Avatar billede u.l.johansen Praktikant
22. marts 2013 - 21:07 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Hdd ATA 133 vs ATA 300

Hej
Jeg har en HP Pavilion a1209 computer, hvor jeg ønsker at supplere med en ny harddisk og beholde den gamle som slave (windows er lige gået ned og jeg kan ikke umiddelbart løse det)
Chipset på denne er intel 845gv og hdd er en samsung SP1604n, 160 GB, som umiddelbart er en ATA 133.
Spørgsmålet er så om jeg uden videre kan købe en ATA 300 hdd og koble på samme interfacekabel eller skal jeg finde en ATA 133 igen. (der er jo væsentlig større udvalg i ATA 300 og væsentlig billigere end ATA 133) Hvis muligt - kan den så overhovedet udnytte den ekstra hastighed?
Jeg forestiller mig bare en 500GB, men hvis I har et godt forslag til en hdd vil jeg også sætte pris på dette.
På forhånd tak, Ulrick
Avatar billede claes57 Ekspert
22. marts 2013 - 21:43 #1
bare tag en ata300 - typisk så er diskene langsommere end kabel/motherboard, så de har aldrig presset motherboard-chipset maksimalt.
Du skal evt opdatere bios når du sætter en væsentlig større harddisk i - men der ligger opdateringer på hp's site.
Avatar billede u.l.johansen Praktikant
22. marts 2013 - 21:55 #2
Hej Claes. Tak for hurtigt svar. Ved du om en ATA 133 kan sidde på samme kabel som en ATA 300 når jeg nu ønsker at have 2 hdd. smid et svar, så får du point.
Avatar billede buttwipe Juniormester
22. marts 2013 - 21:55 #3
Jeg tror du mener Seriel ATA 300 og den kan du ikke bruge i stedet for en ATA 133 disk. Forbindelserne/kablerne er simpelthen ikke ens.

Jeg har ikke undersøgt om der er en Seriel ATA controller på dit bundkort, men ellers kan den købes.
Avatar billede u.l.johansen Praktikant
22. marts 2013 - 21:56 #4
upps, nu kom jeg til at vælge svar og ikke kommentar - håber du alligevel har mulighed for at vælge svar
Avatar billede buttwipe Juniormester
22. marts 2013 - 21:58 #5
ATA 133 hedder egentlig Parallel ATA 133 eller PATA 133
Avatar billede u.l.johansen Praktikant
22. marts 2013 - 22:03 #6
hej buttwipe
ok, så var det godt jeg ikke fulgte det første svar. jeg tænkte på f.eks nedenstående eller lignende

Har lige google det og kan godt se at disse stik ikke er ens. Hvordan finder man ud af om der er en seriel ATA controller på bundkortet?
Avatar billede u.l.johansen Praktikant
22. marts 2013 - 22:10 #7
eller endnu bedre - kan man finde en billig hdd med PATA - jeg skal jo have overført mine data fra den gamle hdd, som er PATA, så hvis jeg skifter controller på bundkort til SATA, kan jeg jo ikke koble min gamle hdd til igen?
Avatar billede buttwipe Juniormester
22. marts 2013 - 22:16 #8
Prøv at Google din computer.
Du skriver at den hedder a1209, men HP's computere har tit to bogstaver efter modellen. Eksempelvis a1209se og du skal søge på den specifikke  model.
Eventuelt kan du åbne computeren og se om der sidder nogle Seriel ATA stik på det store printkort.

Prøv at Google stikkene så du ved hvordan de ser ud.

Du skal muligvis have en overgang med et strømstik til en SATA disk, da det ikke er sikkert der er en på strømforsyningen:
http://kortlink.dk/proshop/c7xb
Den sorte ende er til SATA
Avatar billede buttwipe Juniormester
22. marts 2013 - 22:19 #9
#7
Hvis der er et SATA på bundkortet eller du køber en SATA controller kan du bruge begge typer diske sammen.
Avatar billede claes57 Ekspert
22. marts 2013 - 22:29 #10
du kan købe en billig sata/pata omskifter - sættes bag på den nye disk, og den passe til det gamle bundkort.
http://www.ebay.com/itm/PATA-IDE-TO-SATA-Adapter-Converter-For-3-5-HDD-/260811145943
hvis din harddisk nu har bredt/fladt kabel.
Avatar billede u.l.johansen Praktikant
22. marts 2013 - 23:07 #11
Hej Buttwipe
Der var gevinst. Har tjekket bundkortet og der er både et SATA1 og SATA2 stik og det er nogle 7 benede stik som passer meget godt overens med de billeder som jeg har googlet. Der er også et andet slags strømstik, som ligner det som der bruges til SATA.
Så nu er der vel bare GO til at købe en SATA hdd?
Mangler bare SATA stikket mellem controller og hdd - følger det med når man køber hdd?
Hvordan er det nu med master, slave, cable select. Er det master og cable select man skal bruge?
Buttwipe, smid dit svar og så får du pointene og TUSIND tak for hjælpen.
Ulrick
Avatar billede u.l.johansen Praktikant
23. marts 2013 - 07:10 #12
Lige et tillægsspørgsmål
Mit motherboard er: Motherboard Specifications, MS-7184 (AmethystM)
Der står følgende:
2 SATA connectors
Each connector supports 1 serial ATA-150 disk drive

Betyder det at jeg skal finde en Serial ATA 150 hdd eller er det stadig ok med en Serial ATA 300?
Avatar billede u.l.johansen Praktikant
26. marts 2013 - 18:15 #13
Buttwipe - smider du et svar, så du kan få dine point
Avatar billede buttwipe Juniormester
26. marts 2013 - 19:02 #14
Tak for tilbuddet, men samler ikke points.
Avatar billede u.l.johansen Praktikant
31. marts 2013 - 00:30 #15
OK, men så en stor tak