Avatar billede lone_a_p Praktikant
31. marts 2013 - 23:17 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Åbne en EPS fil med layers

Hej eksperter,

Jeg har brug for at åbne en eps fil fra Shutterstock for at redigere det ene layer.

Er det kun Adobe Illustrator som kan klare det, eller findes der et andet program?

Benytter GIMP men her åbnes nye eps filer desværre i ét samlet merged layer, så jeg ikke bare kan rette i et af de oprindelige layers.

Håber på hjælp.
Mvh Lone
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
01. april 2013 - 07:43 #1
Jeg tror ikke, du kommer uden om Adobe Illustrator, når du skal redigere i filen.
Når man åbner vectorgrafik i en billededitor som GIMP eller Photoshop, konverteres kurverne til pixels.
Og som du selv bemærker, lagene bliver sammenkopieret.

Venlig hilsen
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
01. april 2013 - 09:36 #2
Illustrator koster en formue, denne ser ud til at være gratis.
Jeg har ikke prøvet den.

http://inkscape.org/

Venlig hilsen
Avatar billede lone_a_p Praktikant
01. april 2013 - 09:41 #3
Hej Finn,

Tak for din respons. Ved du om det er muligt at finde et program, der blot kan åbne lagene hver for sig? Det er fint at hver lag er i pixels :-)

Vil du lægge det som et svar, så jeg kan give point for, at jeg kan stoppe min timevise søgning :-/ ;-)

Mvh Lone
Avatar billede lone_a_p Praktikant
01. april 2013 - 09:42 #4
Præcis Inkscape har jeg både installeret og afinstalleret igen, da det ikke virkede efter hensigten.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
01. april 2013 - 10:01 #5
Jeg ved ikke, om det findes.
Jeg kender kun Illustrator og Corel Draw, som kan åbne og redigere lagdelt vectorgrafik.

Venlig hilsen
Avatar billede lone_a_p Praktikant
01. april 2013 - 10:09 #6
Ok, tak for svar. Jeg tror ikke det findes, jeg har selv brugt en del tid på at søge efter det.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
01. april 2013 - 10:45 #7
Gratis Illustrator.
Adobe frigav for en måned siden hele Creative Suite 2 til gratis brug.

http://www.adobe.com/downloads/cs2_downloads/

Hvis eps filen er oprettet i en nyere version, så den ikke kan åbnes i Illustrator 9, gør følgende:
Importer eps filen i et billedfelt i InDesign, eksporter dokumentet som en eps fil. Denne kan så åbnes og redigeres i Illustrator 9.

Venlig hilsen
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
01. april 2013 - 11:02 #8
UPS! Cs2 indeholder Illustrator i version 12.
Men proceduren med nyere eps filer er stadig den samme.
Den seneste Cs6 indeholder Illustrator version 15.

Venlig hilsen
Avatar billede lone_a_p Praktikant
01. april 2013 - 11:47 #9
Kanon! Jeg vidste ikke man kan hente ældre versioner. Og jeg kan endda fint åbne den nødvendige fil.

TUSIND TAK! Du har lige sparet mig timers "klippe-klistre-stamp" arbejde i GIMP :-)