Avatar billede freesoft Praktikant
20. marts 2013 - 16:12 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Asus Ultrabook UX32 med SSD

Hej

Efter at have skiftet disken i Asus Ultrabook UX32 til en SSD og installeret Windows 8, har jeg et mærkeligt problem..

Den starter direkte op i BIOS/UEFI? indstillinger. Kun hvis jeg gemmer indstillinger og går ud af BIOS, så starter Windows 8 normalt op.

Sætter jeg den originale disk tilbage, starter den op uden problemer.

Når den originale disk sidder i kan jeg i BIOS se disken under Boot, der står noget med Windows Boot Manager. Med SSDen står der intet der.

Har prøvet at tage Secure boot fra, det gjorde ingen forskel.

Skal der gøres et eller andet for at fortælle computeren den må starte op på disken?

/Kim
Avatar billede NielsErikK Juniormester
21. marts 2013 - 17:40 #1
Du kan overveje firmware upgrade af BIOS (hvis nyere findes), vær obs på det skal gøres korrekt ellers er det muligt du ikke ser det bundkort igen!!
Avatar billede freesoft Praktikant
27. marts 2013 - 18:40 #2
Ja har faktisk ikke prøvet at opdatere BIOS på den efter.

Vender tilbage når jeg har prøvet det. Der kan gå gå noget tid :)
Avatar billede freesoft Praktikant
04. april 2013 - 11:07 #3
Der var næst nyeste BIOS på, og har opdateret til nyeste. Ingen forskel.
Avatar billede freesoft Praktikant
04. april 2013 - 11:24 #4
Det underlige er den ikke kan se SSDen under SATA enheder i BIOS. Kun den indbyggede SSD er der...

Fandt: http://forum.notebookreview.com/asus/701504-zenbook-ux32vd-bios-issue-post-213-flash.html
"The defaults enable the Secure Boot Management and disable the CSM, I found that by changing these two defaults to (Secure boot disable and CSM enable) I can then load the OS."
Men hjalp heller ikke lige.
Avatar billede freesoft Praktikant
08. april 2013 - 11:36 #5
Jeg opgav at bruge min klon af disken, og installeret Win8 helt forfra på Samsung 830 SSD og nu køre det.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
08. april 2013 - 18:18 #6
Cool du fik det løst, det med klon skulle du nok ha fortalt fra start.  ;-)
Husk at godkende dit eget svar.  :-)
Avatar billede freesoft Praktikant
08. april 2013 - 18:33 #7
Det med klon kom også først senere.
Har måtte skifte OCZ SSDen ud med en Samsung som blev genkendt med det samme.

Skal jeg skam nok, hvis du ikke vil have lidt points :)