Avatar billede xirox Nybegynder
02. april 2013 - 14:35 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Computer utrolig langsom!

Hej eksperter

Jeg har igennem tiden kunne leve med at min computere gik hend og blev mere og mere langsom, men til sidst valgte jeg at formartere den og installere windows XP home.

Problemet er bare at det faktisk ikke hjalp meget. Når jeg skal på nettet osv, og især under opstart er den utroligt lang tid om at regere.

Hvad kan jeg gøre for at evt løse problemet?

på forhånd tak
Avatar billede NielsErikK Juniormester
02. april 2013 - 15:03 #1
Hvis du er utilfreds med en nyformateret pc, så er der kun en reel vej, bedre hardware og evt. netforbindelse.

Det du beskriver, der vil en SSD gøre underværker (naturligvis kan den ikke forbedre selve netforbindelsen).

Min anbefaling: Samsung 840 250 GB (hurtig og til at betale).
Avatar billede xirox Nybegynder
02. april 2013 - 15:13 #2
ok. men den har jo været hurtig engang. Så er der bare kommet mere og mere lort på den. og til sidst formaterede jeg den så uden held.
02. april 2013 - 15:30 #3
Du skal have 100% styr på
* Driversoftware der passer til din Hardware
* Opdateringer + Servicepack1+2+3 + flere opdateringer fra WindowsUpdate
* Seriøst Sikkerhedsprogram + opdatering af samme
* ...
* http://kundeservice.tdc.dk/testcenter/ (Diverse tillægsprogrammer)
* ...

---

Se også ->
www.eksperten.dk/guide/1528
samt
www.eksperten.dk/guide/1551
Avatar billede Tetris_prime Nybegynder
02. april 2013 - 15:33 #4
Hej Xirox!

Har du installeret alle drivere og lignende?

Det er desværre et kendt fænomen at computere bliver langsommere efterhånden som de er i drift.
Hastighedsnedsættelsen kan skyldes mange ting, men som oftest så er det fordi man i andre forbindelser er blevet forvendt med noget hurtigere.

En SSD er en fin investering og Samsung 840 250 GB er et fantastisk valg som NielsErikk også peger på, dog vil der ikke være meget mere at komme efter, hvis resten af maskinen ikke er til så meget mere.

Hvis din maskine blev leveret med Windows XP så vil jeg anbefale dig at se efter en nyere maskine, da man kun kan så meget med hardware af den aldrende slags.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
02. april 2013 - 16:09 #5
#3 selvom du har ret, så vil sikkerhedsprogrammer kun sløve maskinen.
Drivere er naturligvis vigtige, der kan man nappe en tur med slimware.
https://www.slimwareutilities.com/slimdrivers.php

#4 Læg mærke til vi taler om en nyinstalleret pc.
Du er forkert på den vedrørende SSD, den vil hjælpe meget på loadtider uanset hvilken sløv HDD maskinen er født med, selv ved kun SATA150 vil den være et kæmpe skridt.

Fra SATA300 er der kun minimal gennemsnitsforbedring.
Her kan du se at selv verdens hurtigste consumer SSD i gennemsnit ligger under SATA300...
http://media.bestofmicro.com/X/N/366683/original/sbv1_busyrate.png
Avatar billede NielsErikK Juniormester
02. april 2013 - 16:13 #6
Lad mig tilføje at havde man smidt en tilfældig HDD med på gennemsnitsbilledet, så lå den formodentlig og rodede nede på omkring 20-40 MB/s (det halve af Agility 4 64 GB SSD).
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2013 - 21:48 #7
en defekt harddisk sender computeren i knæ.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
08. april 2013 - 07:42 #8
Afmeldt grundet inaktivitet fra spørger side.
Avatar billede xirox Nybegynder
14. november 2013 - 10:57 #9
Måtte købe en helt ny computer. Det gik helt i fu.. til sidst.