vil have den, vil jeg se på HDD der. Og hvis jeg er heldig, er der røget en sikring?